Huisbaas eist dat wij alle onkosten van de eigenaar betalen

yuma
Topic Starter

Huisbaas eist dat wij alle onkosten van de eigenaar betalen

#1 , 14 jul 2010 19:52

Hallo,
Graag even jullie raad.
Wij huren een huis van mijn vader.
Nadat we verhuisd waren naar dit huis kwam hij af met de rekeningen van zijn brandverzekering,grondlasten enz en eist dat wij dit ook betalen tevens ook alle kosten van onderhoud van het huis terwijl wij ook huur betalen.
Tevens weigert hij zijn adres te verzetten zodat hij meer invaliditeitsuitkering kan krijgen terwijl hij bij zijn nieuwe vriendin woont.
Wij hebben alle bewijzen van alles wat we betaald hebben.
Nu na de zoveelste rekening is er een enorme discussie van gekomen.
Wat kan ik hier aan veranderen?
Hij dreigt met ons er uit te laten zetten indien we niet alles betalen.
Wat kan ik hier aan doen aub?
Kan ik dit gerechtelijk doen of moet ik gewoon langs de ziekenkas en belastingen gaan om hem aan te geven?
Alvast vriendelijk bedankt voor het advies
mvg Yuma

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2010 20:09

Heb je een geschreven en geregistreerd huurcontract?
Brandverzekering eigenaar en grondlasten zijn normaal tenlaste van de verhuurder.
Daarbij pleegt hij fraude als hij zijn adres niet veranderd om te kunnen blijven genieten van zijn invaliditeitsuitkering.
Natuurlijk aan u om te beslissen hoe je de relatie met je vader wil verderzetten, in oorlog of vrede

roharro

#3 , 14 jul 2010 20:16

Brandverzekering: hij betaalt de polis eigenaarsrisico; de huurder de polis huurdersrisico.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

yuma
Topic Starter

#4 , 14 jul 2010 20:19

Hallo mava,
We hebben geen geschreven en geregistreerd huurcontract.
Dit was wel beloofd maar hebben we tot hiertoe nog niet gezien.
Wat mijn relatie met mijn vader betreft;of het nu mijn vader is of niet,ik zou graag hebben dat alles wettelijk verloopt.
Hij kiest zelf voor te frauderen en geld te verdienen via mij.
Dus ik ga zeker niet terug deinzen omdat hij mijn vader is.
mvg
Laatst gewijzigd door yuma op 14 jul 2010 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

yuma
Topic Starter

#5 , 14 jul 2010 20:20

Wat de brandverzekering betreft,
Ik moet zijn brandverzekeing betalen,wil ik nog een brandverzekering afsluiten als huurder dan betaal ik er 2.
mvg

roharro

#6 , 14 jul 2010 20:24

Wat de brandverzekering betreft,
Ik moet zijn brandverzekeing betalen,wil ik nog een brandverzekering afsluiten als huurder dan betaal ik er 2.
mvg
Als het huis afbrandt (bijv. keuken vliegt in brand tijdens koken) en u hebt als huurder geen verzekering dan moet u alles zelf betalen. Tenzij het om externe oorzaken gaat, zoals brand door blikseminslag, zal men u dus verantwoordelijk stellen.
Dus: vaders verzekering niet meer betalen, maar wel zelf een huurdersverzekering afsluiten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yuma
Topic Starter

#7 , 14 jul 2010 20:27

Ok dit zal ik eerstdaags doen.
dank je wel roharro
Weet er iemand hoe ik al de rest kan oplossen? gerechtelijk?
alvast bedankt

Vandebos

#8 , 14 jul 2010 23:34

Je kan eventjes de puntjes op de III zetten:

- Dat hij fraudeert met de invaliditeitsuitkering zodat hij een hogere uitkering krijgt.
- Dat hij fraudeert met de invaliditeitsuitkering omdat hij niet al zijn inkomsten aangeeft
- Dat hij fraudeert met de belastingen aangezien hij zijn KI op het verkeerde vakje invult.
- Dat aangezien hij verhuurt bij wet verboden is de grondbelasting door te rekenen aan de huurder
- Dat hij zijn brandverzekering pand zelf dient te betalen zodat de huurder een brandverzekering inboedel en tegen schade bij derden kan nemen.
- Dat hij niet in regel is met een mondeling contract.
- Dat er geen registratie is gebeurd van het contract zoals bij wet verplicht, hetgeen strafbaar is met boetes.

Als het echt tot knallende ruzie komt en niemand nog voor rede vatbaar is... kan je deze lijst steeds aangetekend laten geworden... Zal wel eventjes doen nadenken... Wie weet rinkelt er wel plots een belletje.

jefke007

#9 , 15 jul 2010 10:34

Los van alle het vorige is het zo , dat zodra jij op dat adres je domicilie zet, en je vader daar dan ook dezelfde domiclie heeft het ziekenfonds automatisch electronisch verwittigd wordt via het rijksregister, en is hij zijn hogere uitkering om die reden alleen al ook kwijt.

j.demoor

#10 , 16 jul 2010 11:10

“Art.5.De onroerende voorheffing betreffende het gehuurde onroerend goed kan niet ten laste van de huurder worden gelegd.Art.12.Behalve...zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Contractuele afwijkingen hiervan dienen geacht niet te bestaan.

“Art.1733.Hij(=de huurder) is aansprakelijk voor brand,tenzij hij bewijst dat de brand buiten zijn schuld is ontstaan.Art.1735.De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten...”(Burgerlijk Wetboek).

O.m. hiervoor kan de verhuurder in de huurovereenkomst bedingen dat zijn huurder zich verzekert.

“Art.2...§2.Met toepassing van de artikelen 1720,1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling,is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen ,andere dan de huurherstellingen... Art.12.Behalve...zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Contractuele afwijkingen hiervan dienen geacht niet te bestaan.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Indien uw vader weigert zijn domiciliëring te doen verwijderen van uw woning dien dan klacht in bij de politie op grond van voornoemd art.7.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

yuma
Topic Starter

#11 , 17 jul 2010 23:02

alvast bedankt voor alle goede raad iedereen.
ik denk dat het aangetekend zal worden want hij is voor geen rede vatbaar.
Het is betalen of per direct vertrekken.
Hartelijk dank voor de info.
mvg yuma

yuma
Topic Starter

#12 , 17 jul 2010 23:32

Ik had nog even een vraagje,
Stel dat het tot een rechtszaak komt.
Zijn adres staat nog steeds bij ons,dus ik denk dat we dan eigenlijk inwonend zijn??
Al woont hij hier niet.
Kan hij dan niet aanhalen dat wij de onroerende voorheffing moeten betalen omdat ik werk of hoofd van gezin ben?
Hij trekt nog steeds zijn volledige uitkering zoals voor we hier komen wonen zijn.
alvast bedankt

Vandebos

#13 , 17 jul 2010 23:35

De grondbelasting is voor de eigenaar, einde verhaal. Hierop is slechts één uitzondering; bij de verhuur van een handelspand kan bedongen worden in het contract dat de grondbelasting wordt betaald door de huurder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 aug 2010 17:54

U woont er uw vader dus niet - laat de kwartierinspecteur de procedure ambtelijke schrapping opstarten en of indien geweten waar jij wel woont daar een ambtelijke inschrijving uitvoeren

Indien uw vader daar gedomicilieerd blijft dan kan hij daar in feite altijd binnenkomen en kan dat ook afdwingen.
Alles wat binnen staat kan door een deurwaarder worden megenomen om zijn schulden te betalen.

Va het ogenblik dat jullie ingeschreven staan kan/mag je alle sloten veranderen.
Zolang hij daar ook ingeschreven staat mag hij die laten uitboeren op zijn kosten daarna is het voor hem strafbaar.

Als je een redelijke huur betaald heb je al een poot om op te staan.
Als hij u daar buiten wil 'per direct' dan zal hij toch naar de rechter moeten stappen -- natuurlijk als hij daar nog ingeschreven staat kan hij gezien ingeschreven alles buitenzetten.
Indien niet meer ingeschreven en hij probeert iets dan is hij strafbaar.
- huisvredebreuk
- diefstal met braak -valse sleutels ( ook al zijn het echte maar hij mag ze niet gebruiken voor dat doel) - inklimming enz
Het is niet omdat je EIGENAAR bent dat je in een huurhuis binnenmag - ik kan u verzekeren dat hij wel eens heel erg zal verschieten als politie hem arresteert voor die feiten - min 6 mnd gevangenis dus kan hij voor magistraat worden voorgeleid.
Per toeval weet ik dat zoiets kan gebeuren.

Terug naar “Huren”