Afbreken huurcontract garage

Vandenberghe MFR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afbreken huurcontract garage

#1 , 27 mei 2017 15:43

Geachte,
Ik verhuur sinds 2008 een garage. Het contract wordt elk jaar stilzwijgend verlengd, tenzij een van beide partijen twee maanden voor het verloop van het contract een aangetekend schrijven stuurt met de mededeling dat het contract opgezegd wordt. Het contract voorziet ook een maandelijkse indexaanpassing op schriftelijke aanvraag van de verhuurder. Omdat de huurprijzen van garages veel meer gestegen zijn dan de index is de huidige huurprijs niet meer realistisch. De huurder wil geen hoger bedrag betalen. Mag ik het contract opzeggen zoals hierboven vermeld en de garage meteen weer te huur stellen aan een hogere prijs? Of moet ik voldoen aan bepaalde voorwaarden vooraleer ik een nieuwe huurder zoek?
Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 27 mei 2017 17:21

De verhuur van een garage valt onder het gemeen huurrecht, en deze kent geen enkele wettelijke verplichting van dwingend recht.
Dit wilt zeggen: de overeenkomst is zoals het contract voorschrijft.

Om dus specifiek op je vraag te antwoorden: ja, dit kun je.
Aan de andere kant: zou je niet blij zijn dat je nu tenminste zeker bent van een maandelijks inkomen? Tenzij de verhuurder niet altijd stipt betaald natuurlijk...
Voor hetzelfde geld staat je garage na de opzeg een paar jaar te huur, en heb je daarna een huurder die niet stipt betaald.

Vandenberghe MFR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2017 12:54

Dank u voor snel en nuttig antwoord.

Reclame

Terug naar “Huren”