werken uitgevoerd in opdracht verhuurder

_Jo_
Topic Starter

werken uitgevoerd in opdracht verhuurder

#1 , 25 jun 2009 11:56

Beste allemaal,

Ik hoop hier toch een paar antwoorden te kunnen krijgen in verband met vragen bij de huur van ons huis, waarbij de relatie huurders-verhuurder op zijn zachts gezegd nogal stroef verloopt.

Het probleem is kort gezegd hetvolgende. Vanochtend stond er plots een voor mij onbekende man aan de deur. Ik begreep al heel snel dat het ging om iemand die door de verhuurder gestuurd was en kon onmiddellijk vermoeden dat het om een reparateur moest gaan (de huisbaas gaat op termijn immers een aantal werken in ons huis moeten uitvoeren, in dat verband is hij gisteren nog samen met iemand van het huursyndikaat op inspectie gekomen). De reparateur wilde zich echter niet kenbaar maken en heeft ook nooit geantwoord op de vraag wat hij kwam doen. (3ieme etage, arrière, meer weet ik nog steeds niet).

Vandaar al direct VRAAG 1. Mag de huisbaas zomaar mensen/onbekenden naar ons sturen zonder ons op voorhand te verwittigen?

Ondertussen had ik hem wel al binnengelaten, maar hier begonnen de problemen helemaal. De man ging naar de derde verdieping, ik volgde hem. En op de derde verdieping wilde hij de badkamer binnengaan. Omdat de deur in het slot zat en ik water hoorde stromen wist ik dat iemand in huis zich aan het douchen was, dus ik vroeg hem om even te wachten voordat hij de badkamer kon zien. In eerste instantie wilde hij toch de deur openen, maar ik kon hem gelukkig toch nog tegenhouden. Op dit punt was hij al vrij kordaat en aggressief, maar ik ben gewoon voor de deur gaan staan en kon hem blijkbaar 'sussen' door hem een andere kamer te tonen (3ieme, arriere...)

Om een lang verhaal kort te maken. Die reparateur was een breedgeblokte kerel (armen ongeveer even dik als mijn middel) verbaal aggressief (vanaf dat moment begonnen de beledigingen) en werd hij ook fysiek aggressiever. Niet door te gaan slaan, maar wel door me weg te duwen en dat soort dingen. Twee andere huisbewoners waren door het tumult al komen kijken wat er gebeurde. Ik heb die mens toen opnieuw gevraagd om het huis te verlaten. Een huisgenoot heeft de verhuurder opgebeld om te horen wat de bedoeling was.

Op dat moment werd hij weeral aggressief ("Waarom kijk jij zo naar mij?" "Heb je schrik van me of wat, haha"), begon hij weer te duwen (wijsvinger een aantal keer fors tegen mijn borstkas, niet dat hij mij pijn deed, maar soit). De huisbaas vroeg om die mens te mogen spreken, wat hij weigerde, en daarna weeral dat geroep en geduw. (Dit zou ook de huisbaas luid en duidelijk moeten gehoord hebben). Even nadien heeft die reparateur na aandringen dan toch ons huis verlaten.

VRAAG 2: Wat kunnen we tegen dit soort mensen doen? Telefonisch heb ik de huisbaas al laten weten dat ik niet wil dat die mens nog ooit in ons huis komt. Reactie: nieuwe "afspraak" voor morgen, de huisbaas wil zelf meekomen. Via email heb ik de huisbaas opnieuw gevraagd om die mens NIET meer naar ons huis te sturen. Maar hebben we het recht om eender welke afspraak met die repateur te weigeren?

Dank voor alle soorten tips?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jun 2009 12:47

Moeilijke kwestie.

Als er reparaties dienen te gebeuren die op kosten van de huisbaas zijn heeft hij het recht te kiezen wie hij wil om deze te laten uitvoeren. (zijn ze onbekwaam of niet correct uitgevoerd, dan is dat zijn aansprakelijkheid)

Aan de andere kant is er artikel 15 van de grondwet dat duidelijk zegt dat de woning onschendbaar is en wordt uw recht op privacy, gezinsleven en recht op rust binnen de eigen woning door diezelfde grondwet gegarandeerd.

Uw verhuurder kan dus wel kiezen wie hij wil doch dient met u af te spreken wanneer dat deze reparateur kan langskomen. Hem weigeren mag U NIET. Dan verschoont u immers de verhuurder van zijn verplichtingen die reparaties uit te voeren. Deze reparateur is er eveneens aan gebonden om zich te houden aan de privacyregels, een badkamer willen binnengaan die duidelijk wordt gebruikt is dus not done. Wellicht (afgaand op uw verhaal) heeft hier een zekere taalbarrière een rol gespeeld.

Tussen haakjes; alhoewel dat hier niet wordt gevraagd; uw verhuurder mag zich geen toegang tot uw woning verschaffen tijdens uw afwezigheid of zonder uw expliciete toestemming. Een dergelijke overtreding wordt gelijkgesteld aan huisvredebreuk of erger. Op dit forum vindt u hierover een redelijk aantal posts die dit probleem meer gedetailleerd uit de doeken doen.

_Jo_
Topic Starter

#3 , 25 jun 2009 13:43

Dankjewel Vandebos, hier heb ik toch iets aan, hoor.

De kwestie "taalbarrière" ga ik niet ontkennen. In principe ben ik tweetalig, maar mijn frans is absoluut niet perfect, zeker niet als ik plots erg gestresseerd ben. Mijn huisgenoten zijn echter wel perfect tweetalig. Zowat letterlijk heb ik gezegd "Mais, monsieur, la salle de bain est occupé. Attends, quelqu'un prends encore un douche. Mais tu es de quelle firme? Et pour faire quels traveaux?". Antwoord: "Tsss, connard, appelle monsieur Philip, il m'a demandé pour l'arrière." (sorry voor schrijffouten).

Ok, ik kan hem dus niet weigeren, en ik wil het wel degelijk correct spelen. Dan is het maar zo... Jammer dat het op zo een nare manier moet, want van mij mogen die werken uitgevoerd worden. En als de verhuurder gewoon een afspraak met ons zou maken + ons hij ons op voorhand had kunnen zeggen wie er zou komen, had dat het hele tumult misschien wel kunnen voorkomen.

Ik wacht dan maar even af...

Reclame

Vandebos

#4 , 25 jun 2009 14:14

Ik zou uw verhuurder morgen toch vriendelijk duidelijk maken dat u in de toekomst op de hoogte wenst gebracht te worden van wanneer een reparateur zal passeren zodat u en uw familie zich op dat"bezoek" kunnen voorbereiden en dat dergelijke toestanden zoals heden dan ook voorkomen kunnen worden.

Nadien hem aangetekend vriendelijk bedanken voor zijn begrip of betreuren dat hij niet een dergelijk fundamenteel begrip van wederzijds respect kan opbrengen. Gebruik dit schrijven dan ook om de gehele conversatie samen te vatten. Bij eventuele latere betwistingen hebt u dan een niet tegenspreekbaar gedateerd bewijs...

Terug naar “Huren”