isolatietoestand huurwoning

Erwin B
Topic Starter

isolatietoestand huurwoning

#1 , 19 dec 2008 20:52

Beste,

Wij huren een sociale woning en sinds we getrouwd zijn betalen we de maximale waarde van de huurprijs. We hebben nu een nieuwe berekening gekregen en moeten vanaf volgend jaar nog eens elke maand 50 euro meer betalen. Ik vind dat zeker voor een sociale woning een grote verhoging. Zeker gezien de toestand van het huis. Het is nauwelijks geïsoleerd en we hebben ook nog enkel beglazing en aluminium ramen. In de slaapkamer is er elke morgen condens aan de binnenkant van het raam. Is er ook ergens een regelgeving waar huurhuizen aan moeten voldoen in verband met energie/isolatie-normen zoals bij nieuwe huizen.

Alvast bedankt.
Groeten
Erwin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 19 dec 2008 22:22

Wat je zegt 50€ per maand meer kan op het eerste zicht natuurlijk niet. Misschien kan er iemand op het forum bevestigen dat sociale huurwoningen niet onder de huurwet vallen, anders zie ik niet in hoe je met een indexaanpassing, van een sociale woning dan nog wel, aan een surplus van 50€ geraakt.

Wat was je huurprijs verleden jaar ?

artemis

#3 , 20 dec 2008 13:02

Bij een sociale huurwoning is de huurprijs deels op het inkomen gebaseerd. Stijgt het inkomen dan stijgt de huurprijs, daalt die (bv door werkloosheid), dan daalt de huurprijs ook. Een vriendin die bij 'De Goede Woning' huurt moet zo elk jaar een kopie van haar belastingaangifte voorleggen waarna elk jaar opnieuw de huurprijs herbekeken wordt.

Reclame

JohnD

#4 , 20 dec 2008 13:35

Ik begrijp dan toch weer niet waarom zoiets nergens in de huurwet vermeld is. Telt die hele huurwet dan niet voor sociale woningen ? Ik ken bvb ook mensen die zeggen dat bij een sociale huurwoning de borg niet op een geblokkeerde rekening kan gezet worden.

artemis

#5 , 20 dec 2008 13:55

. Telt die hele huurwet dan niet voor sociale woningen ?
Geen idee John.
Maar het is een fabel dat sociale huurwoningen enkel voor de allerlaagste inkomens bedoeld zijn (al worden hoge inkomens uiteraard geweerd). Het is eerder gebaseerd op het solidariteitsprincipe dat ieder betaalt volgens inkomen. Met enkel alleen de laagste inkomens zouden de huurprijzen voor een bepaalde groep te hoog zijn, ofwel de verhuur verlieslatend.
Al huur je er aan het maximum, dan huur je wel nog goedkoper dan op de privé markt, want het zijn vzw's.

Ik zal mijn vriendin eens vragen hoe het met haar borg zit.

JohnD

#6 , 20 dec 2008 17:06

In de huurwet staat toch duidelijk en dat weet iedereen zo ongeveer bijna, nl. dat de huurprijs enkel en alleen aan de index kan gekoppeld worden, maar dat die voor de rest enkel bij grote uitzondering en na belangrijke en bewezen waardevermeerdering van het verhuurde goed door de eigenaar en dan nog enkel na een uitspraak van de Afbeelding , kan verhoogd worden.

Ik zie ook nergens een vermelding in de huurwet in de aard van "dit geld niet voor sociale woningen", nochthans hoor ik her en der wilde verhalen over de gang van zaken bij huurwoningen die totaal in strijd zijn met de geplogendheden van de huurwet.

Erwin B
Topic Starter

#7 , 20 dec 2008 17:42

Hallo,

Dit jaar betalen we iets meer dan 400 Euro huur. Vroeger toen mijn vrouw hier nog maar alleen woonde was dat ongeveer 200. Sinds we getrouwd zijn telt mijn inkomen ook mee en betalen we 400 Euro. Dit was de maximum prijs die voor ons huis geldig was. En nu is die maximum waarde blijkbaar met 50 Euro verhoogd. En zullen we volgend jaar 450 moeten betalen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes

j.demoor

#8 , 21 dec 2008 11:50

‘De verhouding tussen een erkende sociale huisvestingsmaatschappij en de sociale huurder wordt tegelijkertijd beheerst door het gemeen recht en de reglementering betreffende de sociale huur. Wanneer de sociale huurreglementering niet dwingend bepaalde aspecten van de verhuurder-huurderrelatie heeft geregeld,is het gemeen recht van toepassing op de publiekrechtelijke rechtspersoon in zoverre zij verenigbaar zijn met de noodwendigheden van de openbare dienst gemoduleerd naar haar doelstelling,in concreto de sociale huisvesting‘(Vred.Leuven 16 april 1996,Huurrecht 1996,80,noot VAN DER ELST,C.).

“Art. 38. De marktwaarde van een sociale huurwoning is de huurprijs die voor een woning van vergelijkbaar type en vergelijkbare leeftijd en met vergelijkbare onderhoudstoestand in een vergelijkbare omgeving op de private huurmarkt zou worden betaald. Op het ogenblik van het aangaan van een huurovereenkomst wordt de marktwaarde van de woning, zoals die op dat ogenblik van kracht is, vastgelegd in de huurovereenkomst. Die waarde wordt de basishuurprijs genoemd. Art. 40. Telkens op 1 januari worden de geschatte marktwaarden geactualiseerd volgens de wijze die de minister vaststelt en die een benadering van de evolutie van de huurprijzen op de private huurmarkt beoogt...”(Besluit van de Vlaamse Regering tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode 12.10.2007).

De uitvoeringsmaatregelen van voornoemd Besluit omvatten (nog) niet deze van art.40,zodat het niet duidelijk is hoe de geschatte marktwaarden geactualiseerd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”