Ik had een vraag over het indexeren van een woning.
Ik huurde een woning sinds 1/06/2019. Aangezien wij met vochtproblemen zaten die meerdere malen werd gemeld aan het immokantoor, besloten wij om te vertrekken. Hier werd geen gehoor aan gegeven. Mails werden niet beantwoord en telefonisch lieten ze weten dat we het maar moesten opkuisen aangezien het pand te koop staat en de eigenaars hier niets meer aan willen doen. Dus deden wij een opzeg in maart 2023 om daarna op 30 juni het pand te verlaten.
Nu heeft het immokantoor voor de laatste maand toch nog een indexatie doorgevoerd. Deze werd aangetekend verzonden op 30 mei 2023 en berekend volgens een EPC waarde D.
Bij de uittredende plaatsbeschrijving werd alles in orde verklaard en moest in enkel nog een nieuw lampje voor de dampkap voorzien. Hiervoor tekende ik ook af zodat ik mijn volledige waarborg terug kon ontvangen. Zo gezegd, zo gedaan.
Nadien komen ze nu af met een afrekening en een herberekening van de index op 14/07/2023. Onder noemer her aanpassing van de indexatie willen ze nu 25 euro afhouden aangezien ze plots een EPC attest hebben gevonden met label C. Deze werd volgens hun in december/januari opgemaakt. Het immokantoor was "vergeten" dat het appartement nu over een C label beschikt.
Kan dit zomaar? Ik weet dat je als verhuurder recht hebt op indexatie. Maar kun je dit nogmaals doorvoeren of her aanpassen als je in het jaar al een aangetekend schrijven hebt gedaan voor indexatie? Is dit een fout van het kantoor of moet ik mij hier wettelijk aan houden?
Bedankt voor de feedback!