Beste,
Ik woon in een kleine kasteeltje in de tuin van een eigendom in een commerciële straat. Ik heb de eerste en de tweede verdieping van dit kasteeltje dus een duplex. Op de kant van de straat is er een herenhuis met een theewinkel en boven die theewinkel is er een appartement (die wordt door de uitbater van de theewinkel bewoond).
We delen dus een gemeenschappelijke ingang die op de commerciële straat geeft en de trappen die naar onze eigen appartementen lijdt. Nu is de ruimte onder mij een commerciële gelijkvloers met een tuin. Die ruimte was vroeger aan een marketing bureau gehuurd. Nu zijn ze weg. Mijn huisbaas heeft nu die ruimte aan een winkeltje verhuurd. Dat betekend dat onze deur die naar de privé ruimte lijdt moet de hele dag open blijven om de klanten de laten komen.
Ik denk dat niet echt wettelijk is want in principe, moet een deur (met onze parlofonen ernaast) dicht blijven en het is helemaal niet de bedoeling dat die deur minstens 8 uren per dag open blijft voor de toegang voor de klanten. En wat met onze privacy? Bestaat ergens een wetsartikel die ik aan mijn eigenaar kan voorleggen? Ik vraag me zelf als zijn commerciële ruimte mag als een winkel gebruikt worden. Ik heb twijfels dat hij de nodige vergunningen heeft.
Wat moet ik doen? Bij wie moet ik er zijn om mij te verdedigen?
Alvast bedankt.
Groetjes
Macchu