kan dit zomaar?

veerle1975
Topic Starter

kan dit zomaar?

#1 , 15 jun 2010 18:27

Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen.
Mijn zus is twee weken terug, op vrijdag 04 juni via een immokantoor een handelspandpand gaan bezichtigen.
Het pand had wel iets en ze hadden interesse, de verkoper zei dat er nog kandidaat huurders waren en vroeg mijn zus een ' reservatiekost' van 1.100 euro.
Ze hebben dat daar betaald , en hebben daarvan gewoon een betalingsbewijs gekregen. Verder stond daar niets op, en ze hebben daar ook verder niets getekend ofzo.
Het contract zou worden opgesteld en donderdag 10 juni hebben ze dat contract via mail ontvangen. Na inzage heeft mijn zus beslist om dat pand niet te huren.
De voorwaarden in het opgesteld contract waren niet aanvaardbaar.
Ze heeft dan vrijdag een aangetekend schrijven gestuurd naar dat immokantoor met de vermelding, dat ze het pand niet willen huren.
Ze stelde de vraag of ze de som van 1.100 euro dan ook willen terug betalen.
Nu heeft ze een mail teruggekregen van de makelaar dat dit niet kan omdat ze zogezegd akkoord is gegaan met het contract door het betalen van die reservatiekost.
En dat hij dat kon bewijzen omdat hij een mail had waar haar gegevens ( adres en siskaartnummer) opstonden en een kopie van haar paspoort. Volgens hem is dat bindend en rechtsgeldig.
Hij zou eventueel hun geld wel kunnen terugstorten als ze een andere huurder zouden vinden.
Mijn zus is tot nu toe niet zelfstandig heeft geen btwnummer en handelsregisternummer, zelfs geen attest voor bedrijfsbeheer, wat wel belangrijk is, omdat je als natuurlijk persoon nog altijd beter beschermd wordt door de wet.
Haar bankier heeft haar verzekerd dat ze niet gebonden is ze heeft nergens iets getekend, geen contract en ook geen compromis of voorstel tot contract.
Zijn er mensen die hier iets van af weten?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
veerle1975
Topic Starter

#2 , 18 jun 2010 14:01

Sedert deze morgen is het probleem dus opgelost.
Mijn zus krijgt haar centen terug.
Heb info genomen bij allerlei instantie's , en de makelaar geconfronteerd met de ' wettelijke bepalingen' van zijn werkwijze.
Het was akkoord gaan of hij kon zich gaan verantwoorden bij het BIV en bij de economische inspectie.
Man toch dat er zo'n sjoemelaars rondlopen :twisted:

Vandebos

#3 , 18 jun 2010 14:21

Waasland, kuststreek?

Reclame

veerle1975
Topic Starter

#4 , 18 jun 2010 14:39

Naar het schijnt typisch voor die kanten hé, maar de makelaar is van zuid west vlaanderen.

Terug naar “Huren”