Rechtsbijstandverzekering als verhuurder

Pater Moeskroen
Topic Starter

Rechtsbijstandverzekering als verhuurder

#1 , 27 mei 2009 14:39

Beste,

ik heb mij al suf gezocht op het internet en bij de banken maar ik vind nergens een firma of kantoor die mij een rechtsbijstandsverzekering als verhuurder kunnen aanbieden. Ik weet dat je bij Korfina deze verzekering kunt nemen, maar mijn huidige huurder heeft een bankgarantie genomen.

Kan iemand mij de gegevens doorspelen van een firma waar ik enkel de rechtsbijstandsverzekering kan nemen als verhuurder en niet de bijkomende familiale polis?

Alvast bedankt,

T.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 mei 2009 15:06

Korfina, andere ken ik niet. Wel enkel voor rechtbijstand huurwoningen, niet handelspanden. Dubbelborgpolis is ook interessant.

Wel rekening mee houden dat met elke rechtsbijstand verzekering er een franchise van de verzekeringnemer kan worden gevraagd als de huurder onvermogend is.

Buzzybeeke

#3 , 24 mei 2012 11:35

Beste,

Ik nam een rechtsbijstandverzekering "verhuurder" via DAS (http://www.das.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik weet dat AG dit ondertussen ook heeft (Pack verhuurder) en Euromex ook.

Ik heb de vergelijking gemaakt tussen DAS, Korfina en Euromex. Das kwam als duurste uit mijn vergelijking, maar biedt ook de ruimste waarborgen. Ook bij bvb verbouwingen ed, dus niet enkel in geval van geschillen met de huurder. De maxima liggen ook hoger per dossier. ik ga ervan uit dat de kosten bij een gerechtelijke procedure vrij hoog kunnen uitvallen. Daarom koos ik voor Das. Ik dacht wel dat deze zich maar beperkt tot 3 woningen; Weet niet wat er gebeurt als je bvb 4 appartementen zou hebben of verkrijgen...

Binnenkort komt mijn verzekeringsagent de (nieuwe?) verzekering van AG voorstellen, dus dan weet ik daar ook meer over.

ik heb ze tot hiertoe nog niet nodig gehad, dus kan nog niets zeggen over de service (hopelijk blijft dit zo).

Is het nodig of niet? Ik heb mij die vraag ook al gesteld.... wij zijn verhuurder geworden tegen wil en dank (door erfenis) en hebben nog weinig ervaring. Op dit ogenblik betaal ik liever jaarlijks een vast bedrag van 250€ (ingecalculeerde kost) dan dat ik onverwacht hoge (gerechts)kosten zou hebben. Ik geloof ook dat het drempelverlagend werkt, dus dat je sneller actie kan/zal ondernemen bij een probleem....

Hopelijk heeft u hier wat aan.

Reclame

frankvpk

#4 , 02 jun 2012 12:57

beste,
ik heb daar interesse in maar navraag bij mijn makelaar , dit bestaat niet
indien dit bestaat ook voor wanbetalers
graag wat informatie
mvg
frank verkempinck

Buzzybeeke

#5 , 07 jun 2012 16:56

Ik kreeg de uitleg van deze nieuwe verzekering. Het lijkt mij een zeer interessante verzekering bij een bepaald profiel huurders, maar er staat een kostprijs tegenover.

Het gaat om Pack verhuurder van AG (ik kan je de link bezorgen).

Wat ik heb onthouden:
- Wanneer uw huurder niet meer betaalt, betaalt deze verzekering de huur verder, van zodra het bedrag van de waarborg werd overschreden (dus, na 2 of 3 mnd). Zij vorderen dan het geld terug van de huurder. Dit tot max 1 jaar (dacht ik). Het duurt dan 3 jaar vooraleer ze dit opnieuw doen.
- bij vervroegd vertrek van de huurder omwille van overlijden partner, of invalididiteit een extra maand huur
- rechtsbijstand voor huurgeschillen met een max gelijk aan 12mnd huur
- vergoeding tot 12mnd huur bij schade bij het verlaten van het eigendom
- ze hebben ook een netwerk van vakmannen waarop men beroep kan doen (tegen betaling uiteraard).

Kostpijs: 5% van de jaaropbrengsten

Volgens de makelaar nemen de meeste eigenaars deze verzekering als aanvulling op DAS. Das komt enkel tussen bij voor de gerechtskosten. Deze waarborg geeft ook nog bijkomende vergoedingen en zorgt eigenlijk voor de continuiteit van de inkomsten.

Is het interessant? Op zich wel, maar ik vind het nogal duur.

Ik verhuur een appartement aan 750€; Ik betaal momenteel 273€ aan DAS voor de rechtsbijstand. Met deze verzekering zou ik 450€ betalen.

Kort samengevat:
Korfina rechtsbijstand - 95€/jr: komt enkel tussen bij geschillen met de huurder, plafond van 6200€, enkel af te sluiten indien huurder waarborg daar deponeert
Korfina rechtsbijstand met dubbelborg - 190€/jr:komt enkel tussen bij geschillen met de huurder, plafond van 6200€, uitbetaling extra huurwaarborg bij schade (enkel na uitspraak vrederechter) enkel af te sluiten indien huurder waarborg daar deponeert
DAS rechtsbijstand - 273€/jr: rechtsbijstand voor alle geschillen die betrekking hebben op het verzekerde pand, met uitzondering van werken waarvoor een bouwvergunning nodig is, plafond van 20,000€, eigen juridische dienst die eerst probeert geschil in de minne te regelen, vrije keuze advocaat, MAX 3 panden te verzekeren, in principe alle panden in bezit verzekeren
AG - 5% van huuropbrengsten: rechtsbijstand voor alle huurgeschillen , plafond van 12mnd huur, betaalt tot 12mnd huur bij wanbetaling (1 schadegeval per 3 jaar per polis)
Euromex - 215€: zou nieuwe voorwaarden hebben, moet ik nog nakijken

Dus: Korfina en AG verzekeren enkel geschillen met de huurder, DAS en Euromex verzekeren naast de geschillen met de huurder ook andere geschillen (vb aannemer, overheid, mede-eigenaars, ...)

De bedragen die ik vermelde zijn de jaarpremies excl taksen, zoals ik ze doorkreeg van mijn makelaar

Ik ben zelf van het principe: liever jaarlijks een vast bedrag betalen aan een verzekering, dan 1 keer voor onverwachte kosten te staan (volgens mij heb je de betaalde premie van verschillende jaren eruit bij 1 schadegeval). Bovendien denk ik dat je als eigenaar de zaken minder snel zal laten aanslepen indien je een verzekering hebt, aangezien er dan toch geen kosten aan verbonden zijn.

Zowiezo zal ik niet de beide verzekeringen naast mekaar nemen...er zijn grenzen (dan zou ik al 2mnd moeten verhuren om enkel de verzekering eruit te hebben, dan hebben we het nog niet over brandverzekering en KI ed).
DAS is mijn favoriet, de waarborgen zijn zeer uitgebreid. Maar, aangezien we nog graag een pand willen kopen met 3à4 appartementen, zullen we deze niet meer kunnen gebruiken... De polis van AG is dan ook een grote kanshebber

frv

#6 , 30 jun 2015 15:06

Een oud topic maar toch nog even een vrfaagje :

Bij das moet je voor die rechtsbijstand blijkbaar ook een conflictenpolis afsluiten ? Klopt dit ?

Maw prijs conflictenpolis (328) + rechtsbijstand verhuurder (360) geeft 682 ?

Terug naar “Huren”