Heel interessant VDB die Code Napoleon.
- betreft septische put : tot nu toe heb ik het ledigen daarvan inderdaad altijd betaald. Ik dacht (blijkbaar ten onrechte) dat dit normaal kosten voor de huurder zijn. BW 1756. Heel erg logisch vind ik dat nochthans niet. Ik hoor toch altijd zeggen 'de vervuiler betaald'.
Ik zou eerder zeggen 'de verbruiker betaald', dan is heel die discussie over hoe vervuilend het menselijk wezen is overbodig.
Het probleem met beerputten (ik dacht dat een septische put nog iets anders was want die moet bij goed gebruik in principe nooit geruimd worden) is dat de frequentie van het ruimen ervan in rechtstreeks verband staat met wat er allemaal ingekieperd wordt. De ene bewoner(s) - of het nu huurders of eigenaars zijn - is/zijn de andere niet wat dit betreft. Er zijn mensen die hun toilet als vuilnisbak (met daarin bv kattebakvulling) gebruiken en er zijn er zelfs die het als containerpark gebruiken (met bv oliën en chemische producten erin). En dan heb ik het nog niet over ongelukjes die kunnen gebeuren met hele voorwerpen die soms in de pot terechtkomen en zo de werking van de beerput (en ook de septische put) kunnen saboteren.
Het zou dus ergens logischer zijn dat de huurder voor het ruimen moet betalen (dan zal die ook voorzichtiger zijn) maar heb dan maar de pech dat je ergens voor een jaar gaat huren en dat die beerput net vol is, met 7 jaren van een ander erin...