Onderhoud boiler, wisselstukken voor wie?

AFFN
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoud boiler, wisselstukken voor wie?

#1 , 27 jun 2018 10:18

Wij huren en het was tijd voor de jaarlijkse onderhoud van de boiler (dit is ons eerste jaar) nu kregen wij een factuur van €308 Inc btw. De onderhoud zelf van €110 €25 euro vervoerkosten, voor de rest wisselstukken ze hebben een elektrode vervangen en afdichtingen, in totaal €150 excl. btw.

Nu is de vraag voor wie zijn deze laatste kosten?

Ik kan mij er wel in vinden om onderhoud en vervoerkosten te betalen maar die twee laatste stukken niet, ik heb ook geen onderhoud rapport van vorig jaar gekregen.

Wij komen goed overeen met de huisbaas dus ik wil niet raar of opdringerig overkomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 27 jun 2018 10:56

Tenzij anders bedongen in het contract, en tenzij het door foutief gebruik van de boiler is (lijkt mij sterk, dit laatste), zijn de kosten voor herstellingen/wisselstukken voor de verhuurder.
Enkel het 'normale' onderhoud valt ten laste van de huurder.

denlowie

#3 , 27 jun 2018 11:34

de rest wisselstukken ze hebben een elektrode vervangen en afdichtingen, in totaal €150 excl. btw.

Dit is 181,50€ te betalen voor een elektrode en dichting elektrische boiler ????

Dit is niet van de poes zou ik zo zeggen !

Het werk en vervoer lijkt me normaal !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

KJ86

#4 , 27 jun 2018 11:38

Dichtingen vervangen, hoort bij het onderhoud. Je mag van de fabrikant, de boiler niet openen en terug dicht doen zonder de rubberen dichting te vervangen. Risico op lekken!
Dichtingen zijn sowieso een kost voor de huurder.

Met de elektrode bedoel je waarschijnlijk elektronisch anode. Ik vind het vervangen van dat stuk een beetje dubbel. Je zou kunnen opperen dat het versleten is en een kost voor de verhuurder. Vanuit het standpunt van de verhuurder, zou je kunnen beweren dat het een kleine huurherstelling is. Het onderdeel kost € 40 en vijf minuten werk om te plaatsen als de boiler éénmaal open ligt voor het onderhoud.

mava105

#5 , 27 jun 2018 16:28

Het onderhouden van een elektrische boiler is niet wettelijk verplicht, maar een verhuurder kan dit natuurlijk wel verplichten.
https://www.elektrischeboiler.be/onderhoud-boiler

Terug naar “Huren”