Hallo,
Ik huur samen met een medehuurder een appartement sinds 2014. Wij hebben bij de start van het huurcontract samen een huurwaarborg geblokkeerd op een gemeenschappelijke rekening. Ik heb nu besloten om weg te gaan. Hoe dien ik dit huurcontact correct op te zeggen zodat ik niet meer aansprakelijk ben en ook mijn deel van de huurwaarborg kan terugkrijgen?
Mijn medehuurder weet nog niet of hij wil verder huren (kan het alleen niet betalen) of mee wil opzeggen. Ik wil vooral geen risico lopen dat ik later moet opdraaien voor zijn huurschulden als hij verzaakt te betalen bij het alleen verder zetten van het huurcontract.
Ik heb al veel online gelezen maar blijf toch nog met vragen zitten.
In ons huurcontract staat dat ik en mijn medehuurder, beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de uitvoering van het huurcontract. Is dit te interpreteren als een solidariteitsclausule?
Ik dacht nu de huisbaas een aangetekend schrijven te sturen met ofwel:
Een standaard opzeggingsbrief die beide huurders ondertekend hebben. (Er stelt zich dan geen probleem, het huurcontract hou op te bestaan) Na de plaatsbeschrijving wordt de huurwaarborg verdeeld.
Een standaard opzeggingsbrief op mijn naam die ik alleen onderteken als mijn medehuurder niet wil vertrekken. Als mijn medehuurder dan niet zelf een opzeggingsbrief stuurt naar de huisbaas zal hij na drie maanden alleen verder huren. Echter wat met de huurwaarborg? Kan die gesplitst worden?
Ik lees dat ik best een aanhangsel aan het huurcontract opstel die door alle partijen moet ondertekend worden. Er dient best een plaatsbeschrijving uitgevoerd te worden in samenspraak met alle partijen. Er dient onderling tussen de medehuurders een oplossing gevonden te worden over de huurwaarborg.
Klopt dit allemaal? Zie ik iets over het hoofd? Wat als de medewerking met de medehuurder opeens stroef gaat lopen?
Groeten