En hoeveel 'kleine huisdieren' dan wel John?
Is dat nu zo moeillijk om de term "klein huisdier" in de wet op te nemen, zodat daar dan al toch geen twijfel meer over bestaat; dat dat dan zou toegelaten worden bedoel ik. De term overlast of niet dient niet eens opgenomen te worden in zo'n wettekst/aanpassing huurwet, omdat overlast sowieso niet mag berokkend worden, of het nu om dieren of niet gaat.
Goed, die uitspraak die ik bedoelde is al langer geleden. De tijd vliegt te snel

We zullen het hier moeilijk over eens raken en dat hoeft ook niet..
Je stelt het voor alsof alle problemen met huisdieren met een vingerknip op te lossen zijn: schade via de waarborg en overlast via de vrederechter. In theorie misschien wel maar in de praktijk?
Ik kan je voorbeelden geven van schade die pas aan het licht kwam nadat de huurder vertrokken was. Te laat om nog iets van de borg te recupereren en in 1 geval was de schade vele malen groter dan de borg.
Overlast lijkt me een heel moeilijk en delicaat probleem om door een vrederechter op te laten lossen, daar gaat bovendien veel tijd en miserie over voor het zover komt. Ik probeer dat dan ook liever te voorkomen. Vergeten we ook niet dat vaak de mede-huurders er het eerste en het meeste last van hebben. Ik heb zo al een prima en rustige huurder weten vertrekken omdat die de overlast niet meer zag zitten (en er nooit zelf over durfde klagen bij de eigenaar, zodat die ook niks van de overlast wist).
Ruim een maand geleden hadden wij een gelijkvloerse studio van 35m2 met koer te huur. Geen huisdieren, stond er op de affiche. Belde er een vrouw: "mag een klein hondje dan niet? Want ik ben toch zo geinteresseerd in die koer, dan kan mijn Jack Russell overdag als ik ga werken altijd buiten blijven"....... Jawadde

Ik heb hierboven gezegd dat ik een uitzondering wil maken als ik de persoon ken en weet hoe die met zijn huisdier omgaat. Zo had de vorige huurder plots een kat. De brave man was werkonbekwaam en zat altijd thuis met zijn vissen en toen ook een kat. Ik denk dat hij zelfs nooit zijn contract had gelezen (was nog van de vorige eigenaar). Hij was zich bewust van de nodige hygiene die het houden van een kat behoeft (niet altijd het geval!) en wij hebben niets gezegd.
Toch wil ik als verhuurder het recht op voorbehoud kunnen hebben. Daar komt nog bij dat niet alle woningen ruim genoeg zijn voor dieren en dat veel mensen niet in staat zijn om op een fatsoenlijke manier een dier te houden.