Huisdieren toegelaten? -> Natuurlijk niet, wat dacht je?

artemis

Re: Huisdieren toegelaten? -> Natuurlijk niet, wat dacht je?

#16 , 07 sep 2010 10:36

Volgens de laatste gegevens in de pers blijken meer en meer mensen een huisdier te bezitten. 53% volgens schattingen. Hoevelen daarvan huurder zijn is niet geweten. Maar wat mij als huurder meer interesseert is om te weten hoevelen daarvan in de problemen geraken en zich een ongeluk moeten zoeken naar een geschikte huurwoning
Huisdieren dat zijn ook: vissen, konijnen, hamsters, slangen, schildpadden, kameleons etc Vooral de laatste groep (exotische reptielen) zijn jammer genoeg in opmars.
Ik denk dat weinig verhuurders het ooit te weten komen als een huurder wat anders in huis heeft dan een kat of hond. Die 53% zou ik dus wel relativeren in deze context.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#17 , 07 sep 2010 11:00

Nee, TS moet in dit geval zelf weten wat hij gaat doen. Hij zit met een zwaar probleem, want het is geen klein dier waar hij mee zit. Hij zal blijven zoeken, en de kans is echt miniem dat hij een verhuurder vind die er geen bezwaar zal tegen hebben dat hij zo'n grote woef onderdak wil geven in zijn woning. Op een bepaald ogenblik word je door omstandigheden als huurder verplicht om even de mogelijke gevolgen van je daad (de leugen) te negeren.
En stel je dan eens in de plaats van de verhuurder die zijn pand aantreft half afgebroken? Wij hebben zelf een hond en dat is ook de reden waarom wij een huis gekocht en niet gehuurd hebben net om die reden.
Eerlijk duurt het langst is misschien een oud gezegde maar bevat nog altijd veel waarheid.
De TS heeft trouwens ook niet meer gereageerd op oa de vraag waar er gezocht wordt, prijsklasse, soort woning en dergelijke meer (niet onbelangrijk mijn inziens) Ze maken meer kans op het platteland dan in de stad en eerder in een gedateerde bungalow dan een nieuwbouw pastorijstijl.
Het appartement dat wij verhuren is huisdieren niet toegelaten en wie kan het ons kwalijk nemen? Of eet jij graag uit kookpotten waar hondeharen in plakken?

JohnD

#18 , 07 sep 2010 11:20

Die 53% zou ik dus wel relativeren in deze context.
Ik heb zeer sterke twijfel dat vissen, kameleons, schildpadden of vogels in die 53% zitten. In feite is die 53% dan mogelijk wel aan de lage kunt i.p.v. aan de hoge als je je zou beperken tot honden en katten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

JohnD

#19 , 07 sep 2010 11:26

Het appartement dat wij verhuren is huisdieren niet toegelaten en wie kan het ons kwalijk nemen? Of eet jij graag uit kookpotten waar hondeharen in plakken?
Die hondeharen die in kookpotten zouden plakken daar heb jij als verhuurder toch geen last van ? Het is toch de huurder die daar eventueel last van heeft omdat hij dieren heeft. Misschien breng jij dagelijks een bezoekje bij je huurder en schuif je bij aan tafel ? Dan kan ik het best begrijpen ... :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Veebee

#20 , 07 sep 2010 11:28

Die hondeharen die in kookpotten zouden plakken daar heb jij als verhuurder toch geen last van ? Het is toch de huurder die daar eventueel last van heeft omdat hij dieren heeft. Misschien breng jij dagelijks een bezoekje bij je huurder en schuif je bij aan tafel ? Dan kan ik het best begrijpen ... :mrgreen:
Die hondeharen zijn wel degelijk ons probleem want die tweede huurder die zie je nooit meer terug en slechte reclame gaat sneller rond dan goede reclame!

artemis

#21 , 07 sep 2010 11:39

Voor ons in ieder geval ook liever geen huisdieren (hoewel ik zelf katten heb).

Wij verhuren studio's die in feite niet geschikt zijn om bewoond te worden door meer dan één persoon en dat vind ik voor een hond of kat sowieso al een erg beperkte ruimte. Toen de gelijkvloerse studio met koertje te huur stond, had een kandidate een Jack Russell. 'Zo kan hij de hele dag buiten op de koer blijven als ik ga werken' was haar argument. Nee bedankt, een JR weegt geen 15kg maar zijn nerveuze hondjes met een grote klep. Ik vind ook niet dat je een hond een hele werkdag alleen kan laten.
Een kat zou ik nog toelaten onder ideale omstandigheden en verzorging van de huurder, maar dat weet je niet op voorhand he.
Zo hadden we geen bezwaren toen een huurder op invaliditeit die de hele dag thuis zat een kat aanschafte.

Ons motto bij de geringe verhuurervaring die we hebben is 'beter voorkomen dan genezen'.

Vandebos

#22 , 07 sep 2010 11:51

'beter voorkomen dan genezen'
Amen.

ccdevil

#23 , 16 sep 2010 15:20

Ik begrijp het ook niet hoor. Als een verhuurder een plaatsbeschrijving laat uitvoeren is er toch geen juridisch probleem achteraf? Ik heb een klein Jack Russelltje. Ik zoek nu al 4 maanden naar een geschikte woning voor mezelf, mijn vriendin en dochtertje maar een jack russell en een kat! Ho maar.
Ik vind het beschamend intolerant. Ik hou van mijn hondje, ben ermee naar de hondenschool geweest, heb haar geleerd alleen te zijn en ga er zoveel ik kan mee lopen. En ik verdom het haar weg te doen omwille van intolerante en onbegripvolle eigenaars. Ik heb een engagement genomen tegenover dat diertje en ik wil en kan daar ethisch gezien niet onderuit. Ieder rechtschapen huurder weet dat hij het huis moet beheren als een goede huisvader.
Blijkbaar is in onze huidige cultuur een beetje wederzijds respect en vertrouwen onmogelijk. Ik word er moedeloos (en cynisch) van.

Vandebos

#24 , 16 sep 2010 15:37

- een goede plaatsbeschrijving kan altijd nog gaatjes bevatten (hoe quantifeer je geurhinder door bv urine in vloer, muur of hout getrokken?)

- de huurwaarborg dekt de waardederving van het pand, niet het vervangen of volledig repareren van de schade. Als een eenzame hond bv een deel van een oude voleiken chambrant of deur aanvreet zal het verduiveld moeilijk, zoniet onmogelijk zijn de volledige schadepost te recupereren (eigen ervaring).

- de waarborg is zeer vaak ruim onvoldoende om de veroorzaakte schade te compenseren, zeer vaak ontstaan er betwistingen tussen experten van huurder en verhuurder over de juiste bedragen, de huurder kan niet betalen,..., ...

Voor deze en andere redenen is het vaak beter te voorkomen dan genezen en huisdieren zeker in eerste instantie radicaal te weigeren. Bij degelijke huurders kan je nadien nog altijd wat overeenkomen.

Veebee

#25 , 16 sep 2010 16:08

Ik begrijp het ook niet hoor. Als een verhuurder een plaatsbeschrijving laat uitvoeren is er toch geen juridisch probleem achteraf? Ik heb een klein Jack Russelltje. Ik zoek nu al 4 maanden naar een geschikte woning voor mezelf, mijn vriendin en dochtertje maar een jack russell en een kat! Ho maar.
Ik vind het beschamend intolerant. Ik hou van mijn hondje, ben ermee naar de hondenschool geweest, heb haar geleerd alleen te zijn en ga er zoveel ik kan mee lopen. En ik verdom het haar weg te doen omwille van intolerante en onbegripvolle eigenaars. Ik heb een engagement genomen tegenover dat diertje en ik wil en kan daar ethisch gezien niet onderuit. Ieder rechtschapen huurder weet dat hij het huis moet beheren als een goede huisvader.
Blijkbaar is in onze huidige cultuur een beetje wederzijds respect en vertrouwen onmogelijk. Ik word er moedeloos (en cynisch) van.
No offence, ik begrijp je reactie, maar begrijp ook dat de verhuurders niet altijd zo "respectloos" geweest zijn tov huisdieren.
Wij hebben dit ook ondervonden door scha en schande en dan moet je keuzes maken, soms drastische. Door de vele negatieve ervaringen betaal jij het gelag ondanks dat je hond goed afgericht en opgevoed. Dat van die goede huisvader is ondertussen ook al veelal achterhaald, spijtig genoeg :?

JohnD

#26 , 16 sep 2010 16:15

Normaal is er idd. geen probleem. De verhuurder ziet dat meestal niet zo. Hij hoort verhalen over half afgebroken huizen door huurders die dieren hadden en denkt dat het hem ook kan overkomen. Dus hij kiest het zekere voor het onzekere.
Intolerant is het zeker, maar een verhuurder mag intolerant zijn als het over zijn portemonee gaat.
Je hoeft er helemaal niet cynisch van te worden. Als je al zeer lang zoekt en je komt tot de ontdekking dat je mogelijk nooit iets zal vinden enerzijds en anderzijds je als goede dierenvriend er niet aan denkt om je dier weg te doen, is het grote tijd dat je aan jezelf begint te denken. Je spreekt dan nl. niet over dieren als je toekomstige huisbaas ernaar vraagt, en uit zelfbehoud en dat van je dier lieg je als men je vraagt of je huisdieren hebt. Het is niet eerlijk maar voor jou is het de enige mogelijkheid. Het "kan" dan later tot bij de vrederechter komen, en het kan ook dat je gelijk krijgt.

Veebee

#27 , 16 sep 2010 16:20

Je hoeft er helemaal niet cynisch van te worden. Als je al zeer lang zoekt en je komt tot de ontdekking dat je mogelijk nooit iets zal vinden enerzijds en anderzijds je als goede dierenvriend er niet aan denkt om je dier weg te doen, is het grote tijd dat je aan jezelf begint te denken. Je spreekt dan nl. niet over dieren als je toekomstige huisbaas ernaar vraagt, en uit zelfbehoud en dat van je dier lieg je als men je vraagt of je huisdieren hebt. Het is niet eerlijk maar voor jou is het de enige mogelijkheid. Het "kan" dan later tot bij de vrederechter komen, en het kan ook dat je gelijk krijgt.
Of welke raad je zeker niet moet opvolgen, zoiets leidt alleen maar tot problemen want uitkomen doet het toch!
Speel open kaart en stel eventueel kennismakingsgesprek voor waarbij je je huisdier meeneemt.

ccdevil

#28 , 16 sep 2010 17:56

Zoals ik zelf zei is een beetje wederzijds respect en vertrouwen nodig. Liegen is dus uit den boze.
Maar ik heb gehoord dat ze misschien wel in tentenkampen binnen mag, op voorwaarde dat ze de tent niet afbreekt natuurlijk.

Vandebos

#29 , 16 sep 2010 19:26

Alle respect maar als je als verhuurder één keer het equivalent hebt tegengekomen van een niet zo braaf huisdier, dan wil je dat niet meer in je huurpand. De schade is bijna nooit te repareren met enkel de huurwaarborg en elke cent extra zal je slechts verkrijgen via de vrederechter. Wat je ook nog eens een advocaat kost...

Is dat spijtig voor alle huurders met brave huisdieren? Natuurlijk maar zou jij het risico lopen?

Ga jij me jouw wagen verhuren voor een maand voor een bedrag van € 100 en een waarborg van € 200 als ik erbij vertel dat ik mijn stratford overal meeneem?

bosprocureur

#30 , 16 sep 2010 22:18

Of welke raad je zeker niet moet opvolgen, zoiets leidt alleen maar tot problemen want uitkomen doet het toch!
Speel open kaart en stel eventueel kennismakingsgesprek voor waarbij je je huisdier meeneemt.
je kan natuurlijk ook eens kijken op immoweb of er niets te koop is... :evil:

Terug naar “Huren”