Index slechts gedeeltelijk toepassen

LennieK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Index slechts gedeeltelijk toepassen

#1 , 23 jan 2018 11:30

Beste forumgebruikers, even kort de situatie schetsen;

- huis wordt sedert meer dan 10 jaar verhuurd aan zelfde koppel
- index werd nog nooit toegepast
- naakte eigendom is overgegaan naar de zoon van de eigenaar, vader blijft dus vruchtgebruiker en ontvangt zoals voorheen (bijna) maandelijks de huur
- zoon heeft mij laten uitrekenen hoeveel de huurprijs zou bedragen indien men vanaf nu de index zou toepassen
- dit scheelt qua huurprijs toch wel een 150 euro per maand
- vader wil wel de huurprijs iets verhogen, maar geen 150 euro per maand. Er zijn nu namelijk al af en toe betalingsproblemen, dus vader vreest dat dit met te veel verhogen van de huur alleen maar erger zal worden

Kan dit, de huurprijs wel aanpassen aan de index maar niet helemaal? Bijvoorbeeld, als de berekening zegt dat ze zouden 650 per maand mogen vragen slechts 600 vragen?

En hoe formuleren we dit dan best naar de huurders toe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 23 jan 2018 11:54

Ik zou op het moment dat je mag indexeren gewoon de juiste index toepassen en op de geïndexeerde huurprijs een korting toekennen, al dan niet beperkt in de tijd.
"sowieso" schrijf je zo.

KJ86

#3 , 23 jan 2018 22:45

Huurder gaat sowieso geen begrip hebben en heeft al een serieuze korting gekregen (tien jaar geen index). Ik zou zeggen volledig indexeren en je kan het extra geld kan dan eventueel laten terugvloeien naar de de huurden door op termijn energiebesparende renovaties uit te voeren. Twee jaar sparen is bijvoorbeeld een zonneboiler of spouwmuurisolatie.

Reclame

LennieK
Topic Starter

#4 , 24 jan 2018 09:46

Er wordt op dit moment gas binnengetrokken in de woning en een condensatieketel geplaatst. Binnenkort volgt hoogrendementsglas en nieuw schrijnwerk.

(ik weet nu wel niet of de energiekost voor het verwarmen van sanitair water op gas zoveel lager is dan de kost voor het verwarmen op mazout. Er is geen cv.)

mava105

#5 , 24 jan 2018 11:48

zorg er maar voor dat JIJZELF de registratiekosten betaald hebt na 4 maanden, zelfs al is de akte nog niet verleden. Er staan boetes op het niet tijdig betalen van deze kosten, te voldoen door de koper.

bosprocureur

#6 , 24 jan 2018 12:46

zorg er maar voor dat JIJZELF de registratiekosten betaald hebt na 4 maanden, zelfs al is de akte nog niet verleden. Er staan boetes op het niet tijdig betalen van deze kosten, te voldoen door de koper.
Euh...

Dat dit een antwoord is, zie ik ook wel.
Maar staat het hier op zijn plaats ?

Terug naar “Huren”