9 jarige huurhernieuwing handelshuur

Paco
Topic Starter

Re: 9 jarige huurhernieuwing handelshuur

#16 , 24 jun 2015 17:53

We hebben nu per 23/6/15 toch een huur hernieuwing ontvangen.
1) De tekst van dit schrijven komt niet overeen met deze zoals in Art. 14 handelshuurwet aangegen:
"Graag hadden wij een huurverlenging voor een periode van 9 jaar aangevraagd voor het pand gelegen te ........... "
en is dus volgens mij ongeldig.
2) volgens art. 14 moet dit schrijven opgesteld zijn:
"ten vroegste achttien maanden, ten laatste vijftien maanden vóór het eindigen van de lopende huur. <W 05-07-1963, art. 48> "
Het huurcontract gaat in op 1/9/1989. Dit is - volgens mij - toch een maand te laat, of tel ik verkeerd?

ps: het is niet direct onze bedoeling het huurcontract niet verder te zetten, maar het zou onze handelingen in de toekomst vergemakkelijken indien we niet meer aan die huur-hernieuwing zouden gebonden zijn.

groetjes, :idea:
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Paco
Topic Starter

#17 , 25 jun 2015 17:41

zie dat mijn vorig bericht niet volledig is weergegeven. Daarom een nieuwe poging.
------------------

We hebben nu per 23/6/15 toch een huur hernieuwing ontvangen.
1) De tekst van dit schrijven komt niet overeen met deze zoals in Art. 14 handelshuurwet aangegen:

"Graag hadden wij een huurverlenging voor een periode van 9 jaar aangevraagd voor het pand gelegen te ........... "

en is dus volgens mijn ongeldig.

2) Het huurcontract is geldig vanaf 1/9/1989. Is deze aanvraag dan geen maand te laat? Of tel ik verkeerd?

"ten vroegste achttien maanden, ten laatste vijftien maanden vóór het eindigen van de lopende huur. <W 05-07-1963, art. 48> "

Volgens mij heeft men dus 3 maanden de tijd om de hernieuwing aan te vragen: 18de - 17de - 16de maand voor het einde van het contract. Klop dit, of moet ik de 15de maand er ook nog erbij nemen?
Paco

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 25 jun 2015 18:45

Handelshuurwet:
Art. 14. De huurder die het recht op hernieuwing verlangt uit te oefenen, moet zulks of straffe van verval bij (exploot van gerechtsdeurwaarder) of bij aangetekende brief ter kennis van de verhuurder brengen, ten vroegste achttien maanden, ten laatste vijftien maanden vóór het eindigen van de lopende huur.

Aanvang huur: 1 september 1989
Einde huur: 89 + 27 = 2016 (30 augustus)

We zij nu juni 2015.
Tot 30 augustus 2016 zijn er nog 14 maanden (6 in 2015 en 8 in 2016).

De aanvraag is inderdaad te laat.

Reclame

Paco
Topic Starter

#19 , 26 jun 2015 10:43

Nogmaals bedankt! Begon te twijfelen...... aan mijn rekenkundig brein......

groetjes
Paco

Terug naar “Huren”