Wat de waarborg betreft klopt het helemaal niet, ik heb geinformeerd bij de bank en bij vrijgave van de waarborg moeten de zelfde handtekeningen gebruikt worden als wanneer deze gestort wordt.
Dus moet mijn oude huisbaas tekenen.
In geval van schenking weet ik het dus niet, maar bij verkoop krijgt de nieuwe eigenaar volmacht op de waarborg met de verkoopakte, indien de notaris de rekeningnummers in de akte heeft vermeld, iets wat hij zeker zal doen als het om een huurpand gaat. Hier ben ik 100% zeker van, spreek ook uit ervaring. Als ze dat bij je bank anders hebben gezegd dan was die persoon duidelijk niet op de hoogte.
Nogmaals, bij een schenking....
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de nieuwe eigenaar een index aanpassing kan eisen van de voorbije jaren van een pand die niet zijn eigendom was.
Ik las ergens in dit forum dat ze maar max 3 maanden index kunnen eisen, klopt dit?
Er is een verschil tussen een te laat gedane indexering recupereren (= met terugwerkende kracht alsnog de indexstijging bijvragen) en indexeren voor jaren waarin dat niet gebeurd is.
Zoals ik al zei kan dit laatste wel degelijk. Ik geef je een voorbeeld:
Toen wij enkele jaren geleden het ouderlijk appartement verkochten, huurde daar al 9 jaar een oude dame. Wij hebben haar huur al die jaren nooit geindexeerd. De nieuwe eigenaar heeft haar dan in 1 keer 9 jaar geindexeerd en de huurprijs steeg fors. Navraag bij de huurdersbond wees uit dat hij dat mocht, hij (want hij heeft het oude contract overgenomen) of DE eigenaar in het algemeen.
Wat niet mag (of slechts 3 maanden) is de indexstijging die je eventueel te laat uitgevoerd hebt gaan recupereren, bv het eerste jaar zoveel, het tweede zoveel, enz.
Hier ben ik ook heel zeker van maar vraag het maar na