Verhuurder rekent verzekering door aan huurders.

bennybernaer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder rekent verzekering door aan huurders.

#1 , 27 mei 2017 13:02

Ik heb nu al voor twee opeenvolgende jaren de eindafrekening gekregen van de provisie kosten.
Deze provisie kosten bevat het waterverbruik en de verzekering.

Maar nu heb ik van iemand te horen gekregen dat een verhuurder de verzekering niet mag doorrekenen aan zijn huurders.

In het huurcontract staat wel het volgende:
Art 18: Samen met de huurprijs zal de huurder een maandelijkse provisie betalen van 40 EURO voor deelname in de kosten van water, gemeenschappelijk electriciteitsgebruik, verzekering Burgerlijk Aansprakelijkheid waarvoor de eigenaar een verzekering met afstand van verhaal afsloot, e.a. naargelang het gebouw en de omstandigheden. Deze lijst is opsommend en niet limitatief. Periodiek zal een afrekening in min of meer opgesteld worden en de provisie zal kunnen aangepast worden in functie van de werkelijke lasten van de voorgaande periode.
Maar mag de verhuurder deze verzekering wel doorrekenen aan huurder (in dit geval mij als persoon)?
En wat als ik deze weiger te betalen, kan ik dan in de problemen komen of niet?

Het zou om een bedrag gaan van 172,18 EURO

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DeRedelijkheidZelve
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2017 09:39

Als ex-huurder (in het buitenland) kan ik je maar het volgend advies geven:

a) niet alles in een huurcontract is noodzakelijk wettelijk. Sommige clausules (of deelzinnen) kunnen perfect onwettelijk zijn, maar je hebt in zulk geval de hulp nodig van een rechtbank om dit te laten bevestigen. De meeste contracten bevatten dan ook een clausule om de volledige onwettelijkheid van het document te vermijden: iets in de aard van "if parts of the contract are held to be illegal or otherwise unenforceable, the remainder of the contract still applies."

b) er is veel huurwetgeving die je, bij betwistingen omtrent je huren, best kent. Ken je rechten en je plichten, en ken de rechten en de plichten van de verhuurder. Brochures over de wetgeving zijn slechts het tipje van de ijsberg. Ga direct naar de wetteksten zelf, en tracht die zo goed mogelijk te verstaan (kan gemakkelijk weken/maanden nodig hebben voor je zulke teksten echt door hebt, als leek).

Indien je overtuigd bent van de onwettelijkheid van een contractuele clausule, misschien best formeel de andere partij informeren (aangetekend!).

Tope

#3 , 29 mei 2017 06:41

Een tip: Test-Aankoop heeft een praktische gids " Huren en Verhuren in 100 vragen" die normaal € 14.86 kost, maar die voor TA leden gratis is (mits betaling van € 1,95 verzendkosten). Misschien ken je een TA lid?
https://www.test-aankoop.be/praktischeg ... 100-vragen.

Reclame

Terug naar “Huren”