Verhuur magazijn als particulier

GewoneKerel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuur magazijn als particulier

#1 , 26 jul 2017 12:40

Beste,

Ik heb in mijn woning op het gelijkvloers extra ruimte (+- 31m2) met een koertje (+-6m2) en zou dit eventueel als magazijn/opbergruimte willen verhuren.

Nu vroeg ik mij af wat juist de regels en verplichtingen hieromtrent zijn, want heb online vanalles tegen gekomen maar ben er niet echt wijzer van geworden :?

Graag had ik geweten of ik btw plichtig zou zijn als ik dit zou verhuren aan een zaak of particulier. En hoe het zit met de belasting, want aangezien ik zelf nog in de woning woon is het geen opbrengsteigendom. En hoeveel die belasting dan zou zijn.

Ps: de rest van de woning bestaat uit 2 appartementen, waarvan ik er zelf één bewoon.

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 27 jul 2017 23:04

Verhuur van garages is btw plichtig. Magazijnen en woningen niet. De huurder zal z n kost inbrengen als bedrijfskost zodat jij t als een bedrijfsverhuur moet declareren.

Als dat magazijn geen aparte kadastrele ligger is verhuur je t beter niet. Bij beslag (bv faissement) wordt in principe alles weggehaald wat deel uitmaakt van t perceel.

LeenW

#3 , 27 jul 2017 23:20

Verhuur van magazijn is ook met btw, net als garages de grote uitzondering op onroerende verhuur.

Reclame

sloeberken

#4 , 28 jul 2017 08:14

De verhuur van bergruimten voor de opslag van goederen (een magazijn dus) vormt hier echter een belangrijke uitzondering op. Op deze verhuur moet er dus wél BTW aangerekend worden, zelfs als u een magazijn verhuurt los van uw normale beroepsactiviteit. Bent u bv. arts of autohandelaar en belegt u een deel van uw spaargeld in een magazijn dat u verhuurt aan een wijnhandelaar, dan moet dat met BTW. Verhuurt u m.a.w. één opslagplaats, dan wordt u in principe BTW-plichtig. U zal dan de huur moeten factureren aan uw huurder tegen 21% BTW, u zal een BTW-nummer moeten aanvragen (als u dat nog niet heeft) en u zal de formaliteiten opgelegd door de BTW-wetgeving moeten naleven (BTW-aangiftes, een jaarlijkse listing, facturatieverplichtingen etc.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”