Aangerekend voor ketelreiniging ondanks attest

ydn
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aangerekend voor ketelreiniging ondanks attest

#1 , 24 sep 2018 22:27

Beste,

We hebben in de loop van mei 2018 een ketelreiniging laten uitvoeren zoals de wet verklaart, waarbij we ook een attest hebben ontvangen door een erkend technicus. Deze stelt dat de ketel gekuist is en ten laatste tegen mei 2020 opnieuw gereinigd dient te worden.

Bij de plaatsbeschrijving van de uittreding van ons appartement laat de beschrijver ons weten dat we de ketel opnieuw dienen te reinigen en dat deze kost van 130 euro van de huurwaarborg afgetrokken zal worden. Mijn vriendin geeft hier niet te veel aandacht aan en tekent de beschrijving. Wanneer ze thuiskomt en me dit vertelt leg ik haar voor dat we een geldig attest hebben, waarop we de beschrijver opbellen. Deze geeft een vaag verhaal dat dit overeenkomstig de huurwetgeving is, indien de huurder de ketel langer dan een maand voor uittreding heeft laten reinigen. Dit zou eveneens in het huurcontract opgenomen zijn. Na het huurcontract grondig door te nemen is er geen sprake van dergelijke passage die dit zou vermelden, dus ik heb hier zeker mijn twijfels over.

Mijn vraag is of ik en mijn vriendin in staat zijn om de kosten voor bijkomende reiniging te weigeren, ook al heeft mijn vriendin de beschrijving ondertekend.

Hoor graag of jullie ons hiermee kunnen helpen en zijn zeer dankbaar voor enige info.

Vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 24 sep 2018 23:17

Als dit niet in het contract staat, gelden enkel de wettelijke modaliteiten.
U bent dus in orde, en hoeft geen extra reiniging uit te voeren.
Wellicht zult u wel de rechtbank moeten passeren om de waarborg vrij te krijgen...

Gebruiker21

#3 , 25 sep 2018 12:19

U kan de verhuurder een AS sturen waarin u meldt dat de ketel in mei 2018 gereinigd is, en de verhuurder in bijlage een kopie van het attest daarvan ken terugvinden, en dat het huurcontract nergens spreekt van een extra ketelreiniging voor het einde van de huurovereenkomst, en dat u bijgevolg uw verplichtingen wat bertreft het onderhoud van de ketel nagekomen bent, en er bijgevolg ook op rekent dat hier geen bedrag meer voor zal afgetrokken worden van de waarborg.

Schrijf er ook bij dat, indien dit wel zal gebeuren, u dit bedrag via het vredegerecht zal terugvorderen.

De verhuurder zal in zo'n geval mogelijk beseffen dat u goed op de hoogte bent van uw rechten, hij voor de vrederechter geen kans zal maken, en hij enkel tijd verliest door het voor de rechtbank te laten komen. Voor hetzelfde geld denkt de verhuurder dat u nooit naar de vrederechter zal stappen hiervoor en houdt hij het bedrag alsnog af van uw huurwaarborg. Maar je kan sowieso proberen, hé...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ydn
Topic Starter

#4 , 25 sep 2018 13:02

Dank voor uw bericht! Dit bevestigt inderdaad onze vermoedens.

Het is zo dat we een boete dienen te betalen van 2 maanden huishuur omdat we na 1 jaar het appartement verlaten. De huisbazin stond erop dat we deze overschreven vóór het uittreden van het appartement, maar om ons bij de beschrijving niet te benadelen hebben we dit bewust nog niet gedaan.

Ik wou feitelijk de overschrijving ervan direct na de beschrijving uitvoeren indien we akkoord waren, maar gezien we dit (nog) niet zijn lijkt me dit de beste optie. Als ik nu overschrijf staan wij in een benadeelde positie, gezien we naar het buitenland vertrekken en er geen mogelijkheid voor ons is om via het vredegerecht te passeren.

Is het toegestaan dat ik afstand doe van de waarborg als zijnde de boete van 2 maand huishuur, en een extra overschrijving doe met het bedrag van de schade die is waargenomen? (d.w.z. zonder de kosten van de ketelreiniging)

Hoop dat jullie me ook hiermee kunnen bijstaan.

Vriendelijke groeten,

Gebruiker21

#5 , 25 sep 2018 13:08

U bent niet verplicht de boete voor het einde van de huur te betalen. Dit mag u gerust achteraf doen.

In principe dient de waarborg wel enkel om schade te vergoeden en niet om de boete te betalen. Als jij en de verhuurder overeenkomen dat uw waarborg mag dienen voor die boete, is er in principe niet echt een probleem, maar ik vrees dat de verhuurder daar niet mee zal akkoord gaan.

Als je geen mogelijkheid hebt om voor de vrederechter te verschijnen, zijn uw opties eerder beperkt, denk ik. De verhuurder kan sowieso uw waarborg vasthouden als jullie niet tot een overeenkomst komen. Jij zou kunnen weigeren die boete te betalen, waarna de verhuurder dan naar de vrederechter kan stappen, en jij dan bij verstek zal veroordeeld worden toch die boete te betalen.

Een beetje lastige situatie, dan... Je kan je uiteraard voor de rechtbank laten vertegenwoordigen door een advocaat, maar dan ben je meer kwijt dan het bedrag voor het onderhoud van de ketel, vrees ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”