student en studio verhuren

markverduffelt
Topic Starter

student en studio verhuren

#1 , 24 nov 2008 19:50

Hey,

Ik zit al een tijdje met 2 vragen en ben graag toch op voorrand wat ingelicht alvorens ik naar een notaris toe stap.

Ik heb onlangs een grote som geld verkregen en ik wil hiermee nu een studio gaan kopen om vervolgens te gaan verhuren maar ik ben nog schoolgaand (universiteit - 5j).

Hierom had ik graag geweten of die inkomsten van een verhuring betrekking gaan hebben op mijn kindergeld en/of fiscale voordelen voor mijn ouders?
Laatst gewijzigd door markverduffelt op 25 nov 2008 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 25 nov 2008 09:18

Inkomsten uit verhuring zijn in principe toe te voegen aan je belastbare massa. De inkomsten zullen moeten worden bijgeteld en je verliest waarschijnlijk je recht op kinderbijslag. Voor onroerende goederen wordt je als particulier in beginsel enkel belast op het KI, maar dat kan op zichzelf al hoog genoeg zijn om je over de 3XXX€ bestaansmiddelen te doen gaan.

Het wordt dus alleszins een evenwichtsoefening. Als het KI laag is, en je verdient niet te veel in je studentenjob is het mogelijk, maar je zal heel hard moeten opletten.

Als student of persoon ten laste verhuren is dus geen goed plan. Op dit moment ben je beter af met aandelenfondsen of spaarrekeningen, aangezien dit elementen zijn met een bronheffing worden belast (de roerende voorheffing), zodat deze bedragen netto in je vermogen vallen. Ik zou trouwens nog even wachten met kopen, nu de prijzen (eindelijk) terug op hun normale niveau aan het komen zijn.

markverduffelt
Topic Starter

#3 , 25 nov 2008 09:21

het zou een studio betreffen die ik doorverhuur aan het ocmw.

Ik neem aan dat ik als ik met een lening werk ik dit kan aftrekken en zo eig spelen zodat ik onder de 3xxx blijf gedurende 5j ofzo? (heb ook nog pensioen sparen dus ik denk dat ik hier juist goed aan doe dan niet?)

Reclame

Beachcomber

#4 , 25 nov 2008 09:29

Pensioensparen, onroerende eigendom...

Je begint wel heel veel bestaansmiddelen te hebben om nog ten laste te zijn... Je kan natuurlijk gaan spelen en berekenen totdat je op een nuloperatie uitkomt, maa vergeet niet dat de fiscus met het beruchte art. 344WIB zit. De fiscus kan op basis van feitelijke elementen de constructie die je ineen hebt geknutseld als niet bestaande te beschouwen, en zo toch aan bepaalde belastbare massa's raken.

Het is een heel moeilijk evenwicht op een heel slap koord. Ik zou toch eens langsgaan bij een fiscalist vooraleer je begint.

markverduffelt
Topic Starter

#5 , 25 nov 2008 09:33

zal ik doen,

Ik had enkel van VLAJO (erkende organisatie voor jongeren en ondernemingen) gehoord dat huurinkomsten van studenten niet als belastbaar zouden verklaard worden maar dit zal idd wel tot de limiet van 3xxx zijn...

Beachcomber

#6 , 25 nov 2008 09:40

Huurinkomsten zijn inderdaad niet belastbaar, maar dat geldt niet alleen voor studenten, maar voor elke particulier die aan een particulier verhuurt. Je wordt wel belast op het Kadastraal Inkomen (= een forfaitaire huurwaarde die door de staat aan je goed wordt toebedeeld). Dat kadastraal inkomen is het bedrag dat je moet aangeven op je belastingsbrief.

Stel dus de volgende situatie:

Je hebt een goed van 120000€ met een KI van 750€. Daarnaast heb je gewerkt (23d in het jaar en 23d in de vakantie) en heb je daarmee 3300€ verdiend.

Je totale belastbare massa is 750+3300 min de persoonlijke vrijstelling en de kosten waarschijnlijk teruggebracht tot zo'n 3000€.

Lang niet genoeg om belasting te moeten betalen, maar stel dat je daarnaast ook alimentatie krijgt dan zal je hoedanook je recht op kindergeld verliezen.

Terug naar “Huren”