Hoe boete huur terugvorderen van ex?

Kristofvp
Topic Starter

Hoe boete huur terugvorderen van ex?

#1 , 12 nov 2008 15:34

Wie kan me helpen of weet raad?

Mijn ex en ik hebben beide vorig jaar een huurcontract getekend voor een woning (3/6/9-contract). Echter na een klein jaar boterde het niet meer tussen ons en we besloten uit elkaar te gaan. We hebben beide opzeggingsbrief getekend.
Aangezien we minder dan 1 jaar gehuurd hebben, moesten we een boete betalen die gelijk is aan 3 maanden huur (3 * 680 euro = 2040 euro boete).
Ik heb die boete betaald en mijn ex ging dan de helft terugstorten op mijn rekening.
Het probleem is nu dat ze me niet meer wil terugbetalen (meer nog ze zegt dat ze me al terugbetaald heeft terwijl dat dat totaal niet het geval is).

Hoe kan ik toch nog aan mijn geld geraken? Het gaat toch om 1020 euro, vind ik nu net iets teveel om het zo te laten ...

Alvast bedankt ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 12 nov 2008 15:55

naar de vrederechter stappen, is gratis en gaat ( naar belgische normen ) snel :)

Kristofvp
Topic Starter

#3 , 12 nov 2008 16:04

naar de vrederechter stappen, is gratis en gaat ( naar belgische normen ) snel :)
Ja, dat had ik ook al overwogen, maar weet niet of dat veel aarde aan de dijk zal brengen.

Ten eerste: sta ik wel sterk genoeg in mijn schoenen om dit te winnen? In principe is het mijn woord tegen haar woord ... (zij zegt dat ze al betaald heeft, terwijl dit niet het geval is)

Ten tweede: ik heb begrepen dat er een verzoening moet komen, maar ex is blijkbaar niet verplicht om naar het vredegerecht te komen ... Wat gebeurt er dan?

Reclame

Beachcomber

#4 , 12 nov 2008 16:58

Tussen u en uw ex ontstond er op het moment van de opzeg een overeenkomst. U kwam overeen dat de ene het ging voorschieten en de andere haar deel zou terugbetalen. Aangezien het bedrag de 375€ te boven gaat, had u het op schrift moeten vaststellen (zie art. 1325). Het feit dat dit niet is gebeurd hoeft niet in uw nadeel te zijn.

Stuur onmiddellijk een aangetekend schrijven naar uw ex met de vermelding dat die 1020€ nog te betalen zijn. Op dat moment heeft u een bewijs van niet-betaling.

Indien zij niet betaalt, kan u zich wenden naar de vrederehter.

U moet uw zaak opbouwen rond het bewijs van betaling. Indien zij betaalde, hoe heeft ze betaald, als ze bv cash heeft betaald, hoe is ze aan dat geld gekomen, heeft ze het afgehaald, zo ja bewijs het. Heeft ze het gestort, zo ja: bewijs het. Het is uw woord tegen het hare, maar voor zo'n bedragen zou je toch kunnen aannemen dat er of per overschrijving of op ontvangstbewijs zou zijn betaald.

Terug naar “Huren”