Zekering ontploft

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Zekering ontploft

#16 , 15 dec 2017 09:54

.

De electrician komt zo binnen 1 uur
Wat was zijn bevinding?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#17 , 15 dec 2017 17:16

men mag 8 stopcontacten hebben op 1 circuit, met een max belasting van een +/-4200 watt.
8 aftakpunten

mava105

#18 , 15 dec 2017 19:59

Heeft TS u dat gezegd?

Reclame

KJ86

#19 , 15 dec 2017 22:03

Foutje in de bewoording van denlowie rechtzetten.
Als TS meer als 8 stopcontacten zou tellen op een kring dan kan dit nog altijd volgens de norm zijn.
Een groep van twee of drie stopcontacten is één aftakking.

P-Stone

#20 , 16 dec 2017 16:50

Een bestaande installatie moet niet aangepast worden aan de huidige wetgeving, zolang er geen wijzigingen gebeuren. Aangezien er nog smeltveiligheden zijn in plaats van automaten, vermoed ik dat het gaat om een heel oude installatie en die moet dus niet voldoen aan de 8-aftakkingen-per-kring regel.
Maar ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar een reactie van T/S over wat uiteindelijk het probleem was.

Blaatpraat

#21 , 17 dec 2017 19:00

Wat staat er op die leiding - 10 en 16 A zijn standaard - 20A staat meestal iets zwaardere toestellen zoals wasmachine - droogkast
Vroeger was dit zo, tegenwoordig is dit toch iets anders.
Standaard is tegenwoordig 16A voor lampen, 20A voor stopcontacten of gemengde kringen en 32A voor zwaardere kringen (of driefasige kringen).
6A wordt ook nog gebruikt voor kleinere toepassingen (deurbel bijvoorbeeld), 10A wordt quasi nooit meer gebruikt.

denlowie

#22 , 17 dec 2017 20:12

Bij de renovaties die ik gedaan heb, zijn alle kabels 2.5mm² ook de lichten, waardoor ik ook alle zekeringen 20A heeft genomen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone

#23 , 17 dec 2017 21:01

Bij de renovaties die ik gedaan heb, zijn alle kabels 2.5mm² ook de lichten, waardoor ik ook alle zekeringen 20A heeft genomen.
Dat is ook niet echt volgens de regels van de kunst. Interne bedrading van verlichtingstoestellen is 1,5 mm² (en vaak minder) en is dus niet voldoende beveiligd met een automaat van 20 A. Ik weet echter niet of een keuringsinstantie hierover zou vallen. Is uw installatie gekeurd na de renovatie ?

P-Stone

#24 , 17 dec 2017 21:09

Wat staat er op die leiding - 10 en 16 A zijn standaard - 20A staat meestal iets zwaardere toestellen zoals wasmachine - droogkast
Vroeger was dit zo, tegenwoordig is dit toch iets anders.
Standaard is tegenwoordig 16A voor lampen, 20A voor stopcontacten of gemengde kringen en 32A voor zwaardere kringen (of driefasige kringen).
6A wordt ook nog gebruikt voor kleinere toepassingen (deurbel bijvoorbeeld), 10A wordt quasi nooit meer gebruikt.
Dit klopt maar half : tegenwoordig worden overal automaten gebruikt, en dan klopt uw stelling. In installaties waar nog smeltveiligheden gebruikt worden gelden nog steeds de oude waardes. 10 A voor 1,5 mm² voor verlichting, 16 A voor 2,5 mm² voor stopcontacten enz.
Voor het geval men het verschil niet kent (aangezien dat hier een juridisch forum is en geen forum voor elektriciens) : een automaat heeft 2 knopjes (heel oud model) of een kantelschakelaar die je weer kan inschakelen "als de plomb spring", een smeltveiligheid heeft intern een draadje dat doorbrandt "als de plomb springt" en moet in zijn geheel vervangen worden.

denlowie

#25 , 17 dec 2017 21:15

Dat is ook niet echt volgens de regels van de kunst. Interne bedrading van verlichtingstoestellen is 1,5 mm² (en vaak minder) en is dus niet voldoende beveiligd met een automaat van 20 A. Ik weet echter niet of een keuringsinstantie hierover zou vallen. Is uw installatie gekeurd na de renovatie ?
Die is gekeurd, zelfs zonder probleem.

Dit is wel een goede tip, ik ga dit aanpassen, er is geen enkele stop contact op de cirquits van de lichten, dus is dit snel gedaan. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

louiza
Topic Starter

#26 , 20 dec 2017 15:26

.

De electrician komt zo binnen 1 uur
Wat was zijn bevinding?
Het was een electrician van de eandis.
Het heeft met onze persoonlijke kast vol zekering te maken niet die van hen,dus Ik weet nog steeds niet wat er is totdat een andere electician komt.
Life is a journey enjoy the ride.

mava105

#27 , 20 dec 2017 20:00

Dat kon je toch vermoeden. Indien een zekering in uw kast springt zit het probleem bij u in huis. Anders springt de hoofdzekering op het kastje waarin uw meter zit. Weer een week verloren, en vindt volgende week maar eens een elektrieker met het kerstverlof.

Terug naar “Huren”