#5 , 07 jun 2012 16:56
Ik kreeg de uitleg van deze nieuwe verzekering. Het lijkt mij een zeer interessante verzekering bij een bepaald profiel huurders, maar er staat een kostprijs tegenover.
Het gaat om Pack verhuurder van AG (ik kan je de link bezorgen).
Wat ik heb onthouden:
- Wanneer uw huurder niet meer betaalt, betaalt deze verzekering de huur verder, van zodra het bedrag van de waarborg werd overschreden (dus, na 2 of 3 mnd). Zij vorderen dan het geld terug van de huurder. Dit tot max 1 jaar (dacht ik). Het duurt dan 3 jaar vooraleer ze dit opnieuw doen.
- bij vervroegd vertrek van de huurder omwille van overlijden partner, of invalididiteit een extra maand huur
- rechtsbijstand voor huurgeschillen met een max gelijk aan 12mnd huur
- vergoeding tot 12mnd huur bij schade bij het verlaten van het eigendom
- ze hebben ook een netwerk van vakmannen waarop men beroep kan doen (tegen betaling uiteraard).
Kostpijs: 5% van de jaaropbrengsten
Volgens de makelaar nemen de meeste eigenaars deze verzekering als aanvulling op DAS. Das komt enkel tussen bij voor de gerechtskosten. Deze waarborg geeft ook nog bijkomende vergoedingen en zorgt eigenlijk voor de continuiteit van de inkomsten.
Is het interessant? Op zich wel, maar ik vind het nogal duur.
Ik verhuur een appartement aan 750€; Ik betaal momenteel 273€ aan DAS voor de rechtsbijstand. Met deze verzekering zou ik 450€ betalen.
Kort samengevat:
Korfina rechtsbijstand - 95€/jr: komt enkel tussen bij geschillen met de huurder, plafond van 6200€, enkel af te sluiten indien huurder waarborg daar deponeert
Korfina rechtsbijstand met dubbelborg - 190€/jr:komt enkel tussen bij geschillen met de huurder, plafond van 6200€, uitbetaling extra huurwaarborg bij schade (enkel na uitspraak vrederechter) enkel af te sluiten indien huurder waarborg daar deponeert
DAS rechtsbijstand - 273€/jr: rechtsbijstand voor alle geschillen die betrekking hebben op het verzekerde pand, met uitzondering van werken waarvoor een bouwvergunning nodig is, plafond van 20,000€, eigen juridische dienst die eerst probeert geschil in de minne te regelen, vrije keuze advocaat, MAX 3 panden te verzekeren, in principe alle panden in bezit verzekeren
AG - 5% van huuropbrengsten: rechtsbijstand voor alle huurgeschillen , plafond van 12mnd huur, betaalt tot 12mnd huur bij wanbetaling (1 schadegeval per 3 jaar per polis)
Euromex - 215€: zou nieuwe voorwaarden hebben, moet ik nog nakijken
Dus: Korfina en AG verzekeren enkel geschillen met de huurder, DAS en Euromex verzekeren naast de geschillen met de huurder ook andere geschillen (vb aannemer, overheid, mede-eigenaars, ...)
De bedragen die ik vermelde zijn de jaarpremies excl taksen, zoals ik ze doorkreeg van mijn makelaar
Ik ben zelf van het principe: liever jaarlijks een vast bedrag betalen aan een verzekering, dan 1 keer voor onverwachte kosten te staan (volgens mij heb je de betaalde premie van verschillende jaren eruit bij 1 schadegeval). Bovendien denk ik dat je als eigenaar de zaken minder snel zal laten aanslepen indien je een verzekering hebt, aangezien er dan toch geen kosten aan verbonden zijn.
Zowiezo zal ik niet de beide verzekeringen naast mekaar nemen...er zijn grenzen (dan zou ik al 2mnd moeten verhuren om enkel de verzekering eruit te hebben, dan hebben we het nog niet over brandverzekering en KI ed).
DAS is mijn favoriet, de waarborgen zijn zeer uitgebreid. Maar, aangezien we nog graag een pand willen kopen met 3à4 appartementen, zullen we deze niet meer kunnen gebruiken... De polis van AG is dan ook een grote kanshebber