#12 , 21 jul 2017 21:10
Ik heb hoegenaamd geen problemen om een advokaat te nemen, noch om dit aan een vrederechter voor te leggen. Ik ga niet in de details over bepaalde zaken (het is geen bubbelbad, dat zou ik desnoods zelfs wel laten maken), de eigenaar zou dit ook wel kunnen lezen. In de praltijk zal geen huurder dadelijk naar een vrederechter stappen bij het minste mankementje, aangezien dan de relatie tussen huurder en verhuurder dan, voor zover er die al was, definitief om zeep is. Wij hebben steeds alles gemeld wat niet volgens afspraak en plaatsbeschrijving was, en aangezien we redelijke mensen zijn hadden we ook verwach dat de eigenaar de mankementen dan ook zou verhelpen. Na een jaar beseffen we nu ook wel dat dit nooit zal gebeuren.
Voor alle dudelijkheid: alle huur is steeds stipt betaald, we hebben nooit eenzijding beslist om die exceptie (zie boven) in te roepen omdat dat onze zaak zou kunnen schaden.
Ik vind wel niet, al is het louter uit principe, dat een verhuurder die een jaar lang weigert om bepaalde problemen, die wettelijk de zijne zijn, nog moet beloond worden met een bonus van duizenden euros 'wederverhuringsvergoeding'. De vergoeding zal ik dus enkel betalen als een rechter mij dwingt, maar dan zal het wel een vette tegeneis zijn.
Mijn oorspronkelijk vraag is echter nog niet beantwoord: wij gaan hoedanook weg. (En wij wilden dit nochtans levenslang huren) Mijn idee was zoals boven beschreven, een 'gewone' vervroegde huuropzegging met inachtname van 3 maanden vooropzeg te verzenden, vergezeld van een schirjven dat, in het belang van alle partijen, een gezamenlijk akoord ons voorkeur wegdraagt en hem die mogelijkheid te bieden.
Als hij , of zijn makelaar, tussen de lijnen kan lezen, denk ik dat ze ook niet zullen staan springen om een vrederechter de zaak te laten beslissen. Ze weten ondertussen ook wel dat ik nogal op mijn rechten sta.
In mijn oorspronkelijke vraagstelling vroeg ik echter of er een beter alternatief bekend dan hetgeen ik van plan ben. Daar heeft echter nog niemand een antwoord op gegeven. Het kan zijn dat er geen gepast antwoord is, ook goed, dan zal ik het wel doen zoals ik van plan was en afwachten wat er komt.
Als de verhuurder slim is, laat hij die 2 maand wederverhuringsvergoeding vrijwillig vallen, zo niet, dan zal ik er klaar voor zijn.