Ouders komen inwonen

Gators
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ouders komen inwonen

#1 , 25 dec 2016 21:32

Hallo,
Ik huur een huis en mijn ouders zijn bij me komen inwonen.
Nu wil de huisbaas hiervoor extra geld want hij zegt dat ik onderverhuur en in het contract staat dat dat verboden is.
Kan hij me verplichten van dit te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 25 dec 2016 22:26

Ontvangt u een vergoeding? Bepaalt het huurcontract iets van max aantal personen?

Gators
Topic Starter

#3 , 25 dec 2016 22:47

Ik ontvang geen vergoeding en in het huurcontract staat niets over max aantal personen. Er zijn trouwens 3 slaapkamers dus plaats genoeg.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 26 dec 2016 08:51

Dan kan de huisbaas u niets maken, u doet niets illegaals.

Is net hetzelfde als dat een huisbaas extra huur zou vragen als een koppel plots een kind zou krijgen.

Hoe heeft de huisbaas dit laten weten? Per brief, per telefoon, eens in het passeren, of ...?

Gators
Topic Starter

#5 , 26 dec 2016 11:47

Hij heeft dit mondeling en via sms laten weten, waarschijnlijk omdat hij zelf weet dat hij geen poot heeft om op te staan.
Ik verwacht nu wel pesterijen en ben dus al aan't uit kijken naar een andere woonst.
Er is hier ook vanalles niet in orde en onlangs zei een bevriend elektricien dat de installatie hier onveilig is en naar alle waarschijnlijkheid zou afgekeurd worden als er controle moest komen.

Blaatpraat

#6 , 26 dec 2016 12:51

U heeft 2 opties op dit moment:

1. Terug antwoorden (via sms) dat u hier niet op zal ingaan, en vraagt naar de wettelijke basis van zijn redenen.
2. Dit gewoon negeren, en zien wat er zal gebeuren.

Bij het eerste ga je rechtstreeks de niet zo leuke confrontatie aan, bij het tweede stel je dit enkel maar uit, maar zit je voorlopig nog wat gerust.
Ik zou inderdaad uitkijken naar een andere woonst, zal het beste zijn op lange termijn.

Gators
Topic Starter

#7 , 26 dec 2016 18:34

Inderdaad, hier blijven is geen optie. Komt er dan nog bij dat hij zijn rekening maakt van het begin dat mijn ouders hier zijn komen wonen. Dus da's ineens voor 18 maanden.
Ik heb nooit reactie gekregen wanneer ik hem over bepaalde mankementen hier in huis aan sprak, het werd weg gelachen en begint over iets anders.
Omdat ik blij was dat ik hier met mijn hondje kon wonen ben ik altijd braaf gebleven want het is echt wel een ramp om een woning te vinden als je huisdieren hebt. Je wordt bijna als een misdadiger behandeld!

Franciscus

#8 , 26 dec 2016 22:39

Soort contract?
Is het geregistreerd?

Gators
Topic Starter

#9 , 26 dec 2016 23:40

Contract van korte duur dus blijkbaar kan ik niet opzeggen en bij mijn weten is het contract niet geregistreerd. Ik ga morgen bellen naar de registratie om te informeren.

Gators
Topic Starter

#10 , 27 dec 2016 10:42

Contract van korte duur blijkt niet geregistreerd te zijn!!

sloeberken

#11 , 27 dec 2016 10:45

Contract van korte duur niet geregistreerd, heeft geen sanctie op vervroegde opzeg enkel bij 9 jarige contracten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#12 , 27 dec 2016 12:51

Wat is de ingangsdatum van uw contract? Wat is de oorspronkelijk afgesproken duur?

Gators
Topic Starter

#13 , 27 dec 2016 13:40

In het contract staat: ingang huur 01/07/2014 tot 01/07/2017

bosprocureur

#14 , 27 dec 2016 13:50

Drie jaar dus, u kan weg mits opzeg (eigenlijk mededeling dat u niet gaat verlengen) te bezorgen voor 1 april 2017. Geen vergoeding verschuldigd.
Als u niets doet, en de verhuurder "vergeet" verder om het contract te laten registreren, kan u vanaf 1 juli 2017 weg met een opzegtermijn die u zelf bepaalt, zeer kort mag dus ook, en ook zonder vergoeding.

Valt des eigenaars Euro toch, en laat hij alsnog registreren, dan moet u drie maand vooropzeg geven, en evenmin vergoeding voorzien.

Gators
Topic Starter

#15 , 27 dec 2016 22:04

Ze maken het nogal ingewikkeld met die verschillende contracten!
Ik zwijg dus best in alle talen over de niet registratie.
Vraag me af wat hij zou doen als ik morgen ga samen wonen met een man met 2 kinderen?? Kassa kassa??

Terug naar “Huren”