terugkrijgen van waarborg

JohnD

Re: terugkrijgen van waarborg

#16 , 03 mar 2009 09:14

Ben geen vervelend persoon; maar als huisbaas alleen wil nemen en niet geven dan ga ik ook eens zien of ik er iets kan uithalen.
Kijk spijtig dat ik het zo cru moet zeggen maar die huisbaas van jou die is de meest ondankbare die je kan tegenkomen en jij hebt al veel te veel gedaan van zaken die in het geheel niet tot je plicht behoren.
Wie heeft jou ooit wijsgemaakt dat je het parket moest laten opschuren en laten vernissen dan nog op de koop toe ? Dat is voor 100% de taak van de verhuurder. Verder een hele kamer nog opnieuw laten behangen > in het geheel niet nodig. Dat van die chauffage voor zover jij het hier beschrijft is voor de volle 100% ook de verantwoordelijkheid van de huisbaas.
Als ik van jou was stuur je hem een AS waarin je van alles een inzage in de originele fakturen vraagt. (BW Art. 1728 ter). Als je zonder uitzondering inzage in alle stukken gekregen hebt stuur je hem een 2e AS waarin je hem de schuld geeft van die hoge verwarmingskosten. Je verwijst hem daarbij naar het AS dat je daarover nr. hem gestuurd hebt. Je stelt hem een kompromis voor om de berekening van de verwarming te baseren op die van een jaar waar dat verwarmingselement van de living nog wel werkte en kon afgesloten worden. Is hij met dit alles niet akkoord stap je nr. de vrederechter en laat je die de AS's zien die je hem gestuurd hebt (de AS waarin je hem verwittigde dat de verwarming niet kon afgesloten worden) en waarin je hem aanmaant iets te doen aan die verwarming die zelfs in de zomer aanstond.
Laatst gewijzigd door JohnD op 03 mar 2009 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#17 , 03 mar 2009 09:23

De link werkt niet VDB. Ik ben zeer geinteresseerd. Kan je die opnieuw plaatsen?
De link werkt bij mij nochthans wel.

- Zelfs 2 mogelijkheden

1) Links klikken en het bestand word nr. je PC nr. je standard DL map gestuurd. Als je er voor zorgt dat elk gedownload bestand een geluidje geeft als de DL gedaan is zul je dat geluidje horen. Praktisch om dat vanaf nu te aktiveren.
2) En verder kan je elke link ook rechtsklikken en in het R-klik menu kiezen voor "opslaan als" ... en de doelmap kiezen; je zal dan zien dat het een *.pdf bestand is.

katantwerp
Topic Starter

#18 , 03 mar 2009 13:34

aan johnD : amai amai als ik dat zo lees dan heb ik inderdaad veel te veel gedaan ! Ben benieuwd of vredesrechter daar rekening mee zou houden. Sowieso ga ik volgende week eens naar de huurdersbond om heel de zaak voor te leggen.
De wc lekte: dat op zich was niet erg. Als de huisbaas mij gezegd zou hebben om een loodgieter te laten komen dan had ik dat gedaan; maar hij wou het zelf komen maken. Is er een stuk komen uithalen (vanachter waar het water loopt) en heeft beloofd om het een paar maand later te komen maken. .Na jaren was het nog niet ok. Hij zei dat hij de wc moest afbreken en dat liever tijdens de zomer deed. Logica hiervan .... ? Begrijp ik zelf niet :)
Jullie zijn allemaal fantastisch bedankt voor alle hulp; raad; en bijstand want daardoor voel ik me gesteund om me niet te laten doen en alles te proberen om zoveel mogelijk van de waarborg terug te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte.

Reclame

katantwerp
Topic Starter

#19 , 03 mar 2009 16:02

Toch nog 1 vraagje aan jullie :
zoals alle huurders betaalde ik zowel huur als huurkosten. op het einde van het jaar werd dan eindrekening voorgelegd en verschil moest ik bijleggen. Heb dat soms afbetaald omdat het te hoog was; maar op het einde van het jaar was steeds alles afbetaald.

Nu vragen ze mij om vanaf ik er woon via bankafschriften na te kijken hoeveel ik in totaal betaald heb. Heb de bank gebeld maar het kost 120 euro !!!!! per jaar om die afschriften te krijgen; doe dat x 8 ... is schandalig veel geld dus dat doe ik niet.
Kan ik hem verplichten zelf zijn rekeningen na te kijken ? Ik beweer dat alles betaald is; aan hem het tegendeel te bewijzen..... of ben ik verkeerd en is het andersom ?????

Vandebos

#20 , 03 mar 2009 16:44

Aangezien uw verhuurder claimt dat U te weinig hebt betaald is het aan hem om dit te bewijzen. Dat hij dus maar eerst zijn fiches nakijkt. (U hoeft uw verhuurder ook niet mee te delen dat u die fiches opniuw moet opvragen)

Het lijkt me hoe langer hoe raadzamer dat u gewoon met heel dit dossier naar het vredegerecht stapt. Misschien hem gewoon vriendelijkvia aangetekend schrijven laten weten ( verzenden op het ogenblik dat uw verzoekschrift is ingediend) dat u aangezien het steeds hoger oplopend geschil dat u met hem hebt, heeft besloten via advokaat naar het vredegerecht te stappen en deze zich te laten uitspreken over het dossier. (advokaat is bij verzoening niet nodig, maar dat hoeft u niet aan zijn neus te hangen)

Bereid uw dossier volledig voor. Als u mjn posts nakijkt op dit forum zal u er enkele in huren terugvinden waarin beschreven staat welke stappen u het best neemt op dit degelijk voor te bereiden.

katantwerp
Topic Starter

#21 , 03 mar 2009 16:55

@ vandebos de eerste stap die op mijn agenda stond was huurdersbond; is dat ook goed idee ? Ben mijn dossier aan het voorbereiden. Ben sowieso lid van huurdersbond dus misschien ook goed idee om te horen hoe zij mij kunnen helpen. Ga ook al uw vorige raad ivm huur nakijken en zien hoe ik de stappen moet ondernemen. Zoals gezegd hou ik u op de hoogte. Vind het geweldig dat het forum bestaat ! Het heeft me al veel minder stress gegeven dankzij u en uw collega's.

Vandebos

#22 , 03 mar 2009 17:09

Eerst huurdersbond natuurlijk. zij zullen je al een stuk verder kunnen helpen om de details van je dossier tot een ordelijk geheel te krijgen.

Wil een beetje te snel gaan... maar ik zou niet te lang wachten met naar hen toe te gaan probeer deze week nog een afspraak te regelen.

JohnD

#23 , 03 mar 2009 21:00

Toch nog 1 vraagje aan jullie :
zoals alle huurders betaalde ik zowel huur als huurkosten. op het einde van het jaar werd dan eindrekening voorgelegd en verschil moest ik bijleggen.
Volgens het BW Art.1728 ter heb jij zoals ik hierboven reeds aanhaalde recht op inzage van alle originele fakturen. Kan hij die niet voorleggen ben je niet verplicht ook maar iets bij te leggen.
Nu vragen ze mij om vanaf ik er woon via bankafschriften na te kijken hoeveel ik in totaal betaald heb. Heb de bank gebeld maar het kost 120 euro !!!!! per jaar om die afschriften te krijgen; doe dat x 8 ... is schandalig veel geld dus dat doe ik niet.
Ik heb dat ook al ens voorgehad en vroeg hiervoor 6 Euro ff. per afschrift; op voorhand op een van mijn rekeningnummers te storten.
Kan ik hem verplichten zelf zijn rekeningen na te kijken ? Ik beweer dat alles betaald is; aan hem het tegendeel te bewijzen..... of ben ik verkeerd en is het andersom ?????
Idd is het aan hem het tegendeel te bewijzen; en ook de facturen van vorige jaren ter beschikking voor inzage klaar te hebben. Verjaring is naar het schijnt 10 jaar voorzover het geen vaste periodieke kosten zijn zoals huur. Ik dacht zelf vroeger 5 jaar; maar iemand op het forum die het kan weten beweerde 10j.

Huurdersbond is niet slecht, maar verwacht daar nu ook weer geen wonderen van. Trouwens hier op het forum weet men soms beter hoe de vork in de steel zit.

katantwerp
Topic Starter

#24 , 04 mar 2009 13:24

@ vandebos en JohnD
nee ik ga zeker niet te lang wachten; maak deze week nog een afspraak met huurdersbond. En nee; ga niet alle hoop op de huurdersbond vestigen. Dankzij jullie heb ik al veel informatie; maar kan geen kwaad om nog meer informatie te verzamelen en dan te zien welke stappen te nemen. Zodra ik nieuws heb zet ik het op het forum; misschien helpt dat anderen met dezelfde problemen.

Terug naar “Huren”