Jongeren,werklozen,mindervaliden en gepensioneerden maken dus geen kans om bij u te huren?
Precies of een goed inkomen een garantie is op betaling van de huur.

Neen, maar je beperkt wel je risico als verhuurder en in het geval van een wanbetaler, verhoog je je kans dat je via vonnis en deurwaardersexploot de achterstallige sommen terugkrijgt.
Als een bank geld leent aan een klant eist deze eveneens een aantal waarborgen die een gedeelte van zijn cliënten effectief zal uitsluiten van de mogelijkheid van een lening.
Als verhuurder leen je aan derden, zonder dat je de controlemogelijkheden hebt van een bankinstelling, een pand van, laten we het conservatief houden, € 125.000 uit voor een bepaalde periode en ontvang je voor het genot dat die lener ervan heeft een maandelijks bedrag.
De kostprijs om dat pand aan te schaffen komt ook van ergens, dat valt niet zomaar gratis uit de lucht zodat een eigenaar aan eender wie zonder het minste kritische onderscheid kan verhuren...
Verhuurders zijn nog altijd geen ngo's die uit de goedheid van hun hart hun bezittingen zomaar aan de eerste de beste die zich aanbiedt ter beschikking dienen te stellen!
Als ik honderdduizenden euro's wens te investeren in vastgoed is het verdorie wel de bedoeling dat dat wat opbrengt; anders kan ik het even goed op een paar spaarrekeningen en andere "veilige" beleggingsvehikels laten staan. Het lijkt me dan ook logisch dat verhuurders een aantal criteria hanteren om kandidaten te screenen.
Wil je toch een boosdoener om aan de muur te nagelen? Kijk dan eens kwaad naar vadertje staat. Voor energiebedrijven, bankinstellingen, telecomfirma's, water en gas bedrijven, aannemers en dergelijke meer bestaan er talloze lijsten en controlemechanismen die hen in staat stellen clienten en bedrijven te screenen vooraleer er een overeenkomst wordt gesloten. Voor de verhuurdersmarkt bestaan dergelijke systemen niet.
Laten we eens een rekensommetje maken en het weer conservatief houden zodat ik nergens het verwijt krijg te overdrijven:
- Stel in België zijn er 2 miljoen "eenheden" (in realiteit meer) die een woning betrekken. Cijfers van NIS stellen dat ruim 70% van een eigen woning bezit of ervoor afbetaald. Laten we daar hier 75% van maken.
- Dat houdt in dat 25% een woning huurt. Laten we, weer conservatief, schatten dat 60% van hen huurt op de privémarkt. Dat is dus 15% van de gehele markt of 300.000 woningen.
- Neem een gemiddelde waarde van € 150.000 per woning die een gemiddelde huur oplevert van € 5400 op jaarbasis. De waarde van het vastgoed vertegenwoordigt dan € 45.000.000.000 met een jaarlijkse minimale cashflow van € 1.620.000.000 zonder minste mogelijkheid van de dienstverstrekkers om hun cliënten te controleren!
Trouwens, jongeren en gepensioneerden behoren statistisch tot de betere huurders en het OCMW kàn in bepaalde regio's de ideale partner zijn om mee samen te werken maar dat verschilt van regio tot regio en hangt grotendeels af van de mensen die er zich bezighouden met huisvesting en budgetcontrole.