Hallo,
Vorige week werd er ingebroken in ons huurappartement. Juwelen, computers, geld, elektronica, ... werden allemaal gestolen. De inbrekers zijn binnengekomen door het afbreken van het cilinderslot aan onze deur.
We hebben de huisbaas gebeld om te vragen welke slotenmaker ons slot moest komen herstellen. We hebben deze persoon gebeld en hij heeft de herstelling uitgevoerd. Nu is er discussie over wie deze herstelling moet betalen (+/- 300€). Volgens ons is dit voor de huisbaas, volgens hem is dit voor ons.
Ik heb wat opzoekwerk gedaan en ik vond het volgende terug:
" De verhuurder moet enkel de "nodige herstellingen" doen. Onder dit ruime begrip vallen o.a. herstellingen aan de muren, deuren, trappen, dak(goten), vloeren, … Er zijn echter ook herstellingen die niet door de verhuurder moeten gebeuren:
De herstellingen waarvan men mag aannemen dat ze veroorzaakt zijn door de huurder (vb. kapot slot, gebroken tegel, beschadigingen aan de bepleistering, rolluiken, beschadigde schakelaar, verstopte leidingen, krassen,…), zijn ten laste van de huurder.
De huurder moet deze herstellingen echter niet doen als ze te wijten zijn aan ouderdom of overmacht."
Volgens mij valt een inbraak onder de categorie "overmacht", en moeten wij de kosten dus niet betalen.
Kan iemand dit bevestigen / toelichten aub?
Alvast bedankt!