Hoe beroep aan tekenen tegen vonnis vrederechter

poster
Topic Starter

Hoe beroep aan tekenen tegen vonnis vrederechter

#1 , 17 jan 2009 20:48

Eind 2007 verhuurde we een appartement voor één jaar, althans dat dachten we dat we gingen doen, nog voor de huurder was ingetrokken, kregen we te horen dat hij het toch niet ging huren.
Na wat over en weer gemail, haalt hij er plots een advocaat bij en uiteindelijk belanden we voor een vrederechter die zopas eindelijk een vonnis heeft geveld. Daarin staan mijns inzien fouten en ik wil hier tegen in beroep gaan.
Om de kosten te drukken wil ik dit zonder advocaat doen. De vrederechter was in Limburg, het hof van beroep in Antwerpen. Zelf ben ik ook van Antwerpen, dat scheelt al heel wat in reiskosten.

Nu is mijn vraag weet er iemand waar ik de nodige "blanco" standaardbrieven kan downlloaden om dit beroep ingang te zetten.

Heeft er iemand tips waar ik best rekening mee hou...?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 18 jan 2009 00:00

Tegen een vonnis van de vrederechter ga je in beroep bij een rechtbank van eerste aanleg...

Niet bij een Hof van Beroep...

Ik raad U toch aan een advocaat te nemen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2009 17:48

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=5074

Als je geen advocaat neem is het nuttig dat je vooraleer beroep aan te tekenen hier raad vraagt. Wat heeft de vrederechter volgens jou fout beoordeeld?

scorpioen

Reclame

Beachcomber

#4 , 19 jan 2009 09:20

Opgepast, als de zaak over minder ging dan 1860€ (of was het 1250€, ik ben er niet 100% zeker meer van, te lang geleden) dan heeft de vrederechter in eerste en enige aanleg beslist, en is hoger beroep niet mogelijk. U kan dan alleen nog maar in Cassatie.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2009 09:32

1.240,00 euro

scorpioen

j.demoor

#6 , 19 jan 2009 10:34

“Art.617.De vonnissen van de rechtbank van eerste aanleg en...waarbij uitspraak wordt gedaan over...worden gewezen in laatste aanleg. Hetzelfde geldt voor de vonnissen waarbij de vrederechter en...uitspraak doet over een vordering waarvan het bedrag 1.240 EUR niet overschrijdt...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek vooraf in het beschikkend deel van uw vonnis of dit al dan niet in laatste aanleg werd geveld.

Indien dit niet het geval was dan dient u de beroepstermijn in acht te nemen,zijnde :“Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...”(Ger.W).

“Art.1056.Het hoger beroep wordt ingesteld :...2° bij een verzoekschrift dat, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, ingediend wordt op de griffie van het gerecht in hoger beroep...Art.1057.Met uitzondering van...vermeldt de akte van hoger beroep, op straffe van nietigheid :
1° de dag, de maand en het jaar;
2° de naam, de voornaam, het beroep en de woonplaats van de eiser in hoger beroep;
3° de naam, de voornaam en de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de gedaagde in hoger beroep;
4° de beslissing waartegen in hoger beroep wordt gekomen;
5° de rechter in hoger beroep(tegen een vrederechtersvonnis is dit de rechtbank van eerste aanleg);
6° de plaats waar de gedaagde in hoger beroep akte moet laten nemen van zijn verklaring van verschijning;
7° de uiteenzetting van de grieven;
8° de plaats, de dag en het uur van verschijning...(vraag dit vooraf aan de griffie)
De akte vermeldt eventueel ook de naam van de advocaat van de eiser in hoger beroep.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

poster
Topic Starter

#7 , 20 jan 2009 23:16

Het gaat in ieder geval over meer dan 1240 euro.
De huurder riep overmacht in om een huurcontract van 1 jaar niet na te komen. Deze overmacht heb ik al kunnen weerleggen en de rechter is daar in gevolgd.
Nochtans is bij de uitspraak betreffende de vergoeding hier niet echt rekening mee gehouden.
Kan men, wanneer men in beroep gaat, een hogere eis stellen, of blijft het bij de eis van eerste aanleg.
Eerste aanleg was gestart door huurder die gewoon verbreking van het contract wou, ik heb als tegeneis drie maanden huur gevraagd.
In beroep wil ik daar in ieder geval de gemaakte kosten voor eerste aanleg bijvoegen en eventueel betaling van het hele huurcontract, zijnde één jaar huur.

Groeten

Kali

#8 , 21 jan 2009 07:43

U gemaakte kosten voor 1e aanleg zitten vervat in de rechtsplegingsvergoeding

ZeddLeppelin

#9 , 21 jan 2009 10:14

U gemaakte kosten voor 1e aanleg zitten vervat in de rechtsplegingsvergoeding
Toch niet. Kan dus vermeld worden in hetgeen gevorderd wordt.
Trouwens, topicstarter had geen advocaat onder de arm genomen en heeft derhalve geen recht op RPV.

poster
Topic Starter

#10 , 22 jan 2009 00:55

In eerste instantie was er wel een advokaat.
Dat heeft me meer dan 1600 euro gekost.
En dan heb ik nog al het werk gedaan en alle tegenargumenten aangehaald om de overmacht te niet te doen
De advokaat moest alleen maar overnemen hetgeen ik allemaal in mail aanhaalde.
Misschien dat ik wat teveel punten heb aangehaald, maar voor 1600 euro kon ik het zelf ook gaan uitleggen, daarvoor ben ik mondig genoeg.
De RPV dekt zeker niet de kosten die ik gemaakt heb.
Nu heb ik al door dat die RPV afhankelijk is van de eis, vandaar ook mijn vraag of ik de eis kan vergroten naar 1 jaar huur, zoals trouwens in het ondertekende contract staat

poster
Topic Starter

#11 , 01 mei 2009 07:34

alvast bedankt,

het beroep is ondertussen een eerste maal behandeld.
Alleen spijtig dat de tegenpartij haar kat had gestuurd en het dus nu een verstekje is geworden.
Vervolg einde mei ....

Terug naar “Huren”