Algemene kosten

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Algemene kosten

#16 , 29 sep 2020 13:55

Woninghuurwet
Art. 3, § 1, Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
§ 6, In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Het is duidelijk de bedoeling van de wetgever dat de huurovereenkomst aangegaan wordt (dus van bij het begin) voor een duur van negen jaar, en dat men daarvan (van in het begin) kan afwijken met een overeenkomst van korte duur.
Het is niet mogelijk een huurovereenkomst van negen jaar, na verloop van enige tijd, om te zetten in een huurovereenkomst van korte duur. Dat dit niet expliciet verboden wordt in de wet doet hieraan niet af, dit blijkt duidelijk als je alle bepalingen samen leest.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
preda
Topic Starter

#17 , 29 sep 2020 14:08

Beste allen, wat kan ik concluderen? Het contract van 2016 is toch veranderd in een van 9 jaar, ook al hadden we een tussen contract getekend (waar ik nu spijt van heb) op 9/07/2019. Of we nu recht hebben op een opzeg vergoeding (1 of 2 maanden) was een extra'tje (maar geen doel op zich), maar vooral, de kosten vallen in de huurwet van vóór 2019. Zijn jullie mee eens? Zoals de Scorpioen, de wet Woninghuurwet art. 3, § 6, citeert?

Thomas Morus

#18 , 29 sep 2020 14:24

Interpretatie is dus nodig. Het zal m.i. van het oordeel van de vrederechter afhangen. Veel vrederechters oordelen bij twijfel in het voordeel van de huurder (het betwistbare contract blijkt in voordeel huurder en verhuurder heeft het ondertekend).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

scorpioen

#19 , 29 sep 2020 14:45

Een (vrede)rechter denkt ook. Als ik dit toelaat is dit de ideale manier om alle bepalingen van de Woninghuurwet te omzeilen. Men kan dan ook in de loop van de huurovereenkomst een (nieuwe) huurovereenkomst van korte duur afsluiten waarbij de huur verhoogd wordt.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

preda
Topic Starter

#20 , 29 sep 2020 16:06

Ok, hierbij mijn conclusie als leek: We hebben 2 opties dan :
1. Of te wel spreken we over een contract van 9 jaar en moeten de huurders de kosten betalen zoals vóór 2019 en hebben we geen recht op extra opzeg vergoeding.
2. Of te wel spreken we over een contract van korte duur, vanaf 2019, dan zijn de kosten anders berekend en gelden de clausule van in ons contract NIET, wel hebben we recht op minstens 1.5 maand opzeg vergoeding, als ik de wet goed interpreteerhttps://www.woninghuur.vlaanderen/sites/default ... df#page=35

mava105

#21 , 29 sep 2020 16:16

TS moet duidelijk eerst eens de huurwet lezen en begrijpen, alvoren iets te willen verhuren. Als je dat niet kent, laat verhuren dan over aan een IMMO.

preda
Topic Starter

#22 , 29 sep 2020 16:57

TS ben ik? Heb ik dan jullie voorstellen / wet begrepen? Maw was mijn conlusie correct sammengevat?

Thomas Morus

#23 , 29 sep 2020 18:22

TS zal wel het nieuwe contract moeten laten vernietigen door de vrederechter indien dat niet in der minne mogelijk is (m.a.w. indien de huurder slechts de kosten betaalt volgens de nieuwe regeling).

Franciscus

#24 , 29 sep 2020 19:43

Indexaanpassing kan mogelijk nog altijd met terugwerkende kracht van 3 maanden. Dit ter zijde.

Thomas Morus

#25 , 29 sep 2020 20:19

Uw optie 1
U hebt een huurcontract van 9 jaar.
Indien het oorspronkelijk contract niet opgezegd werd, telt dat nog steeds en is het nieuwe niet geldig.
Dat zal TS moeten laten bevestigen door de vrederechter want waarschijnlijk houdt de huurder aan het nieuwe contract. Dat contract moet dus ongeldig worden verklaard door de relatieve nietigheid ervan in te roepen en dat gaat enkel via de rechtbank.

Thomas Morus

#26 , 29 sep 2020 21:06

Herlees wat ik schreef in #30:

"TS zal wel het nieuwe contract moeten laten vernietigen door de vrederechter indien dat niet in der minne mogelijk is (m.a.w. indien de huurder slechts de kosten betaalt volgens de nieuwe regeling)."

Als de huurder mordicus het nieuw contract toepast komt er geen deus ex machina om de zaak te regelen...

Thomas Morus

#27 , 29 sep 2020 23:34

Herlees wat ik schreef in #30:

"TS zal wel het nieuwe contract moeten laten vernietigen door de vrederechter indien dat niet in der minne mogelijk is (m.a.w. indien de huurder slechts de kosten betaalt volgens de nieuwe regeling)."

Als de huurder mordicus het nieuw contract toepast komt er geen deus ex machina om de zaak te regelen...
Er is geen nieuw, het oude is nooit opgezegd.
Zucht....

NatD

#28 , 30 sep 2020 01:13

Zucht....

Ik heb geen youtube de laatste dagen, doordat mijn boxen kapot zijn, maar dat was ook niet nodig de laatste dagen :lol: :mrgreen:

Thomas Morus

#29 , 30 sep 2020 10:49

Herlees de oorspronkelijke vraag van TS. Zijn huurder wli de volledige kosten niet betalen en wijst daarvoor naar de (mogelijk ongeldige) overeenkomst die hij heeft getekend samen met de verhuurder.
Leg mij eens uit hoe de verhuurder de kosten vergoed kan krijgen zonder tussenkomst vrederechter, welke dient te vonnissen dat de onwillige huurder moet betalen volgens het reeds lopende contract door het andere ongeldig te verklaren.
Dat is wat ik reed de hele tijd schrijf!!!!

Thomas Morus

#30 , 30 sep 2020 12:58

Voilà dat is wat ik al de hele tijd schreef! In gebreke stellen en indien dan nog geen regeling (in der minne) naar de vrederechter.

Terug naar “Huren”