Ik huur een appartement met een 3-6-9 contract beginnende op 1 mei 2016. De verhuurder was op vakantie tijdens sleuteloverdracht. Er is geen plaatsbeschrijving gemaakt. De huisbaas had mij wel gevraagd om foto's te nemen wanneer ik de sleutels kreeg van vorige bewoner. Die foto's heb ik genomen. Het app was smerig, niet onderhouden, er waren beschadigingen en er was veel afval achtergebleven. Aangezien de huisbaas in het buitenland zat, kon die daar weinig aan doen. Ik heb het toen zelf moeten oplossen.
Nu zijn we 8 maanden verder. De huisbaas stond onverwacht aan de deur. Er was een waterprobleem in de winkel onder mij. Hij dacht dat het probleem aan de boiler lag en ik ben meteen gaan kijken. Ik heb alles gecontroleerd en bij mij was er niets aan de hand. Alles werkt normaal, ik heb geen lek en de buizen die in mijn app liggen zijn niet kapot of zo. Uiteindelijk ligt het probleem bij de afvoer onder het gebouw.
Later op die dag krijg ik telefoon van de vrouw van de huisbaas. Ze melde me dat ik zo weinig mogelijk water mocht gebruiken tot dat de herstellingen zijn gedaan. Wat normaal is. Maar dan begon ze te roepen. Ik had haar man moeten laten binnengaan. En de volgende keer als ze aan mijn deur staan kon ik ze maar beter binnen laten, anders gaan ze zelf naar binnen want ze hebben een sleutel.
Nu ik begrijp dat als er een lek is bij mij of dringende zaken, dat ik toegang niet kan weigeren. Maar de man had uitgelegd wat het probleem kon zijn en dat ben ik meteen gaan nakijken. Dus het is niet dat ik niet wilde meewerken.
Ook krijg ik een sms dat ik mijn vuilzak moet wegdoen en dat het geen stortplaats is. Mijn container zal vol (er kunnen maar 2 kleine zakjes in en er stond 1 zak naast de container).
Nog een dag daarna belt die vrouw mij opnieuw om te zeggen dat ze foto's wil komen nemen van het appartement. Waarom heeft ze niet gezegd. Ik heb het gevoel dat ze wil komen kijken hoe ik leef.
Mag de huisbaas na zoveel maanden nog eisen om een plaatsbeschrijvinggemaakt te doen? Mogen er zomaar foto's genomen worden van mijn privé?
Die vrouw is een pietje precies en ik eerder chaotisch. Ze zal absoluut ruzie maken omdat het app niet is zoals zij dat wil. Heeft zij daar iets aan te zeggen of ik rommelig ben of niet?
Kan ze mij eruit zetten om die reden? En hoe moeten bezichtigingen juist geregeld worden?
Dank bij voorbaat