Huurders weigeren huisdieren en aantal bewoners

Lore V.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurders weigeren huisdieren en aantal bewoners

#1 , 21 dec 2020 10:43

Beste,

Binnenkort zal ik mijn appartement verhuren. Het is een recent gerenoveerd appartement van 50m2 met een balkon van 10m2 op het vierde verdiep met 1 slaapkamer.

Hierover had ik twee vragen:

- Ik verhuur dit het liefst aan 1 persoon. Is het wettelijk om koppels te weigeren als huurder?

- Ik weet dat het verboden is om een huurder te weigeren omwille van huisdieren. Maar in de wet staat dat dit wel kan als de woning hiervoor niet geschikt is. Ik heb een parketvloer en een hond of een kat zou hier krassen kunnen maken of plekken. Ook is er net een nieuwe deur geplaatst naar het balkon en wil ik niet dat daar een kattenluik wordt geplaatst. Zijn dit voldoende argumenten om een woning ongeschikt te verklaren voor honden en katten? Ik vind namelijk nergens de specificaties hierover. Ik zelf vind het te klein om honden of katten een diervriendelijk leven te geven.

Groeten en alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 dec 2020 10:53

- U verhuurt zelf aan wie u wil, maar u mag niet discrimineren.
- Huisdieren verbieden kan inderdaad niet, maar een kattenluik weigeren wel. Speciale aandacht voor de parketvloer bij de plaatsbeschrijving is hier ook aangewezen.

bosprocureur

#3 , 21 dec 2020 11:08

- U verhuurt zelf aan wie u wil, maar u mag niet discrimineren.
- Huisdieren verbieden kan inderdaad niet, maar een kattenluik weigeren wel. Speciale aandacht voor de parketvloer bij de plaatsbeschrijving is hier ook aangewezen.
Gedetailleerde plaatsbeschrijving, met aandacht voor de parketvloer, is inderdaad belangrijk.

En voeg er maar direct bij dat u maakt dat de huurder die u aanvaardt financieel bekwaam zijn (naar uw oordeel) om bij schade aan de parketvloer ook in te staan voor de herstelling/schadevergoeding. Dat kan u later een pak problemen besparen...

Reclame

Drone

#4 , 21 dec 2020 13:32

woning niet geschikt voor huisdieren (of X aantal mensen) in de wet slaat meer op de beschikbare woon oppervlakte en niet op het al dan niet houden van huisdieren.

een studio(otje) van 20 vierkante meter of een appartement met 1 slaapkamer van 60 vierkante meter is al een verschil

LYNX XX

#5 , 21 dec 2020 13:55

TS : een brandverzekering voor huurder en verhuurder is verplicht.
In uw huurcontract zou ik vermelden : verplichte brand- en familiale verzekering huurder af te sluiten bij ondertekening contract en kopie aan te bezorgen aan de verhuurder ( TS ). Bij niet nakoming ontbinding contract.

artemis

#6 , 21 dec 2020 14:04

Een familiale gaat de TS geen extra garantie geven mbt tot huisdieren. Die dekt immers enkel schade aan derden en niet aan de eigen (huur)woning.

LYNX XX

#7 , 21 dec 2020 17:09

TS : een brandverzekering voor huurder en verhuurder is verplicht.
In uw huurcontract zou ik vermelden : verplichte brand- en familiale verzekering huurder af te sluiten bij ondertekening contract en kopie aan te bezorgen aan de verhuurder ( TS ). Bij niet nakoming ontbinding contract.

Een brandverzekering moet, maar is wederzijds huurder en verhuurder moeten verplicht een brandverzekering nemen.
In België bent u niet verplicht om een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering beter bekend als familiale verzekering, af te sluiten.
Daarom vermeld ik ook het op te nemen in de contract voorwaarden. En een goede familiale verzekering dekt zeker de schade veroorzaakt door dieren, net zoals de door de huurder veroorzaakte schade. Is ook een huurdersverzekering zoals ik meld. Deze bestaat zeker bij de bank appeltje voor de dorst..

artemis

#8 , 21 dec 2020 18:01

Daarom vermeld ik ook het op te nemen in de contract voorwaarden. En een goede familiale verzekering dekt zeker de schade veroorzaakt door dieren, net zoals de door de huurder veroorzaakte schade. Is ook een huurdersverzekering zoals ik meld. Deze bestaat zeker bij de bank appeltje voor de dorst..
Familiale —> Schade zelf aangebracht in de eigen woning? Veroorzaakt door je eigen huisdieren? Andere schade die je zelf veroorzaakt?

Onder een huurdersverzekering versta ik een brandverzekering die wel verplicht is, en heeft niks met een familiale te maken.

Overigens zou er dan telkens een schadegeval moeten zijn, na elke veroorzaking, dus elke kras. Systematisch bekrassen van parket door bewoning van huisdieren is geen schadegeval bij einde huurcontract, áls die dekking al zou bestaan wat ik betwijfel.
Ik weet hoe desastreus onze huisdieren voor onze eigen houten vloer zijn...

LYNX XX

#9 , 21 dec 2020 18:55

Familiale —> Schade zelf aangebracht in de eigen woning? Veroorzaakt door je eigen huisdieren? Andere schade die je zelf veroorzaakt?

Onder een huurdersverzekering versta ik een brandverzekering die wel verplicht is, en heeft niks met een familiale te maken.

Overigens zou er dan telkens een schadegeval moeten zijn, na elke veroorzaking, dus elke kras. Systematisch bekrassen van parket door bewoning van huisdieren is geen schadegeval bij einde huurcontract, áls die dekking al zou bestaan wat ik betwijfel.
Ik weet hoe desastreus onze huisdieren voor onze eigen houten vloer zijn...
Artemis, daarom vermeld ik ook speciaal huurdersverzekering bij die familiale. En een huurder kan ook verschillende beschadigingen aanbrengen zonder aangifte te doen op het ogenblik van de feiten. bv. krassen op de deur, laminaat ... beschadiging hier en daar is identiek hetzelfde voor dieren. Men gaat toch niet telkens een aangifte doen, enkel bij beëindiging contract. In elke familiale polis kan men schade door dieren laten opnemen.

Ik bezit ook enkele huisdieren, kan ervan meespreken. Maar als men dierenliefhebber is, moet dat kunnen. Indien men kids heeft is dat ook zo.

artemis

#10 , 21 dec 2020 20:05

Het gaat helemaal niet over dierenliefhebber zijn of niet, doet niet terzake. Kids hebben nagels aan hun vingers en teentjes, geen klauwen.
Maar stuur me graag de link naar die verzekering met polisvoorwaarden door via PB, ik kijk er waarlijk naar uit ;-)

bosprocureur

#11 , 21 dec 2020 20:08

Hete zou me ook wel interesseren; zo'n polis (tegen zelf veroorzaakte huurschade) wordt, vrees ik met mijn slecht karakter, vooral onderschreven door mensen die zo goed als zeker zijn dat er schade optreedt, en een navenante premie hanteren. Dat of "onmogelijke" voorwaarden :)

KJ86

#12 , 21 dec 2020 22:14

Er is een foutje geslopen in dit topic. Je mag perfect huurders met huisdieren weigeren en eerlijk zijn dat je ze om die reden weigert.

Een huisdier is een luxeproduct, maakt geen essentieel onderdeel uit van een persoon.

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#13 , 21 dec 2020 22:18

U kan weigeren om te verhuren aan een koppel, maar u kan niet verhinderen dat er later alsnog iemand intrekt en er dus een koppel woont. U kan dat koppel ook niet verbieden om een kind te krijgen (in de hypothese dat het een koppel is dat kinderen toch krijgen, natuurlijk).

U kan een verbod op huisdieren opnemen in uw contract, maar weet dat u dat niet kan afdwingen bij de rechtbank tenzij er bovenmatige hinder is. Het is geen probleem dat u een huurder weigert omdat die reeds in het bezit is van een hond of kat.

U kan natuurlijk perfect bepalen dat de huurders geen wijzigingen mogen aanbrengen, zoals het plaatsen van een kattenluik.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LYNX XX

#14 , 22 dec 2020 10:58

AAN #12 en # 13 In de eerste plaats gaat het zeker niet over dierenliefhebber te zijn; maar ik bedoel dat ikzelf als dierenliefhebber steeds huisdieren onder mijn verantwoordelijkheid heb en er dus voor opdraai.
Wat kinderen betreft ( deze wil ik in geen discussies betrekken ), maar krassen op laminaat, deuren en ... door hun speelgoed kunnen even veel schade veroorzaken, of tekenen op de muren en dergelijke ...
Is ook normaal. Ben heel lang geleden ook jong geweest ?
Het is hier om schade te doen aan derden en het huurhuis/appartement is van derden.

Daarom een brandpolis gekoppeld aan een familiale polis ( huurders polis ).

Hieronder enkele linken van maatschappijen die deze zaken in hun polissen opnemen.

https://www.verzekeringen.be/schade-huisdieren
https://www.ethias.be/part/nl/tips-weet ... keren.html

https://www.argenta.be/nl/verzekeren/br ... rders.html

https://www.ethias.be/part/nl/tips-weet ... sdier.html

zie ook Belfius en KBC

Is niet enkele een brandpolis maar een combinatie met familiale verzekering voor huurders

Huurder is niet gedekt voor schade aan de eigen bezittingen maar wel tegenover derden ( huurpand = van een derde ).

Zo ook als hij het huurpand verlaat, zal hij opdraaien voor de schade. indien niet verzekerd zelf betalen, indien verzekerd = verzekering.

nijltjetweety

#15 , 22 dec 2020 11:19

Minister Weyts Ben heeft beslist dat huisdieren altijd toegelaten zijn in het jaar 2018. Maar het Europees verdrag over katten van 1979 word nog nergens toegepast in de unie.
Een kat moet volgens dit verdrag steeds gecontroleerd buiten gaan, en mag niet vrij rond lopen in het wild volgens dit verdrag.
Een kattenluik waardoor ze vrij in en uit kunnen is dan gewoon verboden en moet dan uit de handel. behalve misschien als ze buiten kunnen in de eigen afgemaakte tuin?
Dus als het balkon niet afgemaakt is dan is de woonst niet geschikt voor katten, indien dit verdrag gepraktiseerd zou worden.
Ik weet niet of dit ook geld voor honden.
Ik heb het idee dat je vooral de focus legt op de katten.
Die zijn vaak territoriaal en kunnen dan lang sproeien als ze in een nieuwe omgeving moeten leven.
Die plaatsbeschrijving is dan echt wel belangrijk. Want de geur en vooral de vlekken als dit in trekt krijg je er niet meer uit.
Als België nu eindelijk eens werk zou maken van dat getekende verdrag betreffende katten houden, het zou veel duidelijkheid scheppen.
Schrijf zeker het kabinet van Weyts aan.

Terug naar “Huren”