zijn die kosten voor mij?

kip23
Topic Starter

zijn die kosten voor mij?

#1 , 16 dec 2009 01:02

hallo

ik huur al 11 jaar een appartement, de vloeren zijn bedekt met tapijttegels, dit lag hier al voor ik hier kwam wonen.
op sommige plaatsen zie je de slijt goed (wat wil je na al die jaren)
maar ik heb nooit andere gekregen. onder de tegels ligt geen vloer dus het tapijt er gewoon afdoen ging niet.
nu ga ik verhuizen, en volgende week houden we een plaatsbeschrijving,
nu is er een stukje tapijt waar mijn kat een beetje aan gekrabt heeft, kan de verhuurder mij dat tapijt aanrekenen na 11 jaar??
+ in het begin van de overeenkomst is er geen plaatsbeschrijving gehouden, waarom moet dit nu dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 16 dec 2009 02:11

Je kan die plaatsbeschrijving door de verhuurder laten opmaken, maar ik raad je aan absoluut niets te tekenen.

Normaal gesproken kan je verhuurder je totaal niets aanrekenen van schadevergoeding omdat er geen vergelijkingsbasis is met een plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur. Want daartoe dient een "uitgaande" plaatsbeschrijving. In feite is een uitgaande plaatsbeschrijving een verkeerd woord want er dient enkel gekeken worden "aan de hand van de plaatsbeschrijving bij aanvang", wat er gewijzigd is. En dan nog exclusief de normale slijtage die ten laste van de verhuurder is. Tenzij hij natuurlijk kan bewijzen dat dit of dat niet in die of die toestand was bij aanvang van de huur. Je zal dus best begrijpen dat dit heel moeillijk is.

Je tapijt is in 11 jaar niet vervangen zeg je ? Ik denk dat je verhuurder dit wel zal mogen vervangen voor een nieuwe huurder. Als je verhuurder moeillijk doet over het stukje dat afgekrabd is zeg je gewoon dat dit bij aanvang ook zo was. Het is aan hem om het tegendeel te bewijzen. Of wil je soms dat hij een volledig nieuwe vloer legt met tapijttegels op jouw kosten ? Want natuurlijk zal dat stukje tapijttegel dat afgekrabd is, niet meer te krijgen zijn na 11 jaar, zodat je misschien een heel nieuwe vloer zou moeten betalen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

katjaken

#3 , 16 dec 2009 06:39

Ik zit met een gelijkaardig probleem, wij gaan ook uit onze huurwoning en bij ons is in de tijd een plaatsbeschrijving gebeurd met daarin vermeld de tegels die gescheurd zijn doorheen de woning, nu zes jaar later zijn er meerdere scheuren te zien en bij rondvraag in het gebouw blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is bij de andere bewoners.
Wij hebben de vloer op normale manier onderhouden en de barsten zijn spontaan gekomen.
Kan de verhuurder ons hier voor aanrekenen ? De vloer ligt er al zeker 25 jaar.

Reclame

JohnD

#4 , 16 dec 2009 06:51

Neen, en zeker niet als in dit geval bij jou in de PB staat geschreven dat er al enkele tegels beschadigd waren. Vermits de verhuurder volgens de huurwet moet instaan voor normale slijtage of voor wat normaal het gevolg van ouderdom is, is het duidelijk dat er hier mede dank zij die PB er al kan van uitgegaan worden dat het verouderingsproces al bezig was ten tijde van die PB.

In feite is de juiste plaatsbeschrijving hier ten nadele van de verhuurder. Want in het tegengestelde geval moest misschien nog bewezen worden (alhoewel dit twijfelachtig is) dat de scheuren het gevolg van ouderdom zijn.

Opgelet de tegels mogen niet beschadigd zijn geworden doordat er een zwaar voorwerp op gevallen is of zo.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

katjaken

#5 , 16 dec 2009 07:07

heel erg bedankt voor je snelle antwoord, de tegels zijn zeker niet beschadigd door een voorwerp dat erop gevallen is, het zijn door heel de woning fijne barsten die soms wel vier, vijf tegels in beslag nemen.

kip23
Topic Starter

#6 , 16 dec 2009 10:16

bedankt john.
nu nog een vraag, waarom mag ik die plaatsbeschrijving niet tekenen? wat kan er dan gebeuren?
de verhuurder zei tegen mij dat ik de waarborg pas krijg als de andere huurder er 1 week inzit, na die week belt ze de huurder op en vraagt of er nog gebreken zijn, kan ik daar dan nog voor opdraaien??? wat als die huurder zelf iets stuk maakt en zegt dat het nog door mij komt!
daarom was ik van plan die plaatsbeschrijving wel te tekenen, zodat ik niet voor die dingen zou opdraaien. beter niet doen dan?

ik vind het eigenlijk wel schandalig, ze zegt zelf dat ze veel geluk heeft gehad met een huurder als mij, nooit iets stukgemaakt, alles prima onderhouden, en dan nu zo moeilijk doen...

Vandebos

#7 , 16 dec 2009 10:35

Zoals john reeds zei, zal die uittredende plaatsbeschrijving weinig nut hebben als er geen intredende werd gemaakt.

eden om niet onmiddellijk te tekenen is dat je eens rustig na de plaatsbeschrijving deze kan herbekijken en eventuele opmerkingen of bezwaren noteren.

Terug naar “Huren”