huurwaarborg op geblokkeerde rekening

stulenc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg op geblokkeerde rekening

#1 , 27 mar 2018 14:10

Zonder enige uitleg waarom weigert onze vorige huisbaas de geblokkeerde rekening van onze huurwaarborg te deblokkeren en dit reeds sinds 2015. Nochtans hebben wij geen weet van schade of dergelijke. Telefonisch zijn ze moeilijk bereikbaar en weigeren ze met ons te spreken (!). De telefoon wordt soms ook gewoon ingehaakt. We begrijpen er niets van want zij hebben toch geen enkel voordeel bij deze geblokkeerde rekening?

Ik lees online dat de te nemen stappen zijn om eerst een aangetekende brief te sturen en indien daar niet op gereageerd wordt (wat we mogen verwachten) zal er naar de vrederechter moeten gestapt worden.

Mijn vraag is: heeft iemand een voorbeeld brief van zo een aangetekende brief?? Wat moet er zeker in staan?

Erg bedankt,
Claudia

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 28 mar 2018 11:51

Begin met datum - plaats - en de tekst aangetekend in tweevoud.
Schrijf in telegram stijl hier eens alle relevante data met een korte uitleg.
Dus begin en einde contract soort contract, gegevens huurwaarborg ( hier wel zonder namen).
Alle afspraken met data.
Alle contactmomenten (schriftelijk - persoonlijk mail telefoon en wat er gezegd is
Eindigend met deze brief is een ingebrekestelling. Wij verwachten de vrijgave binnen de 10 dagen na ontvangst van deze brief.
Buiten de gewone intrest wordt nu ook de wettelijke intrest gevraagd.
Ter info. ( Periode Wettelijke rentevoet Belgisch staatsblad *
2018 2% B.S. 11 januari 2018
2017 2% Bericht FOD Financiën
2016 2,25% B.S. 18 januari 2016
2015 2,5% B.S. 30 januari 2015)
Eindig indien geen vrijgave dat u naar de vrederechter zal stappen en de kosten en intresten ook zal vorderen indien u die stap moet zetten+ alle kosten van AS kan u ook vragen (krijgen is iets anders)
Ik vermoed dat de verzoeningsprocedure misschien niet meer haalbaar is en dat u best ineens zal dagvaarden.

Verstuur de brief met een A/R kaart zo hebt u de handtekening van de ontvanger.
Maak ook melding dat u de brief ook per gewone post zal sturen.
(deze verstuur ik steeds een dag of drie later)
Indien er twee verhuurders zijn (gehuwden) dan best twee AS en afzonderlijk te verzenden.

*In principe maar opvraagbaar vanaf het Aangetekend Schrijven dat de ingebrekestelling start.

Ellixhirion

#3 , 29 mar 2018 10:29

Dat de eigenaar uw waarborg niet wil vrijgeven zonder enige uitleg is inderdaad vreemd.
Als het zover gaat om een procedure te starten bij de vredesrechter, zal er eerst een verzoening plaats vinden.
Daar zal de eigenaar mss los komen en vertellen waarom hij dit niet wil vrijgeven.

Reclame

Didymus

#4 , 29 mar 2018 10:52

Verzoening lijkt me hier tijdsverspilling. Als de verhuurder zelfs niet wil meedelen waarom de waarborg niet wordt vrijgegeven, waarom zou hij plots wel opdagen voor een verzoening? Verzoening is goed voor zaken waar de partijen nog met elkaar kunnen en willen praten.
"sowieso" schrijf je zo.

Ellixhirion

#5 , 29 mar 2018 11:13

Verzoening lijkt me hier tijdsverspilling. Als de verhuurder zelfs niet wil meedelen waarom de waarborg niet wordt vrijgegeven, waarom zou hij plots wel opdagen voor een verzoening? Verzoening is goed voor zaken waar de partijen nog met elkaar kunnen en willen praten.
Verzoening word ALTIJD voorgesteld voor dat de procedure doorgaat bij de vredesrechter.
Al gaat de eigenaar daar niet op in, dit zal toch eerst aan sprake worden gebracht.

In vele zaken word dit ook altijd bekeken door de vredesrechter als er verzoeningpogingen waren of niet.
Tijdsverspilling? ja misschien, maar dat toont wel aan dat de huurder alles geprobeerd heeft voor aleer dat men in deze situatie zit.

Terug naar “Huren”