Goedendag,
Hieronder mijn situatie om te achterhalen wat mijn rechten zijn en de rechten van een vertrekkende partij bij het eenzijdig opzeggen van een huurovereenkomst.
De vertrekkende partij/medehuurder en ik waren feitelijk samenwonend. Beide hebben we het huurcontract ondertekent. In oktober heeft er een relatiebreuk plaats gevonden. Per 1/11/23 heeft de vertrekkende partij de huur opgezegd. Er is geen samenlevingsovereenkomst.
Deze vertrekkende partij betaalde per direct geen huur of andere onkosten meer aan het hurend goed. Vanaf 01/02/24 is er aan addendum bij het huurcontract actief, waar de vertrekkende partij niet op staat en wordt vervangen door iemand anders. Dit alles is in samenspraak en goedkeuring van de verhuurder gegaan.
Nu is er veel voorgevallen, waardoor ik mij helemaal niet meer veilig voel als hij aanwezig is. De vertrekkende partij heeft in oktober/november al de sleutels ingeleverd en zijn spullen opgehaald. Helaas eist hij dat hij nog op 30 of 31 januari het terrein en het huis mag betreden om alles te inspecteren.
Kan de vertrekkende partij dit eisen? Ook als hij overal al afstand van heeft gedaan, zoals uitgeschreven bij in de gemeente (en dus niet meer feitelijk samenwonend), geen huur of financiële verplichtingen meer uitvoert?
Als het wel zijn recht is, ben ik liever niet aanwezig, maar ik heb er ook geen vertrouwen in dat hij bewust schade gaat toebrengen aan het domein. Wie kan ik dan het beste inschakelen om het zo vredig mogelijk te laten verlopen, de politie? Of is er nog een andere optie? (de politie is eerder betrokken geweest toen de vertrekkende partij niet wilde vertrekken)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast vriendelijke bedankt!
Normaal zou ik mijn naam schrijven, maar ik blijf graag anoniem uit veiligheidsoverwegingen.
Bedankt voor het lezen!