Boete na late huurbetaling

Auraybleu
Topic Starter

Boete na late huurbetaling

#1 , 20 jul 2010 19:35

Hallo,

Momenteel huur ik (vanaf 1/1/10) een woning. Waarvan ik de huur maandelijks tussen 1 en 8 dagen te laat betaald, omdat ik helaas eerder mijn geld niet heb. Maar ik betaal altijd!
Nu zegt het huuurcontract van de verhuurder dit:
"Voor elk geval dat huurder in verzuim is met de tijdige en volledige nakoming van een geldsom, is hij 1% rente per maand verschuldigd over de verschuldigde hoofdsom vanaf de vervaldatum tot aan de dag van algehele voldoening van de hoofdsom. Hierbij wordt een gedeelte van een maand als een volle maand aangemerkt."
Echter heeft hij mij enkele keren alleen per telefoon laten weten dat ik een boete moet betalen en heb ik nooit een schriftelijk melding van een boete gehad. Is het mondeling rechtsgeldig of moet het schriftelijk?
Ook rekent hij een boete over de boete terwijl er eigenlijk niet in het huurcontract staat wanneer ik de boete moet betalen. Hij gooit er zomaar een bedrag bovenop? Mag dit?

Nu krijg ik een 1e brief van de huurder waarin hij alle boete bedragen bij elkaar heeft opgeteld en eist dat we het voor eind van deze maand betalen. Moet ik dit zien als een 1e aanmaning?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 jul 2010 20:35

Nodig de verhuurder uit voor het vredegerecht in verzoening, maak duidelijk dat de reden waarom u te laat betaald, namelijk dat uw loon pas later wordt gestort dan de afgesproken datum in het contract. Zorg ervoor dat u 2 afschriften van uw bank hebt, ééntje met alle betalingen van uw loon en eentje met de stortingen van de huur. Tracht af te spreken dat de verhuurder akkoord gaat met het feit dat u de huur betaald nadat uw loon is gestort.

JohnD

#3 , 20 jul 2010 20:48

Nu krijg ik een 1e brief van de huurder waarin hij alle boete bedragen bij elkaar heeft opgeteld en eist dat we het voor eind van deze maand betalen. Moet ik dit zien als een 1e aanmaning?
Pure en gewoontegrouwe intimidatie van de verhuurder. Die clausules hebben niet de minste wettellijke waarde. Doe wat VDB u aanraad en u bent voorgoed van die intimidaties vanaf. Enfin "mogelijk" want de ene vrederechter kan volledig anders oordelen dan de andere.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2010 22:55

Die clausules hebben niet de minste wettellijke waarde
Ik zie niet in waarom niet.

Het is perfect toegelaten te bepalen dat verwijlintrest van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd is.

De rechter kan eventueel de intrestvoet herleiden als hij die overdreven acht.

float

#5 , 21 jul 2010 09:26

Idd, is toch gewoon toepassing van het algemeen verbintenissenrecht?

Vandebos

#6 , 21 jul 2010 10:23

Klopt, niets verhindert het vorderen van deze boetes. Het enige wat kan is dat de rechter het boetebeding aanpast indien de tarieven te hoog zijn. Indien de huurder dit verzoekt zal hij eventueel ook de datum van uiterste betaling in het contract aanpassen als dit beter overeenkomt met de wijze waarop de huurder zijn loont ontvangt. Maar dan dien je dat met argumenten te kunnen staven.

Auraybleu
Topic Starter

#7 , 21 jul 2010 21:14

Bedankt voor jullie tips! Ik zal de verhuurder uitnodigen voor een vredegerecht in verzoening. Ben benieuwd of hij daarop ingaat.

float

#8 , 22 jul 2010 17:23

Gaat het om hetzelfde huisje in Nederland als in je andere post?

Terug naar “Huren”