Opzeg huur, vaste kosten

sloeberken

Re: Opzeg huur, vaste kosten

#16 , 12 okt 2016 19:31

Opzeg bedraagt 3 maanden.
En heb je deze 3 maanden uitgedaan of niet, zijt toch zo kranig niet met u uitleg zodat we u de juiste uitleg kunnen geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dirty Harrie
Topic Starter

#17 , 12 okt 2016 19:43

Ik zithier nu in, eindigt op 31 december.

asperger
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 okt 2016 19:47

Boodschap aan TS:

opzeg = drie maanden voor het verlaten van het appartement (1)
boete = twee maanden (2)

(1)= vermeerderd met de vaste kosten
(2)= enkel de huurprijs
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

sloeberken

#19 , 12 okt 2016 19:54

Ik kan u geen duidelijk antwoord geven met wat jij schrijft, u opzeg is oktober, november en december, woon je daar dan nog tot eind december of ben je al verhuist.

Als je nu reeds verhuist bent moet je huur betalen en kosten tot december, tevens heeft de verhuurder recht op 2 maand huur als schadevergoeding wegens opzeg in 2de jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#20 , 12 okt 2016 20:09

Zijn het vaste kosten of slechts voorschotten? Waarvoor zijn ze?

Dirty Harrie
Topic Starter

#21 , 08 nov 2016 19:48

Opzeg duurt tot 31 december.

De kosten zijn blijkbaar een forfait, maar omdat de verhuurder wil dat wij alles volgens de letter van de wet doen, maar hijzelf dit niet doet, heb ik beslist om ook moeilijk te doen.

Mijn inziens zijn die forfaitaire kosten dan ook te hoog, heb dit altijd betwijfeld. 110€ voor water en gas (verwarming, koken was op elec.) Bovendien is er enkel een individuele watermeter voor 3 appartementen. Kan ik via het vredegerecht een herziening van deze kosten vragen en eventueel geld terugvorderen?

Bijkomend is de eigenaar gisteren in het pand geweest zonder ons weten, om een herstelling in de tuin te doen. Wij wonen er dan wel niet meer, er staan wel nog enkele spullen van ons. Ik stel me nu al vragen bij de plaatsbeschrijving, als de verhuurder zonder ons weten binnen is geweest, ga ik niet akkoord bij eventuele gebreken die vastgesteld worden tijdens de plaatsbeschrijving.

Blaatpraat

#22 , 09 nov 2016 09:21

Bijkomend is de eigenaar gisteren in het pand geweest zonder ons weten, om een herstelling in de tuin te doen. Wij wonen er dan wel niet meer, er staan wel nog enkele spullen van ons. Ik stel me nu al vragen bij de plaatsbeschrijving, als de verhuurder zonder ons weten binnen is geweest, ga ik niet akkoord bij eventuele gebreken die vastgesteld worden tijdens de plaatsbeschrijving.
Kun je dit bewijzen? Zo ja: klacht indien bij politie wegens huisvredebreuk.

Dirty Harrie
Topic Starter

#23 , 09 nov 2016 12:06

Er is een herstelling gebeurd aan rioolput. Ik heb voor en na foto's, maar de verhuurder kan gewoon ook zeggen dat ik dat zelf heb hersteld. Pas op, ik vind het niet erg dat hij iets hersteld, maar hij moet mij dat gewoon laten weten.

Hoe kan ik nu nog akkoord gaan met de uitgaande plaatsbeschrijving? Ik zeg niet dat het zo is, maar voor hetzelfde geld heeft hij dingen beschadigd, die bij de uitgaande pb dan op onze nek worden geschoven.

Blaatpraat

#24 , 09 nov 2016 13:11

Daarom net dien je die klacht in.
Dan heb je tenminste iets om terug te vallen mocht hij inderdaad iets beschadigd hebben.
Daarnaast is dit gewoon strafbaar.

Hoe is hij in de tuin binnen geraakt? Is die gewoon toegankelijk, heeft hij een sleutel ervan, is hij door je woonst gegaan, ... ?

Dirty Harrie
Topic Starter

#25 , 09 nov 2016 13:14

Enkel toegankelijk via appartement. Ik vermoed dus dat hij zijn reservesleutel heeft gebruikt.

Blaatpraat

#26 , 09 nov 2016 14:24

Dan zeker klacht gaan indienen, en ook al woon je er niet meer, ik zou toch nog een nieuw slot steken (eentje gaan halen in de DHZ, deze vervangen is 2 minuten werk), die je juist voor de overdracht terug wisselt.

Ga dus naar de politie, dien klacht in wegens huisvredebreuk, neem foto's mee als bewijs.
Het is niet aan de politie om te oordelen of dit bewijs is of niet, zij moeten het in het dossier steken.
Procureur zal oordelen of dat voldoende is om overgaan tot oproepen voor de rechter.
Jij krijgt alvast een afschrift mee van het PV, waarmee je dan al iets sterker staat mocht er nog iets van schade zijn waarvan je zou vermoeden dat het tijdens die zaak gebeurd is.

En doe wat ik zei: haal een nieuwe cilinder.
Je hoeft enkel maar de maat van de huidige op te meten (vijs uitdraaien, cilinder uit de deur halen, opmeten vanaf het zwarte gedeelte in het midden tot het uiteinde, en dit voor beide zijdes want het zwarte gedeelte hoeft niet noodzakelijk exact in het midden te zitten) en een nieuwe te halen.

mava105

#27 , 09 nov 2016 15:54

Tip voor uw volgend huur appartement of huis: Verander de cilinder van het slot. Hou de oude cilinder bij, en steek hem terug bij verlaten van het pand op einde huurovereenkomst. Geen verhuurder die nog binnen kan :D .

Terug naar “Huren”