Huur overeenkomst

Verh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur overeenkomst

#1 , 20 sep 2022 16:58

Geachte,

Ik heb een huur contract voor een appartement getekend wat is ingegaan 01.07.2021, nadat de verhuurder op 01.07.2023 me een huurverhoging stuurde van 75 Euro per maand, ben ik er achter gekomen via de makelaar dat de verhuurder in België verplicht is om een woning te verhuren waar de ramen van dubbel glas voorzien zijn.

Wat ik wil vragen is:
1 Had de verhuurder het appartement niet met dubbel glas moeten voorzien voor dat hij een huurcontract met me aanging.
2 Kan ik de huur verhoging inhouden.
3 Wat kan ik ondernemen om de verhuuder zo snel mogelijk de ramen van dubbel glas te voorzien ?

Mvg,

Naam verwijderd - JurecaBE - moderator

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bistrodinertjes

#2 , 21 sep 2022 09:14

Wat is de duur van het huurcontract ? Denk niet dat prijsverhoging (behalve indexatie) toegestaan is.
Dubbel glas is idd verplicht

bambipower

#3 , 21 sep 2022 10:27

Bij zelfstandige woningen houdt de woningcontroleur sinds 1 januari 2021 rekening met de energiescore van de woning, zoals vermeld op het energieprestatiecertificaat (EPC). Het ontbreken van dubbele beglazing wordt niet als een gebrek aanzien als de energiescore van de woning lager ligt dan de door de Vlaamse Regering vastgestelde grenswaarde. Deze grenswaarden zijn:

600 kWh/m² voor een open bebouwing
550 kWh/m² voor een halfopen bebouwing
450 kWh/m² voor een gesloten bebouwing
400 kWh/m² voor een appartement
Als de energiescore laag genoeg is, wordt het ontbreken van dubbele beglazing niet als gebrek
https://www.vlaanderen.be/woningkwalite ... lke-woning

Reclame

LennieK

#4 , 21 sep 2022 11:03

Het ontbreken van dubbel glas wordt pas echt een gebrek dat kan leiden tot een besluit vanaf 2023.

Stel dat je inderdaad de gebreken laat vast stellen, dan wordt de eigenaar aangemaand om deze te herstellen.

Dat verandert echter NIETS aan de huurprijs.

freelance

#5 , 21 sep 2022 13:04

Quote : " via de makelaar dat de verhuurder in België verplicht is om een woning te verhuren waar de ramen van dubbel glas voorzien zijn. "

Onzin . Hangt af van energiescore van de woning .

Huurprijsverhoging wetgeving :
" Indexatie

§ 1. Als de huurovereenkomst schriftelijk is gesloten, wordt de huurprijs eenmaal per huurjaar aan de kosten van levensonderhoud aangepast op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, tenzij die aanpassing uitdrukkelijk uitgesloten is. "

Kan ook met terugwerkende kracht gevraagd worden , tot 3 maand voorafgaand aan het verzoek .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

justice speaker

#6 , 21 sep 2022 15:08

Er werd voor dubbele beglazing uitstel verleend tot 31 dec 2022.
In tussentijd werd er rekening gehouden met de energiescore van de woning.
Vanaf 01/01/2023 is er geen enkele afwijking meer voorzien en moeten alle woningen ongeacht de energiescore voorzien zijn van dubbelglas.
Vanaf 01/01/2023 1 raam met enkel glas is een overtreding, meerdere ramen met enkel glas is cat II ongeschikt.
Het is aanbevolen aan de eigenaars om te investeren in hoog rendementsglas omdat in 2025 en 2030 de normen nog verstrengen en zo extra kosten te vermijden.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

KJ86

#7 , 21 sep 2022 15:52

Vanaf 01/01/2023 is er geen enkele afwijking meer voorzien en moeten alle woningen ongeacht de energiescore voorzien zijn van dubbelglas.
Dat klopt niet!
Het zou mij verwonderen als er afgeweken wordt van het briljant idee om de norm aan het epc te koppelen. Je kan immers niet doelgerichter dan dat renoveren. Enerzijds omdat het onmogelijk is om het enkel glas te vervangen op een termijn van enkele jaren want de capaciteit is er niet en anderzijds omdat vaak meer dringende renovaties zich aanbieden die gecombineerd kunnen worden met energiebesparende maatregelen.
Voorbeeld:
kachels vervangen voor centrale verwarming
capillair vocht aanpakken in combinatie met vloerisolatie
spouwmuurisolatie kost een fractie van nieuwe ramen
minderwaardige dakisolatie vervangen door een sarkingdak
enz...

Woningen isoleren moet op maat gebeuren.

Terug naar “Huren”