huisbaas komt afspraak terugbetalen borg+huur niet na

timb
Topic Starter

huisbaas komt afspraak terugbetalen borg+huur niet na

#1 , 20 feb 2009 12:16

Hallo mensen,

Ik hoop dat jullie mij en mijn vriendin kunnen helpen met de volgende casus:

Mijn Vriendin heeft tot 1april 2008 een klein studiootje gehuurd op de in Veltwezelt, Limburg. Haar contract liep tot juli 2008.
Zij wil met mij gaan samenwonen en wil verhuizen per 1 april.

Volgens het contract mocht zij binnen contractsduur het contract met de huisbaas beeindigen bij het vinden van een andere huurder.
Dit te hebben gedaan kreeg zij in maart het akkoord per 1 april te mogen vertrekken. Zij zou dan de borg en de huur voor de maand april, welke zij reeds had betaald, terugkrijgen. 1 april is de sleuteloverdracht naar de nieuwe huurder.

Na sleuteloverdracht krijgt ze te horen dat ze het bedrag pas terug krijgt wanneer de nieuwe huurder zijn huur heeft betaald (?).
zijn verweer is dat hij dat nog even moet nakijken en dat hij daarna het bedrag zal gaan overmaken. Dit heeft hij haar per mail laten weten.
Gelukkig hebben we deze mail nog bewaard.

Diverse mails, telefoontjes en een aangetekende brief later heeft zij bijna een jaar na dato nog steeds niet haar geld terug.

Aangezien zij Nederlandse is en het hier om het Belgische recht gaat weet zij niet goed wat haar recht is en waar zij die kan halen.

Zijn er hier mensen die ons advies kunnen geven hierover?

Elk advies is zeer welkom!

Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 feb 2009 13:15

Aangetekend schrijven naar verhuurder:

- Hierbij stel je hem in gebreke wegens het niet respecteren van de verbrekingsvoorwaarden van het huurcontract.

- Je vermeld er alle communicaties aangaande deze affaire in. (vermelden, niet overnemen. Dus datum, telefoon, mail of brief)

- In je schrijven geef je hem/haar 2 weken om deze situatie in orde te brengen. (terugstorting huurgeld maand april, terugstorting waarborg)

- Maak eveneens een precieze berekening van de sommen die hij je moet en hou rekening met de de interestvoet die dat geld ondertussen zou hebben opgebracht. (gemiddelde interest voet volgens livios 2.5%, gerechterlijke interestvoet 1 jan 1996 - 31 dec 2006 : 7%, 1 jan 2007 - 31 dec 2007: 6%, 1 jan 2008 - 31 dec 2008 : 7%, 1 jan 2009 - : 5.50%)

- Maak duidelijk dat als binnen de 14 dagen je de verschuldigde sommen niet gestort hebt gekregen op het vermelde rekeningnummer, je naar het vredegerecht zult stappen.

Deze brief zal hoogstwaarschijnlijk NIETS opleveren, maar na een jaar moet je je daar niets van aantrekken. Het verschaft jouw het bewijs dat je nog een laatste poging hebt ondernomen om alles zonder vredegerecht te regelen en vermeld netjes op een rij alle voorgaande communicatie over dit probleem.

Via de website van de post en de fiche van het aangetekende schrijven kan je controleren wanneer en of hij het is gaan afhalen.

2 Weken na verzending van het schrijven en geen teken van leven dien je een verzoekschrift ter verzoening in bij het vredegerecht op de plaats waar je nu woont.

Dit is een kort epistel waarin je het probleem en het verzoek beschrijft. (indien je hier meer over wilt weten kan je de lokale griffie contacteren of stuur je me een PB'tje)

Dan worden de partijen uitgenodigd in verzoening. Hier zal de vrederechter trachten beide partijen tot een akkoord te laten komen. Let wel op de vrederechter zal hier enkel als moderator fungeren, niet als rechter.

Ik denk dat je vanaf heden voor dit probleem ook iets wat de "verkorte procedure" wordt genoemd kan verzoeken maar dat kijk ik nog even na deze namiddag.

De kans is buitengewoon groot dat de verhuurder zijn kat stuurt. Dan zal je een geding tegen hem dienen aan te spannen. Dit houdt in dat je een nieuw verzoekschrift dient op te stellen. Kostprijs voor een geding: € 6 voor een bewijs van woonst op de gemeente (bewijs dat de beklaagde woont op het adres in uw verzoekschrift), € 35 rolrecht (kost om het geding voor de vrederechter te brengen, als de vrederechter je in het gelijk stelt wordt deze teruggevorderd op de verliezer)

In dit verzoekschrift dienen een aantal dingen uitgebreider gespecifieerd te worden. De rechter kan je immers slechts toekennen wat je vraagt. (huurgeld, waarborg, interest, schadevergoeding)

Als de verkorte procedure toepasbaar is kan je deze 2 stappen in één zitting afronden. Dit is nieuw sinds 07/2008, relatief onbekend en de meesten maken hier geen gebruik van. (hetgeen in uw voordeel kan werken als de beklaagde niet verder dan "in verzoening" leest en besluit zijn kat te sturen) In essentie constateert de vrederechter tijdens de verkorte procedure dat er geen verzoening tussen de partijen mogelijk is en stapt dan onmiddelijk over naar een procedure ten gronde.

ZORG VOOR EEN OVERVLOED AAN BEWIJS:

- huurcontract
- plaatsbeschrijving
- alle briefwesseling
- alle mails
- eventueel een verklaring van de huidige huurder dat je hem hebt aangebracht

Ik moet me toch informeren bij het vredegerecht deze middag en zal dan effe navragen of de verkorte procedure op jullie probleem eveneens van toepassing is.

EDIT: dt en in de haast vergeten woorden. :oops:
Laatst gewijzigd door Vandebos op 20 feb 2009 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

timb
Topic Starter

#3 , 20 feb 2009 13:42

hallo Vandebos,

bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!

wij hebben reeds een aangetekende brief verstuurd met het verzoek tot betalen binnen redelijke termijn (iets langer omdat hij het geld van belgie naar nederland moet gaan overmaken) en tot op heden inderdaad geen reactie.

Benieuwd naar je volgende post. in ieder geval geef je hier al een voor ons helder en duidelijk actieplan.
:)

Reclame

Vandebos

#4 , 20 feb 2009 13:51

Is goed, Dan nog eens een aangetekende versturen.

Redelijke termijn? heb je dat in de brief geplaatst of een duideluike zoals 2, 3, 4 weken?

Overschrijving naar nederland gaat via IBAN/BIC code. Is verdorie sneller dan van de ene naar de andere bank in België.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2009 14:37

U kan de eigenaar in verzoening laten oproepen voor de vrederechter is kosteloos. Wendt u tot de griffie van het vredegerecht.

scorpioen

Vandebos

#6 , 20 feb 2009 15:20

Zojuist dus vredegerecht aan de lijn gehad. Verkorte procedure is niet mogelijk aangezien men geen hoogdringendheid kan aanhalen.

U heeft dus indien de verhuurder niet beantwoord op uw laatste aangetekend schrijven 3 mogelijkheden:

- niets doen.

- Verzoeningspoging via vredegerecht

- of onmiddellijk geding. (verzoekschrift type 1344)

Ik zou dus nog éénmaal een aangetekend schrijven verzenden met daarin duidelijk de bovenvermelde punten. Bij niet antwoord een verzoeningspoging wagen maar uiteindelijk zal het wel uitdraaien op een geding.

Indien het tot een geding komt in het verzoekschrift alles wat je wil plaatsen.

Ik zou zeker overwegen aan de vrederechter te verzoeken over de gehele huurperiode de gerechterlijke interest op de waarborgsom te verkrijgen.

Eveneens gerechterlijke interesten voor de maand huur die je nog dient terug te krijgen.

Tevens een schade vergoeding omdat de verhuurder je het financieel moelijk heeft gemaakt gedurende een dure periode (verhuis, nieuwe waarborg, aankopen, enz)

Dwangsom per dag uitstel van niet betaling. (aangezien je meer dan voldoende bewijzen hebt dat de verhuurder van kwade wil is)

Kort gezegd: nog een beetje geduld en braaf het parcours afwandelen dat het vredegerecht van je verwacht. Dan kan er je absoluut niets gebeuren.

j.demoor

#7 , 22 feb 2009 12:21

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.

Art.1344septies is enkel van toepassing inzake aanpassing van de huurprijs,invordering van achterstallige huur, uithuiszetting en dus niet in uw geval. Dit sluit evenwel de mogelijke toepassing niet uit van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#8 , 22 feb 2009 13:54

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Deze site kende ik nog niet. Bedankt.

timb
Topic Starter

#9 , 23 feb 2009 12:57

:wink: nogmaals een aangetekende brief dan
bedankt voor de reacties.

ik ga het vanavond voorleggen aan mijn vriendin en haar het volgende voorstel doen:
1. allereerst nogmaals een aangetekende brief met daarin bovenstaande zoals Vandebos omschreef. Zodat de huisbaas op zijn minst kan zien dat we actief hiermee bezig zijn.
2. verzoekschrift aan de griffie van het vredesgerecht

gezien het inderdaad vrij duidelijk gaat om een kwade huisbaas neem ik ook aan dat het goed komt als we het parcours bewandelen zoals het vredesgerecht dat verwacht.

we houden jullie op de hoogte!

Terug naar “Huren”