Problemen met huisbaas

Kelleke
Topic Starter

Problemen met huisbaas

#1 , 28 feb 2009 18:02

Hey; ik ben nieuw hier en heb een paar vraagjes.

Wij huren een appartement met een contract van 3 jaar & wonen hier nu reeds 6 maanden. In ons contract stond geen huisdieren toegelaten, toch hebben wij hier huisdieren & was de huisbaas daar van op de hoogte & had ons gezegd zolang ik er geen last van heb zal ik er ook niets op zeggen. Tot gisteren kregen we ineens een brief in de bus van de huisbaas (niet via post & ook niet aangetekend) dat in het contract vermeld staat dat er geen huisdieren toegelaten zijn & hij ons daar ook al op gewezen heeft & eist dat we de huisdieren verwijderen. Nu is dit helemaal niet waar want wij zitten met een lek van de bovenbuur & de huisbaas is hier al geweest om ernaar te kijken terwijl de huisdieren aanwezig waren & heeft er niets op gezegd. In de brief stond dan alsook dat als we de huisdieren niet verwijderen hij andere stappen zou ondernemen.
Nu het strafste van al vond ik dat wij de enige zijn dat deze brief hebben gekregen terwijl er hier ook nog andere bewoners zijn die huisdieren hebben zitten.
Er is hier dan ook een kindje op komst & de huisbaas vond het heel leuk om in de brief dan nog eens te zetten dat het houden van huisdieren (en dan vooral bij katten) kan leiden tot een miskraam. Ik snap niet waar hij het recht vandaan haalt om dat in een brief te zetten??

Wij hebben direct telefonish contact opgenomen met huisbaas & gevraagd waarom wij nu ineens een brief krijgen dat onze huisdieren moeten verwijdert worden. Daarop antwoorde hij dat het in het contract staat dat het verboden is & dat hij ons er al gewezen had. Waarop ons antwoord was dat dat dikke zever is want dat hij onze huisdieren al heeft gezien & er toen niets op heeft gezegd & dat hij zolang hij er geen last van ondervond hij er niets op zei. & dan vroegen we of hij trouwens wist dat hij normaal gezien geen huisdieren mag weigeren omdat in inbreuk is op de privacy? toen wist hij even niets te vertellen.
Wij hebben hem dan ook gezegd dat wij onze huisdieren niet wegdoen & ook niet zullen vertrekken uit het appartement waarop hij weer antwoorde ik zeg toch ook niet dat je die huisdieren onmiddelijk moet wegdoen. (Ja hallo? Logica :roll:) & wij hebben daar op geantwoord dat de huisdieren niet zullen verwijdert worden alsook dat wij niet vertrekken. & zijn antwoord was dat hij dan maandag naar de vrederechter zou stappen.

Nu, Kan hij ons zomaar op straat zetten?
Hoelang moet hij ons geven om te vertrekken?
Doet hij dan geen contractbreuk als hij er ons zelf wil uitzetten?
Wat zouden we kunnen doen om in ons gelijk gesteld te worden ivm met die huisdieren?

Dan ook nog de brandveiligheid hier.
Hier is geen enkele nooduitgang, geen brandblussers in de gang.. niets eigenlijk.. er is zelfs geen mogelijkheid om uit je appartement te ontsnappen als de brand aan je voordeur zit.
Is dit wel wettelijk?
Wat kunnen we daar tegen doen omt te zorgen dat het hier brandveilig word gemaakt?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was. :oops:

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”