Huurcontract niet geregistreerd: zomaar opzeggen mogelijk?

Ellen VW
Topic Starter

Huurcontract niet geregistreerd: zomaar opzeggen mogelijk?

#1 , 12 okt 2009 13:14

Hoi,

wij huren een appartement en hebben een 3-6-9-contract (contract eindigt in 2017).
Ons contract werd getekend op 23 mei 2008 en pas geregistreerd op 27 mei 2009 (een goed jaar later dus en dus absoluut niet binnen de wettelijke termijn van 2 maanden).
Klopt het dat wij nu op eender welke moment en zonder enige vergoeding uit het appartement kunnen?
Moeten wij onze huisbaas (die ons het leven zuur maakt sinds we hier wonen) hiervan binnen een bepaalde termijn op de hoogte brengen of kan dit ook bv 2 weken vóór ons vertrek?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 okt 2009 17:10

Neen, U kan enkel onbeperkt opzeggen zolang het contract niet werd geregistreerd voordat u de opzeg betekende. Als nu zou opzeggen zou dat dienen te gebeuren met drie maanden opzeg en een wederverhuringvergoeding van 2 maanden.

U heeft als huurder wel een aantal rechten tov uw huisbaas. Is het misschien mogelijk een beschrijving te geven van zijn acties?

Ellen VW
Topic Starter

#3 , 12 okt 2009 17:52

Hier schrik ik wel van, omdat ik in de huurwet het volgende kan terugvinden:
Op grond van de nieuwe wet ligt de registratieplicht van huurcontracten die dateren vanaf 1 januari 2007 volledig ten laste van de verhuurder. Hij moet deze plicht binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract vervullen.
Indien de huurovereenkomst niet binnen de wettelijke termijn geregistreerd is, kan de verhuurder een boete krijgen en geldt - indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat - bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen
.

Om zijn "acties" even te schetsen: hij negeert reeds maanden onze aangetekende brieven waarin wij een hele resem herstellingen vragen. Ook laat hij het toe dat onze onderbuur alle regels aan zijn laars lapt en is het voor hem enkel belangrijk om elke maand onze huur op zijn rekening te zien staan. Dit is slechts een korte opsomming.

Dank voor uw reactie.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2009 19:46

De tekst van de wet:

"Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing."

Dit is duidelijk "zolang het huurcontract niet geregistreerd is ..." Dus eenmaal het huurcontract geregistreerd, geldt de opzeggingstermijn wel.

scorpioen

Vandebos

#5 , 12 okt 2009 20:44

Hier schrik ik wel van, omdat ik in de huurwet het volgende kan terugvinden:
Op grond van de nieuwe wet ligt de registratieplicht van huurcontracten die dateren vanaf 1 januari 2007 volledig ten laste van de verhuurder. Hij moet deze plicht binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract vervullen.
Indien de huurovereenkomst niet binnen de wettelijke termijn geregistreerd is, kan de verhuurder een boete krijgen en geldt - indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat - bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen
.

Om zijn "acties" even te schetsen: hij negeert reeds maanden onze aangetekende brieven waarin wij een hele resem herstellingen vragen. Ook laat hij het toe dat onze onderbuur alle regels aan zijn laars lapt en is het voor hem enkel belangrijk om elke maand onze huur op zijn rekening te zien staan. Dit is slechts een korte opsomming.

Dank voor uw reactie.
Als ik me niet vergis komt deze tekst uit de pdf van fod justitie. Het is goed als u die tekst naast de actuele huurwet legt. Deze documenten trachten immers in algemeen Nederlands de essentie van de desbetreffende wetgeving uit te leggen. Hierdoor gaan echter soms belangrijke details, zoals in uw geval, verloren.

In de link onderaan dit bericht vindt u een een pdf bestand genaamd "wie doet wat" Lees deze eens na en laat ons hier of indien je wenst via pb weten welke werken de eigenaar weigert uit te voeren. Normaal gezien zijn er een flink aantal stappen die je kan ondernemen om hem te verplichten zijn verantwoordelijkheden op te nemen.

JohnD

#6 , 13 okt 2009 00:09

Dat klopt. Volgens velen, waaronder ik, is die brochure een interpretatie van de huurwet. Een interpretatie waar veel vrederechters hun laars aan vegen.

Ikzelf heb als huurder trouwens in de tijd dat het registreren van een huurkontrakt nog niet de plicht van de verhuurder was, ooit van deze mogelijkheid gebruik gemaakt om een huurkontrakt 10j. na aanvang alsdannog te laten registreren.

Ik vermoedde dat de woning waarin ik woonde ging verkocht worden en dacht dat het wel eens handig kon zijn om alzo de opzegtermijn die een verhuurder diende te geven, van 3m. naar 6m. te verlengen. De verhuurder gaf een opzeg van 3m. en wist niet dat mijn kontrakt ondertussen geregistreerd was.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”