Start huurovereenkomst appartement

LCBE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Start huurovereenkomst appartement

#1 , 27 jun 2018 11:22

Enkele algemene vragen:

1) Op 01/07/2018 start een huurovereenkomst (type 3-6-9), echter valt dit op een zondag. Is het dan gebruikelijk dat de sleutel de eerst volgende werkdag (02/07/2018) afgegeven wordt? En wat dan met de eerste huur aangezien je een dag minder gebruik kunt maken van het appartement?

2) Indien het appartement geschilderd is in absoluut geen neutraal kleur (paars en fel licht blauw), dien je dan als huurder zelf in te staan voor schilderwerken? (In het contract staat niks vermeld over specifieke kleuren)

3) Wie staat in voor de (op)kuis indien het appartement in een vuile ongekuiste toestand verkeerd,

4) De plaatsbeschrijving zal pas in de tweede week gebeuren. Als er niet opgevulde gaatjes in de muur zitten, mag je deze dan al opvullen en de kosten verhalen op de verhuurder? Mag je al schilderen voor de beschrijving?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 27 jun 2018 11:44

1) Nee, maar wel begrijpelijk als er een professioneel bij betrokken is.

2)Je huurt het met de kleuren zoals ze bij de bezichtiging waren uitgevoerd. Verbetering zijn op eigen kosten met expliciete toestemming van de verhuurder.

3) verhuurder is verantwoordelijk

4) Als je werken uitvoert, kan je die niet verhalen op de verhuurder. Niets doen of op eigen kosten is de norm in Vlaanderen. Je kan wel een tussenkomst vragen van de verhuurder maar die is niet verplicht om daar in mee te gaan.

LCBE
Topic Starter

#3 , 27 jun 2018 12:50

Hartelijk dank voor de informatie, ik had echter nog 1 bijkomend vraagje:

Als je dan effectief pas de 2e juli de sleutel krijgt, is het dan ook zo dat je voor die maand maar 30/31e van de huur betaald?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 27 jun 2018 13:52

Je betaalt een volledige maand huur.
Als je op je strepen staat, zou je kunnen eisen dat je zondag binnen mag, maar de kans is groot dat de relatie met de verhuurder meteen al op het verkeerde spoor zal staan.

De kans is daarnaast ook groot dat, als je nu niet moeilijk doet, zij ook niet moeilijk gaan doen bij je uittrede (al is dit een relatieve kans), en je bijvoorbeeld ook een dag te laat zou mogen vertrekken.

mava105

#5 , 27 jun 2018 16:34

Huur wordt betaal per maand, en niet per dag. Dan moet je bij een hotel zijn.

bosprocureur

#6 , 27 jun 2018 17:29

Als de zondag niet past, kan u dan niet vragen om een dag voordien die formaliteiten te regelen?

LCBE
Topic Starter

#7 , 28 jun 2018 09:21

Bedankt alvast voor de reacties. Na contact opgenomen te hebben blijkt dat de huidige huurder zijn verhuis pas doet op 30/06/2018. Aangezien op zondag het immokantoor niet werkt zal hij dus ook pas zijn sleutel overdragen op maandag. Het kan dan toch niet dat ik al huur moet betalen voor iemand anders?

Didymus

#8 , 28 jun 2018 09:46

Intrede op 30/6, onmiddellijk na het vertrek van de vorige huurder is geen optie? Lijkt me een zeer tijds- en kostenefficiënte optie voor de verhuurder/immokantoor.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur

#9 , 28 jun 2018 10:49

Immokantoor moet dan wel de zaterdag werken....

Didymus

#10 , 28 jun 2018 11:02

Wat niet ongewoon is in de sector.
"sowieso" schrijf je zo.

LCBE
Topic Starter

#11 , 28 jun 2018 14:38

Dat leek me ook het beste idee, echter werken ze enkel in de voormiddag en heeft de huurder gezegd de volledige dag nodig te hebben.

mava105

#12 , 28 jun 2018 15:51

Dan moet immo zich maar aanpassen. Heb zelf , als beheerder van gebouwen, ook situaties meegemaakt waarbij ik op een zondagavond sleutels moest gaan ophalen in Antwerpen, en in woon in Leuven. Of zelf eens op een 31 december, maar dan wel in de loop van de namiddag en gelukkig niet om 23.59 Hr, alhoewel ik die vraag eens gehad heb van een huurder.

Terug naar “Huren”