Huisdieren

dorinka
Topic Starter

Huisdieren

#1 , 15 feb 2009 23:06

Op jullie Juridisch Forum heb ik al veel bijgeleerd, ik zal waarschijnlijk moeten verhuizen. Of zal ik eerder zeggen ; mijn man wil ik en dochterje in veiligheid brengen, zodra dit is gebeurd zullen ze hem met man en macht uit het apparement moeten zetten ( dit zijn zijn eigen woorden ) Wat een mens niet allemaal zegt uit frustratie . Bedrogen door de verhuurder, valse beloftes en door een opslagplaats te laten verhuren als appartement ( het verzwijgen hiervan ) staan wij straks op straat want wij willen onze twee honden en poes weg doen wanneer we elders gaan moeten wonen. Ah ja, nu nog zien of mijn dochtertje mee kan want kinderen zijn soms ook geweigerd. Wat een onzin...mogen wij ons verwachten dat zelf roken ook verboden zal worden in gehuurde woningen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 16 feb 2009 09:18

mogen wij ons verwachten dat zelf roken ook verboden zal worden in gehuurde woningen ?
dat zou idd geen slecht idee zijn

een huurappartement is immers een openbaar gebouw
de verhuurder heeft geen recht er iemand of iets te weigeren
dus mag er niet gerookt worden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD

#3 , 17 feb 2009 15:20

Op jullie Juridisch Forum heb ik al veel bijgeleerd, ik zal waarschijnlijk moeten verhuizen. Of zal ik eerder zeggen ; mijn man wil ik en dochterje in veiligheid brengen, zodra dit is gebeurd zullen ze hem met man en macht uit het apparement moeten zetten ( dit zijn zijn eigen woorden ) Wat een mens niet allemaal zegt uit frustratie . Bedrogen door de verhuurder, valse beloftes en door een opslagplaats te laten verhuren als appartement ( het verzwijgen hiervan ) staan wij straks op straat want wij willen onze twee honden en poes weg doen wanneer we elders gaan moeten wonen. Ah ja, nu nog zien of mijn dochtertje mee kan want kinderen zijn soms ook geweigerd. Wat een onzin...mogen wij ons verwachten dat zelf roken ook verboden zal worden in gehuurde woningen ?
Ik begrijp niet waarom het OCMW zijn handen in onschuld wast in jullie zaak, want zo op het eerste zicht kunnen jullie toch alle hulp van het OCMW gebruiken. Ik heb toch begrepen in elk geval dat jullie iets teveel te goeder trouw gehandeld hebben en nu op de blaren moeten zitten wegens het niet op de hoogte zijn van een aantal juridische basisprincipes. Op dat ogenblik zij er toch de juridische diensten van het OCMW die gratis geraadpleegd kunnen worden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2009 19:18

In feite is jullie appartement er geen dus is het onbewoonbaar.
Ik dacht dat de gemeente / OCMW zelf moet zorgen dat er een vervangwoning is als iemand uit een woning wordt gezet die onbewoonbaar is.

Vraag maar na aan vb de woonwinkel in Antwerpen of de cel Krotop bij de Antwerpse politie.

Los van het feit dat de eigenaar verhuurder van dat pand serieus in de problemen gaat komen want huisjesmelker. Met de nodige PV's en boetes en schadevergoedingen ter uwer voordele.

De ingenieur veiligheid & de politie verklaren in naam van de burgemeester het pand onbewoonbaar en zo starten ze de procedure

Dus neem eens contact op met deze diensten voor info en ga dan naar het Ocmw van uw gemeente die u MOETEN helpen

dorinka
Topic Starter

#5 , 18 feb 2009 17:31

De opslagplaats is niet onbewoonbaar, officieel mag men een opslagplaats niet gebruiken als woonst. Hier is een ingebouwde keuken, badkamer en sanitair en twee kamers. Wij zullen moeten vertrekken, erg genoeg. Gevolgen voor een meisje van twaalf die haar vriendinen hier verder wil zien, haar school en oma. Mijn werk hier vlak bij, en vind maar iets. Veel huizen te koop maar niet te huur in de omgeving. Wij weten best ook dat die verhuurder ( is een vriend ? ) in fout ging. Ik ga er van uit, zolang wij geen officieel document krijgen wij niets kunnen ondernemen, behalve dan zoeken om een woonst - hier verder wonen. Wij zien nu of wij een lening kunnen aanvragen, als dit kan kopen wij. Mijn man is 54, ik ben er 40. Deze week weten wij mischien iets meer.

Franciscus

#6 , 18 feb 2009 18:38

Gezien het geen appartement is is het niet bewoonbaar. Het doet er niet toe of je er kan in wonen. In onze garage kan je perfect wonen maar het is geen woning.
Gezien onbewoonbaar kan het OCMW enz enz tussenkomen.
U moet geen officieel dokument krijgen - via ocmw - politie enz wordt er een PV opgesteld van onbewoonbaarheid
Ga aub vb lans de sociale dienst van OCMW of langs de dienst slachtofferzorg bij de politie - deze kunnen u op weg helpen

U hebt rechten maar er dan gebruik van.

In een pand worden mensen gestolen door een huisjesmelker - ongeacht wiens fout het is MOET de gemeente zorgen bij onbewoonbaarverklaring door de gemeente voor een vervangwoning. ( Op kosten en lasten van de huiseigenaar)
De kranten staan er soms vol over de akties van o a de cel Krot op te Antwerpen nog vorige week na een brand op zo'n onleefbare plaats gestoten - Ook het Vlaams woningdecreet is zeer duidelijk

sniper

#7 , 18 feb 2009 22:18

Veel huizen te koop maar niet te huur in de omgeving.
dat is vooral te danken aan de huurdersbond, die de regels zo streng wou, dat de meeste verhuurders bij de eerste problemen het pand te koop stellen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Zjef

#8 , 18 feb 2009 23:03

Het woondecreet raakt de openbare orde. Een huurcontract voor een woning die niet voldoet aan de criteria van de Vlaamse Wooncode is derhalve nietig. Door de nietigheid dienen de partijen hersteld te worden in de oorspronkelijke situatie van voor de contractsluiting en kunnen de reeds betaalde huursommen worden teruggevorderd. Deze sanctie is toepasselijk voor de verhuurder die een onbewoonbare woning of een onbewoonbaar verklaarde woning verhuurt.
Een opslagplaats vodoet niet aan de normen van de Vlaamse Wooncode. Er is hier dus geen sprake van onbewoonbaarverklaring, het gaat gewoon om een goed dat niet mag verhuurd worden als woning. Een garage kan dus ook niet als woning verhuurd worden.
Onbewoonbaarverklaring is trouwens een beslissing van de burgemeester, niet van de politie. De AROHM-onderzoeker stelt het technisch verslag op en de gewestelijke ambtenaar adviseert de burgemeester, waarna deze, na alle betrokken partijen te hebben gehoord, een besluit neemt.

Franciscus

#9 , 19 feb 2009 18:56

Op basis van welk document reageert de burgermeester - juist op de dokumenten die zijn diensten vb woontoezicht met ingenieur / politie opstellen - en het bevel wordt inderdaad afgeleverd door de burgermeester en betekend door zijn diensten.

De vaststellingen van wat het juist is zal idd bepalen wat de verdere aktie is daarom ik zeg het nog eens --- ga naar de sociale dienst ocmw en of naar de dienst slachtofferzorg (hulp) bij de politie

Vandebos

#10 , 19 feb 2009 22:52

En niet nalaten via het vredegerecht de nietigheid van het huidige huurcontract te vragen, tesamen met een terugbetalen van de betaalde huurgelden, waarborg en schadevergoeding.

Dergelijke praktijken moet je niet tolereren, van niemand.

JohnD

#11 , 20 feb 2009 22:05

Veel huizen te koop maar niet te huur in de omgeving.
dat is vooral te danken aan de huurdersbond, die de regels zo streng wou, dat de meeste verhuurders bij de eerste problemen het pand te koop stellen
Ja, ja al goed; laten we zeggen getracht hebben de regels iets menswaardiger en misschien een beetje in het voordeel van de zwakkere te hebben willen bijsturen; die nu niet zo eenvoudig meer van de ene dag op de andere op straat kan gezet worden. We hebben dezelfde evolutie ook gezien in de verkeerswetgeving met de invoer van de "zwakkere weggebruiker" - waar ik het overigens nog steeds niet mee eens ben met dat principe.

Een verhuurder is en blijft in mijn ogen toch nog steeds iemand die het wel beter heeft dan een huurder. Maar goed dat die laatste wat afgeschermd word tegen de willekeur van de verhuurder. En dan hebben we het nog niet eens over de immokantoren.

De ene (verhuurder) beschermd zijn patrimomium/investeringen/bezit, en kan zich bovendien nog de luxe permitteren om zich te laten vertegenwoordigen door makelaars/immokantoren, die het meestal niet zo nauw nemen met de wet en vooral gebruik maken van intimidatie tov de huurder, en de andere, de huurder beschermd gewoon zijn gezin en de kontinuiteit van een dak boven zijn hoofd, en de stabiliteit van een huurpijs die niet aan de grillen van de verhuurder onderworpen is. Omdat er in de praktijk nog weinig aan een kontraktueel overeengekomen huurprijs, behalve de jaarlijkse indexering, kan getornd worden, ziet men trouwens de laatste jaren een opwaartse evolutie in het geknoei met de jaarlijkse onkosten die nog niet zo nauw omschreven vastliggen in de huurwet.

Vandebos

#12 , 20 feb 2009 23:05

Laten we het er gewoon op houden dat niet elke verhuurder een huisjesmelker is en dat niet elke huurder zijn gehuurde goed en de financiële verantwoordelijkheden die daar bij horen beheerd zoals van hem verwacht wordt? (Als iemand ooit foto's wil van een plafond van 45m² ingesmeerd met uitwerpselen, van pas gerenoveerd pand waar het parket werd uitgebroken om op te stoken of van een appartement dat in betere conditie was toen de huurder het verliet da toen hij erin ging mag hij me altijd contacteren.)

Dit is een discussie die al decennia duurt en hier absoluut niet in deze post thuishoort me dunkt.

JohnD

#13 , 21 feb 2009 03:36

(Als iemand ooit foto's wil van een plafond van 45m² ingesmeerd met uitwerpselen, van pas gerenoveerd pand waar het parket werd uitgebroken om op te stoken of van een appartement dat in betere conditie was toen de huurder het verliet da toen hij erin ging mag hij me altijd contacteren.)
Dat zijn extreem uitzonderlijke situaties, en ik wil die best wel geloven, maar neem van mij dan ook maar aan dat je dat soort situaties meer kan verwachten als je meer woningen verhuurt. Als je 10 woningen verhuurt is de kans dat je dit tegenkomt al 10x hoger dan de kans dat een verhuurder van een woning dit zal tegenkomen. Jij zal dat soort situaties dan ook meer tegen komen. Daar twijfel ik niet aan. Maar laten we zoiets niet veralgemenen.
Dit is een discussie die al decennia duurt en hier absoluut niet in deze post thuishoort me dunkt.
Dat moet je tegen sniper zeggen die het nodig vond een opmerking te maken waarop ik in principe geenszins iets tegen heb, maar waar hij dan wel een antrwoord van mij op mag verwachten en ik het nodig vond zijn opmerking in zijn juiste kontext te plaatsen.

artemis

#14 , 21 feb 2009 11:44

Dat zijn extreem uitzonderlijke situaties, en ik wil die best wel geloven, maar neem van mij dan ook maar aan dat je dat soort situaties meer kan verwachten als je meer woningen verhuurt. Als je 10 woningen verhuurt is de kans dat je dit tegenkomt al 10x hoger dan de kans dat een verhuurder van een woning dit zal tegenkomen. Jij zal dat soort situaties dan ook meer tegen komen. Daar twijfel ik niet aan. Maar laten we zoiets niet veralgemenen.
Hier in Antwerpen zijn ruwweg 20% van de verhuringen problematisch, met ofwel wanbetaling, overlast, sloop of abnormaal slecht onderhoud van het gehuurde goed. Sommigen hebben de pech een huurder te treffen die op al deze punten tegelijk slecht scoort.
Buiten de grote steden zal dat percentage lager liggen.

JohnD

#15 , 21 feb 2009 21:47

Hier in Antwerpen zijn ruwweg 20% van de verhuringen problematisch, met ofwel wanbetaling, overlast, sloop of abnormaal slecht onderhoud van het gehuurde goed. Sommigen hebben de pech een huurder te treffen die op al deze punten tegelijk slecht scoort.
Buiten de grote steden zal dat percentage lager liggen.
Interessant, maar zijn dat gegevens van het eigenaarssyndicaat of zo ? En wat zijn de kriteria om te bepalen of een verhuring (in de ogen van de verhuurders/immobilienkantoren) al dan niet problematisch is ? Een huurder die bvb kosten die hem door een verhuurder worden doorgerekend, betwist ? Vanuit het standpunt van de verhuurder zou ik die verhuring dus ook wel als problematisch beschouwen.

Misschien hebben verhuurdersbonden ook zo een statistiek, en ik kan je dan wel verzekeren dat indien die moest bestaan de score ettellijke malen hoger zou liggen dan die 20%.

Bij de verhuurdersbond is 30-40 man op een normale spreekuurnamiddag of avond geen uitzondering; het hele jaar door.

Terug naar “Huren”