opzeg huur handelspand

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: opzeg huur handelspand

#16 , 22 nov 2019 12:55

Aangezien u nog niet hebt opgezegd kan u ook de huur overdragen. De nieuwe huurder krijgt dan geen nieuwe huurovereenkomst maar zet de bestaande huurovereenkomst verder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mad1962
Topic Starter

#17 , 22 nov 2019 20:03

Mijn ex-partner kreeg vandaag een mail van een immokantoor dat beweert dat ze opdracht kregen van de eigenaar om het pand te verhuren.
ze eisen dat we onmiddellijk het pand in de oorspronkelijke staat terug brengen, m.a.w. van horecazaak naar kantoorruimte terug ombouwen. Keuken moet eruit, vloeren eruit, bar, etc....Wij hebben het pand indertijd omgebouwd van kantoorruimte naar horecazaak, met toestemming van de eigenaar/verhuurder. In het huurcontract staat dat de uitbating een restaurant zou worden.

ze zijn blijkbaar al in het pand binnengeweest want er staat een advertentie op hun website met daarop foto's die ze hebben genomen. Niemand heeft ons verwittigd, noch toestemming gevraagd om binnen te gaan. de eigenaar blijft zelf onbereikbaar.

In de aanspreektitel in de mail stond ook mijn naam. Het is namelijk zo dat ik als eenmanszaak ben begonnen en het huurcontract heb afgesloten. Daarna ben ik overgestapt naar BVBA. De BVBA waar ik inmiddels als zaakvoerder ben uitgestapt en de eenmanszaak van vroeger is ook opgezegd.

Het pand is geen kantoorruimte meer, maar ze willen het wel als kantoorruimte verhuren. Staat ook zo op hun website.

Ik begin echt bang te worden dat dit uit de hand loopt. De kosten om het pand terug kantoorruimte te maken, zullen héél hoog zijn. Mijn expartner heeft beslist de huur niet meer te betalen. Maar kunnen ze mij verantwoordelijk stellen omdat ik het oorspronkelijke contract heb ondertekend ? Ook al is het overgenomen door de bvba ?

mava105

#18 , 22 nov 2019 20:21

Ik denk dat ik mijn partner ga aanraden gewoon te stoppen met huur betalen .
De betalingen van de huur stoppen is het slechte dat je kan doen
Rechter zal je zo wie zo veroordelen tot betaling van de huur + intresten.
Je mag jezelf geen recht toekennen
Best de zaak overlaten. Huurcontract loopt nog tot 31 januari 2024, met de enige tussentijdse opzegmogelijkheid tegen eind januari 2021.
Na 2024 heb je of je overnemer nog recht op 2 huurhernieuwingen van 9 jaar, zodat het café kan blijven tot en met eind januari 2042
Nu opzeggen is niet mogelijk (tenzij met akkoord van de verhuurder, maar weinig kans dat die gaat toestemmen zonder financiële tegenprestatie)
Zoek dus een overnemer die de huur wil betalen en de zaak verderzetten. Verhuurder kan dat niet weigeren, tenzij huurachterstand. Het is dus belangrijk dat die er niet komt. Gezien de eisen van de verhuurder sta je anders nog voor een zeer grote kost om alles in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen.
Heeft de verhuurder destijds schriftelijk toestemming gegeven voor het uitvoeren van deze werken? Dan is er kans dat hij de afbraak niet kan eisen.,

Reclame

mad1962
Topic Starter

#19 , 22 nov 2019 20:57

Beste

Wij waren bezig met een overname, hadden een kandidaat overnemer via het immokantoor. Maar de eigenaar heeft verbod opgelegd om door te gaan. Immokantoor moest onmiddellijk alles van hun website halen en de sleutel overhandigen.

Nu is de eigenaar blijkbaar samen met een ander immokantoor ons pand binnengegaan, foto's genomen en staat het pand te huur via die andere website en staat te huur als kantoorruimte en onmiddellijk vrij.

Terwijl wij nog niet eens een aangetekend schrijven hebben verstuurd om de huur op te zeggen. Indien het ons niet mogelijk is zelfs om nu de huur op te zeggen, dan wil dit eigenlijk zeggen dat de eigenaar zelf het initiatief genomen heeft om het huurcontract te beeindigen, zonder ons te verwittigen en ons toegang tot het pand te blokkeren door de sleutel bij te houden.

wij staan volledig machteloos op dit moment. Wij hadden een overeenkomst met het immokantoor en een zo goed als ronde deal met een overnemer die zelfs blij was met een volledig ingericht horecapand. Dus zouden de inboedel ook overnemen. Daar heeft de eigenaar dus nu een stokje voor gestoken. Immokantoor moest ermee stoppen en wij kunnen het pand niet meer in.

Ik ga zowiezo een advocaat raadplegen, want dit is niet meer normaal. Als ik die foto's zie en weet dat de eigenaar zonder ons medeweten ons pand heeft betreden, dan vind ik dat een schending van privacy. Wij zijn nog altijd huurder. En hebben de huur altijd stipt betaald. Als wij geen toegang meer krijgen, zie ik niet in waarom wij nog huur moeten betalen. Dat ze maar naar de rechter stappen dan.

scorpioen

#20 , 22 nov 2019 21:31

Handelshuurwet
Art. 9. Wanneer verbouwingen zijn uitgevoerd op kosten van de huurder, met uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de verhuurder of krachtens een rechterlijke beslissing, kan de verhuurder, behoudens andersluidende overeenkomst, de verwijdering ervan bij het vertrek van de huurder niet vorderen, maar hij kan zich ertegen verzetten. Indien de verbouwingen niet worden verwijderd, heeft de verhuurder de keus om ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te vergoeden, ofwel een bedrag te betalen, dat gelijk is aan de door het onroerend goed verkregen meerwaarde.
Ten aanzien van door de huurder zonder verlof ondernomen verbouwingen kan de verhuurder, hetzij in de loop van de huur, hetzij bij het eindigen ervan, eisen dat de lokalen in hun vroegere toestand worden hersteld, onverminderd schadevergoeding, zo daartoe grond bestaat. Indien hij de aldus uitgevoerde verbouwingswerken behoudt, is hij geen vergoeding verschuldigd.
Raadpleeg een advocaat. Uw toestand lijkt me ernstig genoeg.

scorpioen

#21 , 22 nov 2019 21:39

Maar kunnen ze mij verantwoordelijk stellen omdat ik het oorspronkelijke contract heb ondertekend ? Ook al is het overgenomen door de bvba ?
Bij een overdracht van huur blijft de oorspronkelijke huurder verbonden tot alle verplichtingen die uit de huurovereenkomst voortvloeien. Het antwoord is dus: ja.

mad1962
Topic Starter

#22 , 22 nov 2019 22:00

ik heb onderstaande gevonden via deze link :

https://mijnadvocaten.be/gids/handelshu ... ndelshuur/

C.2. De huuroverdracht geschiedt samen met de overdracht van de handelszaak

In geval de handelshuurder zijn handelshuurovereenkomst overdraagt samen met zijn handelszaak in zijn geheel, dan wordt de overnemer rechtstreekse huurder van de verhuurder (artikel 11, lid 1 Handelshuurwet).

De overnemer zal dus alle huurrechten rechtstreeks kunnen laten gelden tegenover de verhuurder, terwijl de oorspronkelijke handelshuurder zijn huurrechten verliest.

Aangezien de handelszaak (eenmanszaak) samen is gedaan met de huuroverdracht, zou dit betekenen dat de bvba rechtstreeks huurt van de verhuurder. De handelszaak in zijn geheel werd overgenomen door de bvba. De oorspronkelijke eenmanszaak bestaat niet meer en btw nr is stopgezet.

wat de verbouwingen betreft, daar heeft de verhuurder stilzwijgend akkoord voor gegeven. Het pand mocht als horecazaak worden ingericht. Ze zijn naar het eindresultaat komen kijken. Ze waren op de hoogte van alle uitgevoerde werken. Zo hebben we bvb een klikvinyl vloer gelegd met geluiddempende isolatielaag omdat zij het mondeling gevraagd hadden. Boven het pand bevinden zich appartementen en de bewoners wilden geen lawaai of geurginder.

Maar ik ga zeker bij een advocaat te rade. Zo snel mogelijk.

scorpioen

#23 , 22 nov 2019 22:35

Handelshuurwet.
Art.11 III. De oorspronkelijke huurder blijft hoofdelijk gehouden tot alle uit de aanvankelijke huur voortvloeiende verplichtingen.

mava105

#24 , 23 nov 2019 10:04

Heb 100 den maal meegemaakt dat huurders die 15 jaar of zelfs langer, voordien hun zaak hadden overgelaten, aansprakelijk gesteld werden voor huurschade. Was trouwens één van mijn opdrachten bij mijn werkgever, een brouwerij.
Dat waren soms drama's. Heb zo en brand geweten op een grote markt ergens in Vlaanderen. Overnemer had de zaak volledig gerenoveerd (destijds voor verschillende miljoenen BEF). Na 3 jaar grote brand met totaal verlies van het gebouw, en huurder niet voldoende verzekerd. Na een gerechtelijke procedure van bijna 4 jaar, werd huurder verantwoordelijk geacht tot het betalen van de schade (heropbouw van een pand met 3 bouwlagen, en geklasseerde gevel). Gezien hij onvermogend was geworden, werd de volledige som opgeëist van de overlater (die ondertussen al die tijd in Spanje woonde, in een villa met zwembad. Na weer een gerechtelijke procedure tot in cassatie, heeft zijn familie (erfgenamen) de villa moeten verkopen, en alles afbetalen inbegrepen de hoge intresten. Na meer dan 8 jaar procedures waren die redelijk hoog opgelopen, zeker in de tijd dat de intresten nog een heel pak hoger stonden.
Hijzelf was reeds overleden en zijn familie (weduwe en 2 volwassen zonen) zijn terug naar België gekomen om er te leven van het OCMW in een sociale woning.

mava105

#25 , 23 nov 2019 10:07

Betaal jij nog de huur? Indien ja, daar zeker niet mee stoppen. Zolang jij de huur betaald, en deze niet officieel hebt opgezegd, ben jij nog huurder.
Verhuurder heeft dus geen rechten in dat pand en is totaal verkeerd bezig.
Onmiddellijk slot veranderen.

mad1962
Topic Starter

#26 , 23 nov 2019 10:18

nog even alles op een rijtje zetten waar ik mee naar een advocaat kan stappen om advies

het handelshuurcontract is nog niet officieel opgezegd met aangetekend schrijven, enkel via mail kennis gegeven van de intentie dat te doen
Mijn ex-partner betaalt nog maandelijks huur
dus : is nog huurder van het pand en mag op zoek naar kandidaat overnemer van het contract via erkend makelaarskantoor. Er was een overeenkomst tussen een makelaar en huurder en er was een kandidaat overnemer voor het pand die enkel nog opmetingen wou doen.
Huurder : voldoet momenteel aan alle verplichtingen van het huurcontract

Verhuurder :
- heeft een overeenkomst verboden tussen een erkend makelaar en de huurde
- heeft de enige sleutel van het pand in bezit genomen
- heeft een ander immokantoor opdracht gegeven het pand te huur te zetten als kantoor (terwijl het momenteel een horecazaak betreft)
- verhuurder/immokantoor heeft zich toegang verschaft tot het gehuurde pand, foto's genomen en een advertentie online gezet waarin staat dat het pand onmiddellijk beschikbaar is
Verhuurder heeft bovenstaande acties uitgevoerd zonder medeweten en zonder toestemming van de huurder
Huurder heeft momenteel geen toegang tot het pand (heeft geen sleutel meer)
Mijn ex-partner durft sloten niet laten vervangen. Hij wil een mail sturen met daarin de vraag om de sleutel terug te krijgen.

Mail immokantoor :
eisen dat alles in het pand wordt afgebroken en hersteld tot oorspronkelijk kantoor. De verhuurder heeft voor en tijdens de veranderingen aan het pand (aanpassing naar horecazaak) toestemming gegeven voor alle nodige werken.
In het huurcontract staat bij de bijzondere voorwaarden :
Bestemming van het goed : horeca

Verhuurder : heeft inbraak gepleegd, of huisvredebreuk. Het pand binnen zonder medeweten of toestemming van de huurder is strafbaar

Tot op heden nog geen rechtstreeks contact gehad met de eigenaar/verhuurder.

mava105

#27 , 23 nov 2019 12:48

Tot op heden nog geen rechtstreeks contact gehad met de eigenaar/verhuurder.
Stuur hem dan potverdorie onmiddellijk een aangetekende brief met ontvangstbewijs en vraag ONMIDDELLIJK die sleutel terug.
Slot mag worden vervangen zolang men huurder is. Daar heeft de verhuurder geen uitstaans mee.
Klacht neerleggen bij politie wegens huisvredebreuk. Mogelijks ook racisme, gezien uw ex partner geen persoon uit de EU is

mad1962
Topic Starter

#28 , 23 nov 2019 13:51

Zolang ik nog medezaakvoerder was in de bvba verliep het contact met de eigenaar/verhuurder heel goed.
Nu je't zegt...mijn ex-partner zei ook al zoiets, gewoon omdat hij niet EU-burger is (Tibetaan), gaan ze ervan uit dat hij de wet niet kent en dus niet weet dat wat zij doen strafbaar is. En hij weet dit inderdaad ook niet. Daarom help ik hem door hier raad te vragen en met hem mee te gaan naar een advocaat.
Eigenaar weet niet dat ik nog heel goed bevriend ben met mijn ex-partner en nog contact met hem heb. Ze denken dus dat hij er alleen voorstaat.

Nu nog iets over hun handelswijze. Ze hebben dus het pand al via een ander kantoor te huur aangeboden als 'onmiddellijk vrij' en als kantoorruimte.
Ik heb al de ganse huurwet gelezen ivm uitzetting. Maar dat gaat telkens over een weigering van hernieuwing van het huurcontract.
Hier hebben ze ons eigenlijk ook uit het pand uitgezet en het onmiddellijk beschikbaar gezet voor kandidaat huurders.
Ze handelen dus al alsof wij uit het pand weg zijn en een nieuwe huurder er onmiddellijk in kan.

Vooraleer wij klacht neerleggen en sloten laten vervangen :

Kunnen wij een soort schadevergoeding eisen voor een onrechtmatige uitzetting uit het handelspand ? Want daar komt het in praktijk op neer. In huurcontract bijzondere voorwaarden, staat ook letterlijk dat de huuropzeg per aangetekend schrijven moet gebeuren. Dus is niet gebeurd. Noch van onze kant, noch van hun kant. Als wij naar de Vrederechter zouden stappen, hoe denken jullie dat die zou oordelen ?

scorpioen

#29 , 23 nov 2019 14:08

De huurder kan de ontbinding van de huurovereenkomst ten laste van de verhuurder vorderen omdat die hem niet het rustig genot laat van het gehuurde goed en tevens schadevergoeding vorderen.

Maar ik zou toch eerst de verhuurder in gebreke stellen.

mad1962
Topic Starter

#30 , 23 nov 2019 16:33

We gaan volgende week naar een advocaat met de info die we hier kregen.

Heel erg bedankt hiervoor ! En ik laat zeker weten hoe het afloopt. Kan misschien interessant zijn voor mensen die in een dergelijke situatie belanden.

voor iedereen nog een fijn weekend en welgemeende dankuwel !

Terug naar “Huren”