1. IK zie geen DIRECT voordeel voor de VERHUURDER en ik zie het Nut er niet van in om het huurcontract te laten registreren.
2.
Wat wil dat zeggen, dat als het niet geregistreerd wordt geen vaste datum krijgt?!! Of het nu geregistreerd is of niet de datum van ondertekening van het contract is en blijft toch dezelfde?Het huurcontract krijgt door deze registratie een zogenaamde ‘vaste datum’.
3.
Wat wil dat zeggen? Bindend of niet, mijn huurders zijn eruit zonder te betalen en met schade, gaat dit dan iets verhelpen aan mijn huidige situatie?Bovendien wordt het contract ‘bindend voor derde partijen’. Dit is belangrijk voor
huurder en verhuurder
4.
En dit is dan weer int voordeel van de huurder!!Zo is, indien het huurcontract voor huisvesting is bestemd en deze woning als
hoofdverblijfplaats wordt gebruikt, de huurder vanaf deze ‘vaste datum’ wettelijk
beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij een verkoop van het
verhuurde onroerend goed. Het huurcontract zal de nieuwe eigenaar-verhuurder
dus binden.
Waar zijn de voordelen voor de VERHUURDER?
5.
En dit is dan het Nadeel voor de VERHUURDER. Dit is voor mij geen overtuigende reden om mijn huurcontract te laten registreren hoor. Ik had het zelf voorgesteld aan mijn huurders dat ze er direct uit mochten als ze wouden, hoe sneller hoe beter!!8. Wat als ik niet laat registreren?
Als een huurcontract voor een woning-hoofdverblijfplaats afgesloten voor een periode
langer dan drie jaar niet binnen de termijn (zie vraag 5 en 6) geregistreerd is,
kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn.
Groetjes van een zwaar ontgoochelde verhuurder, in de belgische wetgeving,
Yarini