eigenaar wil helft waarborg afhouden

lisad
Topic Starter

eigenaar wil helft waarborg afhouden

#1 , 01 aug 2010 22:38

Ik zit met een probleem...
Ik heb anderhalf jaar een gemeubeld appartement gehuurd. De eigenaar is er enkele dagen geleden terug ingetrokken en gaf toen niet de indruk dat er een probleem was met de staat waarin het appartement verkeerde. Enkel één huishoudstoestel was stuk, maar daarover werd reeds overeengekomen dat ik dit nieuw zou kopen. Daarnet kreeg ik telefoon van de eigenaar die zei dat het appartement vuil was. Dat er twee dagen kuiswerk aan geweest was. Dat er nieuwe gordijnen moeten aangekocht worden omdat er gerookt geweest is in het appartement en de gordijnen niet meer proper te krijgen waren. In het huurcontract stond niet dat er niet gerookt mocht worden en de eigenaar wist dat ik rookte. Bovendien beweert de eigenaar dat het plastieken plafond in de badkamer vergeeld is door de rook en vernieuwd moet worden (er werd nooit gerookt in de badkamer!) en dat in de slaapkamer vingervlekken op de muur zijn en rookschade en dat ik moet instaan voor de kost van nieuwe verf. In de keuken zijn er ook vlekken op de muur die volgens de eigenaar niet meer afgewassen kunnen worden en ook daar moet ik instaan voor de kost van nieuwe verf. Op vlekken op de muur had ik niet gelet, omdat de eigenaar me verteld had dat ze het appartement volledig wilde herschilderen. Anders had ik ze zeker verwijderd. Ook was een rolgordijn stuk, dat had ik zelf weggegooid en was ik vergeten te melden aan de eigenaar. Ik begrijp dat ik moet instaan voor de kost van een nieuw rolgordijn. Er waren ook vier kussens vuil en die wil ze ook nieuw aankopen omdat ze volgens de eigenaar niet meer proper te krijgen zijn. De eigenaar eist nu de helft van de huurwaarborg (=265 euro) die op een geblokkeerde rekening staat.

Ik heb uitgerekend dat de aankoopprijs van het(zelfde) rolgordijn, de kussens en de frietketel niet meer dan 70 euro bedraagt. De gordijnen waren goedkope van de Ikea, maar waren helemaal niet stuk en nog perfect proper te krijgen bij de droogkuis, maar ze heeft ze intussen al weggegooid.

Als er gewezen wordt op de onredelijkheid van haar vraag, haalt de eigenaar het argument aan dat het appartement vuil was en dat ze er kuiswerk aan had en dat de vuilheid op een gebrek aan respect wijst. Toen ze echter in het begin het appartement zag, zei ze dat het er goed uit zag. Voor alle duidelijkheid: het appartement was echt wel gekuist. Misschien niet zoals een professionele kuisploeg zou kuisen, maar het was zeker proper.

Mijn vraag is dus: kan de eigenaar zo veel geld eisen? En kan de eigenaar geld eisen voor verf? Wat als er niet tot een compromis gekomen wordt?

Er is geen plaatsbeschrijving geweest van het appartement. Heb ik dan geen poot om op te staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 aug 2010 23:57

Zonder plaatsbeschrijving zal het voor de verhuurder praktisch onmogelijk zijn haar zaak hard te maken.

Zeker als die dingen die ze claimt die vervanging nodig hadden reeds weggegooid zijn.

Aangetekend de verhuurster in gebreke stellen. In uw schrijven betwist u de schade en de geraamde kost en geeft u enkel een opsomming van de vervangingen waarmee u akkoord bent inclusief de raming van hetgeen deze kosten. U stelt voor dat u zelf die dingen vervangt en dat de volledige waarborg wordt vrijgegeven bij de vervanging. U verzoekt haar u binnen de 10 werkdagen na kennisname te antwoorden aangezien u anders verplicht zal zijn verdere stappen te ondernemen.

Reclame

Terug naar “Huren”