Ons appartement blijkt opslagplaats

dorinka
Topic Starter

Ons appartement blijkt opslagplaats

#1 , 15 feb 2009 02:23

Na veele valse beloftes van de eigenaar hebben wij het huisje dat wij huurden na 18 maand verlaten, alle kosten waren voor ons.Wij betaalden niet veel aan huur, al goed. Nu zijn wij sinds Mei verleden jaar in een appartement(gelijksvloer) op amper enkele huisnummrs verder van de voorige woonst. Van in het begin krijgen wij te horen dat ons adres hier nog niet kon staan, de verhuurder...een vriend ? had een meningsverschil met zijn broer en was ook mede eigenaar van de blok. Met alle begrip van ons lieten wij dus nog ons adres op de voorige woonst staan, het stond nog steeds leeg. Ideaal was het voor ons al zo snel iets te hebben gevonden, op 5 min van mijn werk-( ik werk in een beschutte plaats met een minimum loon ) Mijn dochtertje dicht bij de school,mijn man gaat met de auto heeft lange dagen, begint als verhuizer soms om 4h00 s'morgens en weet niet wanneer hij gedaan heeft. Twee honden, een kat sinds jaren.
Het leegstaand huis wordt weldra bewoont door de zoon, dus toch een reden ons adres te veranderen.Drie weken later, bezoek van de wijkagent met als melding...u mag hier niet wonen,dit is een opslagplaats. De verhuurder komt na twee dagen op bezoek bij ons en zegt, u moet hier weg, ik kan niets meer voor u doen. De dagen en nachten die volgden waren een nachtmerie, en e-mails die ik als reaktie verzende op een nieuwe woonst melden me steeds het zelfde ( huisdieren niet toeglaten ) Ook niets te vinden in de omgeving, ik heb geen rijbewijs en mijn dochterje haar schooljaar dan ? Als slot de huurprijzen zijn een minimum van 600 euro. Hoe zit dat met een opslagplaats waar wij niets van wisten, en natuurlijk hebben wij geen huurcontract. Wat zijn ons rechten, worden wij nu buiten gezet ? Of kunnen wij hier nog iets aan doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 feb 2009 11:38

‘Een huurovereenkomst gesloten voor de uitbating van een benzinestation,die bij de aanvang niet voldoet aan de criteria voorgeschreven in de exploitatievergunning is absoluut nietig wegens een ongeoorloofd voorwerp(art.1128 Burgerlijk Wetboek). Op grond van de leer van de vermogensverschuiving zonder oorzaak is de huurder voor die periode een bezettingsvergoeding verschuldigd,die door de rechtbank in billijkheid wordt bepaald op de bedongen huurprijs‘[Rb.Turnhout 7 februari 2005(I.R./G.L.),R.W.2008-09,1010-1013].

Zo ook voldoet een opslagplaats niet aan de criteria van de Vlaamse Wooncode voor een ‘appartement(gelijksvloer)’ en is de verhuring ervan als woning nietig,ook al zou die verhuring mondeling zijn.
De eigenaar kan u dan doen uitdrijven door gerechtsdeurwaarder met vrederechtersvonnis.
Indien de eigenaar verzweeg dat het pand geen woning was dan kan u schadevergoeding en/of wijziging van de hoofdfunctie(art.99,§1,6° Decr.Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999) vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”