Verhuurder wil ons uit appartement met rechtbank

Mel1985
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil ons uit appartement met rechtbank

#1 , 30 mei 2017 20:46

Wij hebben tot heden bij het vredegerecht moeten komen voor een poging tot overeenkomst om de woning te verlaten, wij hebben niets anders gedaan dan rond gekeken en gezocht naar andere woningen maar groot genoeg en betaalbaar is niet altijd evident. Ook met huisdier (en) word het bijna onmogelijk om iets te vinden als je eerlijk bent! Wij betalen elke maand de huur met overeenkomst dat het niet de 1ste van de maand is maar de 7ste ( waar ze nu ook moeilijk over doen) volgende punt is omdat we een grotere hond hebben, die volgens hen voor overlast zorgt , wij willen zelfs de gang opkuisen ter compensatie, het volgende punt dat ze maken is dat er dozen in huis staan ( die wij dus al vullen voor als we iets vinden dus sneller weg te kunnen zijn) en als laatste punt doen ze moeilijk omdat op de moment van huisbezoek er dus vuilniszakken op het terras stonden mits de vuilniskar nog niet geweest was op die moment , en mijn ramen als enigste dus niet gekuist waren.
Nu vandaag kregen wij een brief dat wij voor de rechtbank moeten komen en ze dus nogal veel eisen:
Bv: ze willen dat wij de kosten betalen van de rechtbank, ze willen ook dat we een week na de rechtszaak uit de woning zijn, ze willen ook de sloten laten veranderen op onze kosten door een speciale firma, ze willen ook dat wij een bezettingsvergoeding betalen sinds de ontbinding, onze huishuur per maand per begonnen maand sedert de ontbinding van de huur, te vermeerderen met de gerechtelijke rente
3 maanden huishuur te betalen
Binnen de week vanaf de betekening van het te vellen vonnis , het appartement te ontruimen , te verlaten en ter vrije beschikking stellen van verzoekers
Verzoekerers te machtigen de sloten en sleutels van het appartement te vervangen op kosten van de verweerders, deze kosten verhaalbaar op eenvoudig vertoon van de gekwiteerde facturen.
Kosten van de rechtbank te betalen:
Rolrechten verzoekschrift 80 euro
Bijdrage fonds juridische tweedelijnsbijstand: 40 euro
Rechtsplegingsvergoeding : 1400 euro

Plus vanonder op de brief staat:
Behoudens verzet van de huurder, kenbaar te maken ter griffie binnen de termijn van twee dagen vanaf heden, wordt een afschrift van het verzoekschrift overgemaakt aan het OCMW van diens woonplaats

Kan iemand raad geven??

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 30 mei 2017 21:17

Ze kunnen vragen wat ze willen, maar krijgen is iets totaal anders.
Als je u huur steeds betaald hebt zal geen enkele vrederechter hier in meegaan. Neem u bewijzen van betaling mee naar de rechtbank en vertel u verhaal.

Hou ons zeker op de hoogte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mel1985
Topic Starter

#3 , 30 mei 2017 21:32

Mijn vriend wil gaan zonder advocaat en idd gewoon ons verhaal vertellen daar, onze huishuur uittreksels kan ik natuurlijk altijd meenemen!
Bedankt alvast en zal ik zeker doen

Reclame

eylis

#4 , 30 mei 2017 21:50

uw huurovereenkomst is al sedert een bepaalde tijd ontbonden of de vooropzeg is al eerder gegeven?

Mel1985
Topic Starter

#5 , 30 mei 2017 21:55

Nee onze huurovereenkomst is nog niet ontbonden, we hebben geprobeerd via een poging tot overeenkomst en enkele malen de rechtbank te bezoeken ( had de advocaat gehoopt dat wij een huis zouden gevonden hebben waardoor we er zo zouden uit gemocht hebben van hen) maar mits we dus tot hiertoe niets anders hebben kunnen vinden doen ze het nu dus op deze manier.

Mel1985
Topic Starter

#6 , 30 mei 2017 21:59

Ons contract is van 2011, werd voor 3 jaar getekend en daarna na verstrijken van deze termijn en bij gebrek aan opzeg, word deze verhuring stilzwijgend voor eenzelfde periode totdat deze opgezegd wordt.

sloeberken

#7 , 30 mei 2017 22:08

U heb van 2011 een 9 jarig huurcontract, doordat deze stilzwijgend verlengd is.

Lees even de huurwet zodat je toch iets weet: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mel1985
Topic Starter

#8 , 30 mei 2017 22:17

Bedankt voor de reactie ik ga dit morgen eens rustig lezen! Alsook ga ik deze week nog eens extra juridisch advies vragen op een dienst, Mss kunnen ze nog extra raad ofzo geven

scorpioen

#9 , 30 mei 2017 22:32

Probeer eens duidelijk uit te leggen wat de verhuurder vordert.
Ontbinding van de overeenkomst omdat u uw verplichtingen als huurder niet naleeft?
Of heeft hij een opzeg gedaan en vraag hij gewoon de geldigverklaring van de opzeg?

Mel1985
Topic Starter

#10 , 30 mei 2017 22:36

Voor zover ik aan deze brief aanuit kan vragen ze ze ontbinding omdat wij onze verplichtingen niet naleven en als die eisen die ik hierboven heb geschreven is hetgeen zij eisen van ons bovenop de ontbinding van contract

Franciscus

#11 , 30 mei 2017 23:28

"""Wij hebben tot heden bij het vredegerecht moeten komen voor een poging tot overeenkomst om de woning te verlaten, wij hebben niets anders gedaan dan rond gekeken en gezocht naar andere woningen maar groot genoeg en betaalbaar is niet altijd evident."""

Zijn jullie al in verzoening bij de vrederechter geweest?

De 7de betalen ipv de eerste zoals in contract staat - ik denk niet dat de vrederechter daar een probleem van zal maken.
Zeker niet gezien ze dat altijd heeft toegelaten.

Wat overlast van dieren betreft .... de gemene delen in een appartementsgebouw moeten natuurlijk zindelijk blijven en zijn.
In de woning dat is een zaak bij einde huur en in vergelijking met plaatsbeschrijving.

Wat dozen - vuilzakken en zelfs de vuile ramen betreft ... dat heeft allemaal geen enkel belang.

Vrederechter kan een vonnis vellen ... ik betwijfel dat u binnen een week zou buiten moeten... trouwens behoudens onmiddellijke uitvoerbaarheid wat kan hebt u steeds de mogelijkheid om tegen een vonnis in beroep gaan .... Indien men heeft laten uitvoeren kan dat de andere partij heel zuur opbreken als ze in beroep worden veroordeeld.

Dit zijn maar enkele losse bedenkingen.

Mel1985
Topic Starter

#12 , 31 mei 2017 00:05

Ok dank je voor je reactie! Poging tot verzoening hebben we idd al gehad nu zal de rechter zijn vonnis uitspreken na een soort van debat bij de vrederechter en daarna zal hij zijn vonnis uitspreken , dat heeft hij vorige keer uitgelegd

Terug naar “Huren”