Aangetekend schrijven naar verhuurder:
- Hierbij stel je hem in gebreke wegens het niet respecteren van de verbrekingsvoorwaarden van het huurcontract.
- Je vermeld er alle communicaties aangaande deze affaire in. (vermelden, niet overnemen. Dus datum, telefoon, mail of brief)
- In je schrijven geef je hem/haar 2 weken om deze situatie in orde te brengen. (terugstorting huurgeld maand april, terugstorting waarborg)
- Maak eveneens een precieze berekening van de sommen die hij je moet en hou rekening met de de interestvoet die dat geld ondertussen zou hebben opgebracht. (gemiddelde interest voet volgens livios 2.5%, gerechterlijke interestvoet 1 jan 1996 - 31 dec 2006 : 7%, 1 jan 2007 - 31 dec 2007: 6%, 1 jan 2008 - 31 dec 2008 : 7%, 1 jan 2009 - : 5.50%)
- Maak duidelijk dat als binnen de 14 dagen je de verschuldigde sommen niet gestort hebt gekregen op het vermelde rekeningnummer, je naar het vredegerecht zult stappen.
Deze brief zal hoogstwaarschijnlijk NIETS opleveren, maar na een jaar moet je je daar niets van aantrekken. Het verschaft jouw het bewijs dat je nog een laatste poging hebt ondernomen om alles zonder vredegerecht te regelen en vermeld netjes op een rij alle voorgaande communicatie over dit probleem.
Via de website van de post en de fiche van het aangetekende schrijven kan je controleren wanneer en of hij het is gaan afhalen.
2 Weken na verzending van het schrijven en geen teken van leven dien je een verzoekschrift ter verzoening in bij het vredegerecht op de plaats waar je nu woont.
Dit is een kort epistel waarin je het probleem en het verzoek beschrijft. (indien je hier meer over wilt weten kan je de lokale griffie contacteren of stuur je me een PB'tje)
Dan worden de partijen uitgenodigd in verzoening. Hier zal de vrederechter trachten beide partijen tot een akkoord te laten komen. Let wel op de vrederechter zal hier enkel als moderator fungeren, niet als rechter.
Ik denk dat je vanaf heden voor dit probleem ook iets wat de "verkorte procedure" wordt genoemd kan verzoeken maar dat kijk ik nog even na deze namiddag.
De kans is buitengewoon groot dat de verhuurder zijn kat stuurt. Dan zal je een geding tegen hem dienen aan te spannen. Dit houdt in dat je een nieuw verzoekschrift dient op te stellen. Kostprijs voor een geding: € 6 voor een bewijs van woonst op de gemeente (bewijs dat de beklaagde woont op het adres in uw verzoekschrift), € 35 rolrecht (kost om het geding voor de vrederechter te brengen, als de vrederechter je in het gelijk stelt wordt deze teruggevorderd op de verliezer)
In dit verzoekschrift dienen een aantal dingen uitgebreider gespecifieerd te worden. De rechter kan je immers slechts toekennen wat je vraagt. (huurgeld, waarborg, interest, schadevergoeding)
Als de verkorte procedure toepasbaar is kan je deze 2 stappen in één zitting afronden. Dit is nieuw sinds 07/2008, relatief onbekend en de meesten maken hier geen gebruik van. (hetgeen in uw voordeel kan werken als de beklaagde niet verder dan "in verzoening" leest en besluit zijn kat te sturen) In essentie constateert de vrederechter tijdens de verkorte procedure dat er geen verzoening tussen de partijen mogelijk is en stapt dan onmiddelijk over naar een procedure ten gronde.
ZORG VOOR EEN OVERVLOED AAN BEWIJS:
- huurcontract
- plaatsbeschrijving
- alle briefwesseling
- alle mails
- eventueel een verklaring van de huidige huurder dat je hem hebt aangebracht
Ik moet me toch informeren bij het vredegerecht deze middag en zal dan effe navragen of de verkorte procedure op jullie probleem eveneens van toepassing is.
EDIT: dt en in de haast vergeten woorden.