Huurwaarborg vakantiewoning.

adizal

Re: Huurwaarborg vakantiewoning.

#16 , 14 nov 2018 10:07

Natuurlijk immo smijt telefoon op...Zij hebben geen poot om op te staan. Er is helemaal vanwege jou uit geen geding voor het vredegerecht nodig. Het volstaat het immo aangetekend in gebreke te stellen en te eisen dat men uw waarborg binnen 14 dagen terugstort op uw rekening.
Ik heb al vele malen vermeld hier op het forum, van te proberen van nooit via een immo kantoor te huren.
Via immo huren is problemen zoeken...
En daar zullen ze op reageren?
Als je mailt krijg je geen antwoord.
Als je belt smijten ze toe.
Vrees dat het met een aangetekende brief niet anders zal zijn.
Als je een aangetekende brief stuurt, heb je een bewijs dat je niet akkoord bent.
En om nog meer bewijs te halen kan je die aangetekende brief AR versturen, dat is met een afgetekend bewijs van ontvangst, kost iets duurder maar sta je nog sterker en heb je een bewijs dat ze uw schriftelijk niet akkoord ontvangen hebben.
Trouwens als je zo iets voor hebt en het gaat om centen, doe dat niet via telefoon of mail maar via een aangetekend schrijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#17 , 14 nov 2018 10:15

Hoezo geen geding voor vredegerecht?
Als de verhuurder (wat niet de immo hoeft te zijn) niet reageert, zal TS niets anders kunnen dan naar de vrederechter stappen om de waarborg vrij te geven.
Natuurlijk moet de tegenpartij ook naar de vrederechter hiervoor, ervan uitgaand dat de waarborg geblokkeerd is zoals het hoort.

adizal

#18 , 14 nov 2018 11:18

Als de verhuurder (wat niet de immo hoeft te zijn) niet reageert, zal TS niets anders kunnen dan naar de vrederechter stappen om de waarborg vrij te geven.
Natuurlijk moet de tegenpartij ook naar de vrederechter hiervoor, ervan uitgaand dat de waarborg geblokkeerd is zoals het hoort.
Ik denk dat topic schrijver eerst zijn niet akkoord moet laten weten aan het immo kantoor en deze 14 dagen de kans te geven om zijn huurwaarborg terug te storten. Pas dan wanneer het immo kantoor niet reageert zou ik via de vrederechter gaan..Intussen heeft topicschrijver wel het bewijs dat hij reeds zijn niet akkoord heeft laten weten aan het immo kantoor.

Reclame

poorterke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#19 , 14 nov 2018 15:12

Ik denk dat topic schrijver eerst zijn niet akkoord moet laten weten aan het immo kantoor en deze 14 dagen de kans te geven om zijn huurwaarborg terug te storten. Pas dan wanneer het immo kantoor niet reageert zou ik via de vrederechter gaan..Intussen heeft topicschrijver wel het bewijs dat hij reeds zijn niet akkoord heeft laten weten aan het immo kantoor.
Aangetekende brief werd zonet verstuurd. Ook inlichtingen ingewonnen bij eerstelijnsbijstand in het vredegerecht. Daar werd gezegd dat ze op een verzoeningspoging bij het vrede gerecht waarschijnlijk niet zullen ingaan gezien de onbeantwoorde mails of toe gesmeten telefoons.
Indien dit geen soelaas biedt zal ik genoodzaakt zijn procedure op te starten.

adizal

#20 , 14 nov 2018 17:23

Ja, maar ze zijn zo wie zo in fout. Ik denk niet dat ze veel tamtam nog zullen maken. En als het tot een procedure komt, zullen zij toch het gelag moeten betalen.

poorterke
Topic Starter

#21 , 14 nov 2018 18:03

Ja, maar ze zijn zo wie zo in fout. Ik denk niet dat ze veel tamtam nog zullen maken. En als het tot een procedure komt, zullen zij toch het gelag moeten betalen.
Ja, ze zijn in fout. En de procedure kosten kun je terug vorderen aan de verliezende partij.
Die van een advocaat maar voor een gedeelte blijkbaar, afhankelijk van het bedrag van de zaak.
Hoewel ik denk dat mezelf verdedigen wel zou lukken; ik weet dat ik recht in mijn schoenen sta en zij weten dat ze geen poot hebben om op te staan.
Word vervolgd denk ik.....

adizal

#22 , 14 nov 2018 18:26

Ja, ze zijn in fout. En de procedure kosten kun je terug vorderen aan de verliezende partij.
Die van een advocaat maar voor een gedeelte blijkbaar, afhankelijk van het bedrag van de zaak.
Hoewel ik denk dat mezelf verdedigen wel zou lukken; ik weet dat ik recht in mijn schoenen sta en zij weten dat ze geen poot hebben om op te staan.
Word vervolgd denk ik.....

Zo moet het zijn...Je hebt alles aan jouw kant...en wet is wet.

C.3 De teruggave en aanvaarding van de sleutels
De teruggave van de sleutels van de huurwoning aan de verhuurder brengt juridische gevolgen teweeg.
In de eerste plaats zal de overhandiging van de sleutels er met name voor zorgen dat de ‘bewaking’
van de woning opnieuw aan de eigenaar‐verhuurder wordt overgedragen200.  
Aansluitend wordt het aanvaarden van de sleutels zonder voorbehoud of zonder plaatsbeschrijving, of
het aanvaarden van de sleutels zonder voorbehoud en met onmiddellijke wederverhuring201, dan ook
beschouwd als een stilzwijgend verzaken aan het recht om huurschade te vorderen202, waardoor geen
vergoeding meer zal kunnen worden verhaald op de huurder203. De rechtbank van Gent haalde
bijvoorbeeld aan dat verhuurder de vaststelling van huurschade “niet door zijn eigen daden mag
onmogelijk maken door de teruggegeven zaak zonder voorbehoud te aanvaarden en opnieuw in bezit
te nemen. Op die wijze zou hij immers impliciet erkennen dat hij de zaak heeft teruggekregen in goede
staat. De achteraf aangesproken huurder zou dan ook met recht kunnen beweren dat de
beschadigingen en de verliezen ontstaan zijn na zijn vertrek door de daad van de verhuurder zelf, van
kandidaat‐huurders, van de nieuwe huurder, van aannemers of werklieden”204

poorterke
Topic Starter

#23 , 14 nov 2018 19:39

Dank alvast voor de reacties.

Terug naar “Huren”