Al eens aan gedacht om de opzeg persoonlijk te gaan afgeven, en de verhuurder te laten tekenen voor ontvangst ?Hij vraagt 3 maanden cash als waarborg.
Is er een mogelijkheid de opzegbrief toch op de 31ste te bezorgen? Deze persoon woont 2 minuten van ons...Zou echt jammer zijn van die extra maand opzeg
Ik dacht hier ook aan maar mag dit? Is dit dan wettelijk in orde?Al eens aan gedacht om de opzeg persoonlijk te gaan afgeven, en de verhuurder te laten tekenen voor ontvangst ?Hij vraagt 3 maanden cash als waarborg.
Is er een mogelijkheid de opzegbrief toch op de 31ste te bezorgen? Deze persoon woont 2 minuten van ons...Zou echt jammer zijn van die extra maand opzeg
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
Mag ik het even oneens zijn met deze stelling ?Neen, de opzeg begint te lopen de eerste van de maand nadat de verhuurder kennis heeft genomen van uw opzeg. Kennisname van een opzeg via aangetekend schrijven zonder bewijs van ontvangst wordt geacht maximaal drie werkdagen na het verzenden ervan te hebben plaatsgevonden. (vroeger kan als u bijvoorbeeld via de fiche van de post kan bewijzen dat de ontvanger het op dag 1 of 2 in ontvangst heeft genomen)
Als deze verzend op de 31ste december zal er van kennisname worden uitgegaan op de 5de of 6de januari (al naargelang men de 2de beschouwt als een werkdag of feestdag..). Uw opzeg kan dan ook pas ingaan op 01/02/2010.
Er zijn een aantal vrederechters die oordelen dat de dag van verzending telt. Navraag op huurdersbonden zal dat uitwijzen. Daar ben ik het gloeiend mee oneens, maar misschien oordelen huurdersbonden naargelang praktijervaringen met geschillen voor vrederechters.
Ikzelf en veel vrederechters oordelen echter dat de dag van aanbieding door de postbode (reeds !) telt. Of de betroffen persoon nu thuis is of niet doet er niet toe. Dit principe geldt voor alle soorten AS's.
Dat er een uitzondering zou gemaakt worden voor AS's ivm huuraangelegenheden kan ik ook nergens terugvinden. Ik bedoel dus de stelling als zou een AS slechts geldig zijn 3 dagen na verzending (en dus losstaande van het tijdstip van ontvangst), is mij vreemd.
Als ik van de poster was zou ik toch morgen nog naar de post lopen en met een beetje geluk gaat zijn opzeg per 4 jan in. Ik bedoel het kan nooit kwaad als later mocht blijken dat de opzeg pas in feb. ingaat.
De verzendingtheorie is in België reeds geruime tijd afgezworen. Je kan ook moeilijk van de ontvanger verwachten dat hij kennis neemt van een schrijven voordat hij het ontvangen heeft... Tenzij de kristallen bollen weer in voorraad zijn?B.4. Zoals het Hof reeds in de arresten nrs. 170/2003, 166/2005, 34/2006, 43/2006 en 85/2007 heeft geoordeeld, is het redelijk verantwoord dat de wetgever, om rechtsonzekerheid te vermijden, de termijnen van rechtspleging laat lopen vanaf een datum die niet afhankelijk is van de handelwijze van de partijen. De keuze van de datum van verzending van het aanslagbiljet als aanvangspunt van de beroepstermijn beperkt evenwel het recht van verdediging van de geadresseerden op onevenredige wijze, doordat die termijnen beginnen te lopen op een ogenblik dat zij nog geen kennis kunnen hebben van de inhoud van het aanslagbiljet.B.5. De doelstelling om rechtsonzekerheid te vermijden zou evengoed kunnen worden bereikt indien de termijn zou ingaan op de dag waarop de geadresseerde, naar alle waarschijnlijkheid, kennis ervan heeft kunnen nemen, dit wil zeggen de derde werkdag waarop het aanslagbiljet aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst‘(Grondwettelijk Hof 123/2007,26 september 2007).
Aangetekende zendingen vertrekken noodzakelijk tijdens de kantooruren en worden in de regel daags nadien aangeboden. Hieruit kan afgeleid worden dat de ‘tweede werkdag’ de dag van ‘aanbieding’ is en niet meetelt IN de termijn.
‘Er wordt algemeen aangenomen dat wanneer,behoudens een bijzondere bepaling,een aangetekende zending een termijn doet lopen,het niet de verzending maar de ontvangst is die in overweging moet worden genomen en dat de zending ontvangen is wanneer de brief wordt aangeboden op de woonplaats van de bestemmeling en hem werd afgegeven of wanneer in zijn afwezigheid een bericht werd achtergelaten waarmee hij werd ingelicht over de aanbieding van de zending en van de mogelijkheid haar op te halen bij de post‘[R.v.St. nr.77.889,30 december 1998,A.P.M. 1999,17;zie ook R.v.St. nr.118.123,8 april 2003(M. t. Gem.Drogenbos),R.W.2003-04,1268].
Mag ik je dan vriendelijk verzoeken VDB om dit te aan te vullen in mijn topic van vorig jaar?U mag uw opzeg tegen ontvangstbewijs persoonlijk gaan afgeven, dat is rechtsgeldig.
Ik herinnerde me ook je topic van vorig jaar, en dacht er aan voor ik mijn reactie plaatste; mijn zoeken leverde echter niet onmiddellijk iets op. Ik heb daar destijds ook een discussie met de huurdersbond over gehad wiens standpunt nog verder verwijderd was. Mijn visie over de datum van aanbieding als geldige datum ligt ergens tusenin.Tja die datum van verzending lijkt een eeuwig twistpunt te blijven..
Mag ik je dan vriendelijk verzoeken VDB om dit te aan te vullen in mijn topic van vorig jaar?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... +ontvangst
Ik vind dit ook logisch omdat je dan net zo goed een bewijs van ontvangst van de geadresseerde hebt.
Ja, maar moest ik verhuurder zijn zou ik dat dan ook weigeren te tekenen, en je AS kun je evengoed wachten tot half januari, tenzij je de stelling van huurdersbonden volgt die dus de datum van verzending als geldig beschouwen. Ik zou eens moeten horen op welke jurisprudentie(s) zij zich baseren.Het zal dan donderdagmorgen persoonlijk worden en best ook een aangetekende brief verzenden
En waarom dan John? Geef mij een reden waarom je zou weigeren te tekenen voor ontvangst van de opzeg van een huurder.Ja, maar moest ik verhuurder zijn zou ik dat dan ook weigeren te tekenenHet zal dan donderdagmorgen persoonlijk worden en best ook een aangetekende brief verzenden