Opzegging huurcontract van 3 jaar

Gino1993
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegging huurcontract van 3 jaar

#1 , 20 feb 2019 20:31

Door omstandigheden blijkt mijn appartement niet vergund te zijn en wil ik graag in april ergens anders wonen omdat ik telkens met onzekerheden blijf leven en niet weet of ik hier zal kunnen blijven wonen. Ik heb iets op het oog en ik wil graag deze zaterdag een nieuw huurcontract ondertekenen startend op 1 april 2019.

Op dit moment heb ik een huurcontract dat van start is gegaan op 1 december 2016 en dat ook eindigt op 1decemeber 2019. In mijn contract staat :

Duur :

Zij eindigd na het verstrijken van deze periode, indien ten minste 3 maanden voor de vervaldag door 1 van beide partijen een opzegging wordt betekend. Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden met 3 jaar verlengd.

De overeenkomst kan evenwel beëindigd worden:
A) door de huurder ten allen tijde met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden; indien de huurder de overeenkomst evenwel beëindigd tijdens de eerste 3 jarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding gelijk aan 3 maanden, 2 maanden of 1 maand naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, tweede of derde jaar.’’

Ik heb geprobeerd om onderling overeentekomen door middel van een minnelijk akkoord tot vroegtijdige beëindiging van de huurovereenkomst zonder enige vorm van vergoeding omdat het appartement niet vergund is. Hij wou dit niet ondertekenen. Dus ik vraag mij af wat ik nog zou kunnen ondernemen en wat uiteindelijk voor mij de kosten zullen zijn als ik 1 april hier weg ben? Moet ik dan gewoon 1 maand huishuur betalen of zullen deze kosten hoger oplopen?

Mvg Gino

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 20 feb 2019 20:36

Het nite vergund zijn van een appartement is GEEN geldige reden voor opzeg.
Mogelijks heb je geluk en is de huurovereenkomst niet geregistreerd. Na vragen bij het kadaster en niet bij de verhuurder, anders laat hij het snel registreren

LennieK

#3 , 21 feb 2019 10:46

Howla, opletten hier; die niet-registratie geldt niet bij contracten van korte duur (= max 3 jaar)

Als ik zo lees wat TS hier typt gaat het wel degelijk om een contract van korte duur.

@TS: staat het er letterlijk zo in, dat uw contractperiode eindigt eind 2019?

Reclame

scorpioen

#4 , 21 feb 2019 11:38

Wat bedoel je met "niet vergund"?
Wat is er precies aan de hand?

Terug naar “Huren”